Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus?

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus?
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus?
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus? | Kita semua risau mengenai penularan wabak Coronavirus dan akan cuba mengambil langkah pencegahan.

Ketika ini sangat penting untuk kita memaksimumkan keupayaan anti-oksidatif dan imuniti semulajadi untuk mencegah dan meminimumkan gejala ketika virus menyerang tubuh. sumber orthomolecular

Masalahnya kita di zaman moden sekarang telah melenyapkan keupayaan anti-oksidatif tersebut.

Kita lebih suka makan makanan yang boleh menyebabkan radang. Makanan tinggi gula, gandum proses seperti biskut dan jajan. Rugi kalau tiada vitamin C dalam makanan kita. Makanan berproses dan makanan segera memang takda sumber vitamin C.

Supplemen vitamin C dan antioksida membantu mengurangkan stress dalaman (oksidatif).

Ramai beranggapan apabila kita makan sebiji limau, kita akan dapat solid 50mg vitamin C?

Sebenarnya tidak.

1) Penyerapan vitamin C ini bersaing dengan gula kerana menggunakan jalan yang sama untuk penyerapannya iaitu GLUT selain SVCT. Buah zaman moden yang hibrid ini tinggi gulanya. Tidak macam buah zaman dulu lagi.

2) Serat dan Antinutrien
Serat dalam kuantiti yang banyak mengurangkan penyerapan vitamin seperti lutein, betacarotene dan sebagainya. Antinutrien di dalam tumbuhan ini seperti phytate, solanin, lectins, saponin, gluten mengurangkan penyerapan zat menerusi mekanisma tertentu.

Individu yang mengalami jangkitan virus mempunyai tahap vitamin C yang rendah. Ini mungkin disebabkan oleh peningkatan penggunaan vitamin C untuk detoksifikasi reactive oxygen species (ROS) semasa keradangan yang disebabkan oleh jangkitan.

Vitamin C membantu penjagaan badan supaya kita dapat mengekalkan sistem tubuh badan dalam keadaan yang sihat supaya tubuh dengan pertahanan semula jadi dapat bertarung dengan jangkitan luar.

Vitamin C telah dikenalpasti pada awal 1900-an dan terdapat syor bahawa salah satu peranan biologinya dapat melawan jangkitan. Vitamin C juga telah dicadangkan dalam merawat jangkitan pernafasan sejak ianya diasingkan pada tahun 1930-an. sumber cochrane

Tugas vitamin C adalah sebagai sokongan kepada immuniti badan untuk melawan virus dari segi transport, pembentukan/kekuatan sel yang lawan kuman iaitu neutrophil (phagocytic cell).

Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus

Selain Vitamin C, zinc juga membantu untuk menjadikan sel-sel T tubuh lebih efektif, dan seterusnya meningkatkan imuniti. Sel T atau limfosit T adalah kelompok sel darah putih yang memainkan peranan utama pada kekebalan sel.

Menurut penyelidikan virologi Madeleine Mumcuoglu yang menemui interferon, ekstrak elderberry mengikat sel virus dan menghalang ia daripada menembusi sel membran tubuh. sumber isom

Vitamin C (asid askorbik) mempunyai aktiviti anti-virus. Telah ditunjukkan bahawa vitamin C adalah faktor penting dalam pengeluaran tindak balas imun antivirus semasa fasa awal jangkitan virus.

Mengikut RNI Malaysia badan hanya memerlukan 75 - 95mg sehari adalah reccomended intake (pengambilan yang disarankan). sumber KKM

Pengambilan Vitamin C Ketika Penularan Wabak Coronavirus

Kalau boleh kita usahalah untuk jaga kesihatan keluarga dan anak-anak kita dengan bantu boost imunisasi. Berbanding dengan kita hanya cari supplement lepas anak dah jatuh sakit.

Yes, nak sihat boleh dengan ambil real food, takde masalah.

Tapi tolong tolong tolong pastikan apa yang kita bagi keluarga dan anak kita makan tu adalah mencukupi dengan keperluan nutrisi yang badan dia perlukan untuk bina sistem ketahanan badan yang tinggi untuk lawan penyakit 😊

Kalau kita pun tak berapa pasti dan taknak ambil risiko, Umi cadangkan bagi keluarga dan anak kita ambil supplements dengan konsisten.

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Umi cadangkan pengambilan set boost imunisasi.

1. Vitamin C - Shaklee ada 2 jenis Vitamin C. Sustained release untuk orang dewasa, dos 500mg per tablet. Setiap sejam 100mg Vitamin C dilepaskan ke dalam tubuh. Melepaskan 500mg vitamin C dalam masa 5 jam untuk meningkatkan penggunaan vitamin C dalam badan & mengurangkan pembaziran. Menepati Recommended Nutrient Intake (RNI) Malaysia. Vitamin C semulajadi yang diekstrak dari jagung. Mengandungi 120mg Bioflavonoid yang akan membantu meningkatkan keberkesanan vitamin C, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.

Chewable Vita-C untuk kanak-kanak, dos 100mg per tablet. Mengandungi serbuk Rosehips, Bioflavonoids citrus dan hesperidin untuk meningkatkan fungsi Vitamin C. Bebas dari perwarna, perisa & pemanis tiruan.

2. Nutriferon - Berfuntgsi sebagai immune booster, yang sangat berkesan untuk membantu menggalakkan inteferon semulajadi. Interferon ini lah yang akan bantu melindungi tubuh badan kita daripada jangkitan penyakit. Dihasilkan daripada ekstrak 4 tumbuhan; iaitu biji labu, bunga safflower, Honeysuckle Jepun dan biji Plantago.

3. Performance Drink - Minuman isotonik yang sangat bagus untuk badan kekal hidrat. Bila badan dehydrate sebenarnya kita akan lebih mudah untuk terkena serangan penyakit. Minuman isotonik tidak mempunyai karbonat. Dirumus khas dengan kandungan sodium, potasium dan karbohidrat yang mencukupi. Jumlah kepekatan karbohidrat yang ada didalam Performance Drink adalah sama dengan darah kita. Ini memudahkan proses penyerapan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah.

4. Zinc Complex - Setiap 1 tablet mengandungi 100% nilai harian yang diperlukan untuk zinc iaitu 15mg. Dirumus dengan Zinc Gluconate iaitu satu bentuk zinc chelated supaya mudah diserap oleh badan.

5. Omega Guard - terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA, DPA, ALA, SDA. Mengandungi 999mg of Omega-3 (546mg EPA dan 360mg DHA). Sumber ikan lautan dalam di perairan sejuk di Jepun. Dihasilkan dengan penyulingan 3 peringkat; mengeluarkan sebatian berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat dalam ikan. Omega Guard dibuat dari ikan, bukan hati ikan yang boleh memberi kesan toksik.

6. Vivix - mengandungi ekstrak elderberry. Dalam elderberry ada anthocyanin yang sangat bagus untuk mengatasi masalah keradangan, meningkatkan sistem imun dan bagus dalam mengatasi masalah sakit-sakit otot. Bioflavonoids dalam elderberry membantu memusnahkan virus yang boleh menjangkiti sel-sel.

Hadis Rasulullah s.a.w. dari Jabir R.A.:
'Katanya sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: 'Bagi Setiap penyakit ada ubatnya, maka apabila ubat itu sesuai untuk sesuatu penyakit, akan sembuh dengan izin Allah' (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad)

Sempena kempen untuk meningkatkan sistem pertahanan imun dalam tubuh, ada promosi untuk setiap pembelian bagi produk yang tersenarai.

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Diskaun 5% bagi twinpack produk Shaklee yang tersebut.
Pembelian Vivix twinpack jimat sehingga RM379.00

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus
Semoga perkongsian ini dapat membantu para pembaca untuk memahami adakah Vitamin C membantu ketika penularan wabak Coronavirus.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

12 ulasan:

  1. Menarik maklumat. Saya tertarik pasal vitamin C bersaing dengan gula. Faktor makan tinggi gula boleh ganggu penyerapan vitamin C.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,
    Perkongsian maklumat yang sangat baik dan bermanfaat. Baru saya faham tugas vitamin C adalah sebagai sokongan kepada immuniti badan untuk melawan virus dari segi transport dll..nampak gaya kena ambik vitamin c dlm bentuk lain. biasanya beranggapan makan buah seperti betik, jambu batu dsb dapat membekal vitamin c solid..

    BalasPadam
  3. terima kasih atas perkongsian selain itu boleh baca mengenai doa hindar perkara memudharatkan seperti wabak penyakit di blog saya ya

    BalasPadam
  4. setuju. semoga kita semua selamat and dijauhkan drpdnya aamiin.

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah.terima kasih perkongsian.Ilmu ni.Jelas.

    BalasPadam
  6. setuju kak.. shu dekat rumah selalu paksa dak sofia makan sayur dan buah banyak-banyak dari kecil.sekarang alhamdulillah, dia xmudah tolak sayur atau buah.

    BalasPadam
  7. memang di galakkan pengambilan vitamin c di waktu begini, untuk menambah pelindungan buat badan kita...

    BalasPadam
  8. Thanks sharing sangat berguna...thanks juga selalu singgah blog Marsha

    BalasPadam
  9. dulu kecik2 rajin makan vitamin c ni...da tua ni kenapa malas nak makan supplement ntah

    BalasPadam
  10. vitamin c sgt penting

    BalasPadam
  11. menghindari lebih dan dengang tu kita perlu makan supplement yang perlu untuk kesihatan dan persekitaran kita kan

    BalasPadam
  12. Perkongsian yang ohsem..

    BalasPadam