Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu

Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu
Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu
Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu | Ibu hamil dan menyusu kerap kekurangan nutrien seperti vitamin B9 (folat).

Kekurangan vitamin B9 semasa hamil dikaitkan dengan peningkatan risiko kecacatan kelahiran dan kekurangan B12, iodin dan zat besi pula dikaitkan dengan komplikasi lain pada bayi dan ibu.

Kekurangan vitamin B9 ketika hamil didapati meningkatkan risiko kecacatan kelahiran, seperti spina bifida dan kecacatan serius lain pada otak, saraf tunjang dan jantung.

Turut dikaitkan dengan pembangunan saraf dan fungsi kognitif fetus dan bayi, vitamin B12, iodin, vitamin dan mineral perlu diambil pada tahap yang optimum oleh ibu hamil.

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, ibu hamil disyorkan mengambil 600mcg asid folik, 4.5mcg B12 dan 200mcg iodin sehari.

Tips dan Petua Mendapat Anak Lahir Kulit Putih Bersih

Folat atau asid folik membantu tubuh membentuk sel darah merah dan menggalakkan pembahagian sel yang sihat.

Sebenarnya, tubuh manusia kehilangan banyak folat akibat proses biokimia dalam badan. Proses perkumbuhan dari air kencing, kulit dan hempedu juga menyebabkan kehilangan folat. Sebab itu, anda perlu menambah nutrien folat melalui pemakanan.

Folat membawa kebaikan terhadap tubuh badan anda. Ketika mengandung, jumlah darah akan meningkat. Di sinilah fungsi asid folik akan memainkan peranan penting apabila ia membantu pembentukan sel darah merah bersama dengan zat besi.

Kolina (vitamin B4) adalah nutrien penting yang wajar diambil ibu ketika hamil kerana menyokong perkembangan otak janin dan menguatkan struktur sel membran.

Kolina juga menyumbang kepada sintesis asetilkolin; sejenis neurotransmitter yang terlibat dalam daya ingatan dan pembelajaran.

Kolina mampu melindungi janin dari kecacatan tiub saraf dan memastikan bayi dalam kandungan memperolehi permulaan yang sihat dalam hidup seawal mungkin.

Semasa hamil dan menyusu, keperluan kolina amat tinggi. Disebabkan keperluan yang tinggi, pemindahan kolina dari ibu ke janin akan menurunkan simpanan kolina dalam plasma ibu.

Ini akan menyebabkan simpanan kolina dalam badan merosot. Sekiranya pengambilan kolina ibu hamil rendah, risikonya untuk melahirkan bayi yang cacat tiub saraf akan meningkat.

Tips Untuk Mendapatkan Kesemua Vitamin B

Kandungan vitamin B Shaklee lengkap dengan kesemua 8 jenis vitamin B.

Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu
Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu

Yang penting B-Complex ni ada Biotin.

Vitamin B perlukan kesemua komponen vitamin B yang lain baru betul-betul efisen.

Lain komponen lain fungsinya tapi semua 8 jenis komponen tu saling memerlukan antara satu sama lain untuk fungsi yang optimum.

Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu
Kebaikan Vitamin B Complex Untuk Ibu Mengandung dan Menyusu

Senang cakap macam manusia jugak la. Takda tangan dan takda kaki tu pun manusia jugak tapi oku 😅

B-Complex Shaklee juga mengandungi 100% Biotin

Biotin atau vitamin B7 ni mahai sebenarnya.

Mahai macam platinum. Sebab tu kebanyakan pengeluar ni depa kurangkan kuantiti Biotin dalam produk depa.

Tapi kat Shaklee sememangnya paling baik sebab ada 100% Biotin.

Sebotoi boleh telan sampai ke 4 bulan. Untung kan?

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan