Apa itu Mikrosleep Bahaya Simptom Punca Kesan Cara Mengatasi

Apa itu Mikrosleep Bahaya Simptom Punca Kesan Cara Mengatasi
Apa itu Mikrosleep Bahaya Simptom Punca Kesan Cara Mengatasi
Apa itu Mikrosleep Bahaya Simptom Punca Kesan Cara Mengatasi | Terlelap tanpa sedar merbahaya jika berlaku ketika sedang memandu.

Apabila berlaku “Microsleep” walaupun dalam keadaan mata kita terbuka sebenarnya brain kita tengah ‘shutdown’. Ya, ia berhenti memproses selama beberapa saat tanpa kita sedar.

Bayangkan jika ia berlaku sewaktu kita sedang memandu. Pada kelajuan 70km/h, microsleep selama 3 saat menyebabkan kenderaan menyusur tanpa kawalan sejauh 200 meter. Dalam jarak 200 meter, nyawa boleh melayang dalam sekelip mata.

Apa yang boleh berlaku apabila kenderaan dipandu pada kelajuan 100 km/h?

Ini boleh menyebabkan kecelakaan jalan raya adalah diakibatkan oleh microsleep? Buat semua pemandu kenderaan di luar sana, pastikan anda mendapat rehat dan tidur yang cukup sebelum memulakan pemanduan yang jauh.

Tips Bantu Hilangkan Mengantuk Ketika Memandu Jarak Jauh

Microsleep bukan hanya boleh berlaku ketika kita memandu sahaja. Pada keadaan lain juga boleh berlaku seperti:

💤 Sedang menonton TV
💤 Sedang bekerja
💤 Sedang belajar (agaknya jika subjek sejarah mesti lagi mudah brain shutdown, itu kalau sayalah..sampai terdongak kepala ke belakang dan cikgu menjerit kat depan!)

Jika waktu bekerja adalah sangat berisiko hingga menyebabkan kecelakaan andainya kita sedang mengendalikan mesin-mesin jentera.

Cuba bayangkan, ketika kita sendang mengendalikan mesin pemotong daging, tiba-tiba akibat keletihan melampau, otak kita ‘shutdown’ untuk beberapa saat?

Oh, Ngeri sungguh nak bayang.

Microsleep ketika memandu. Pastikan anda hanya memandu ketika anda berada dalam keadaan berwaspada.

Cara Mengatasi Microsleep
Dapatkan rehat yang cukup untuk kekal segar sewaktu pemanduan. Sekiranya terdapat tanda-tanda berikut, berhentilah untuk berehat sebentar:

⚠️ Anda tersasar dari lorong pemanduan.
⚠️ Anda menguap berulang kali
⚠️ Anda mula tersengguk-sengguk menahan mata yang lesu
⚠️ Terlepas susur keluar
⚠️ Kelopak mata mula layu dan letih

Sebelum memulakan pemanduan, pastikan anda telah mendapatkan tidur yang mencukupi iaitu bagi orang dewasa antara 7 hingga 9 jam.

Bagi mendapatkan rutin tidur yang berkualiti, pastikan:

👍 Elakkan pengambilan makanan atau minuman yang mengandungi kafein sebelum anda tidur.
👍 Padamkan lampu atau bunyi sekeliling
👍 Elakkan terlalu aktif sebelum tidur.
👍 Pastikan bilik tidur pada suhu yang selesa.
👍 Tidak melihat skrin telefon pintar atau komputer sekurang-kurangnya 30 minit sebelum tidur.

Kekal Segar Ketika Memandu

1. Cadangan Suplemen Shaklee Sebelum Memandu

CoQ-Trol Plus
Kekal aktif dan bertenaga dengan Coenzyme Q10, antioksida yang menyokong sel untuk menghasilkan tenaga.

Coenzyme Q10 adalah komponen yang penting untuk penghasilan tenaga di dalam sel. Ia berada di dalam mitokondria, stesen janakuasa sel. Coenzyme Q10 tinggi dalam sel otak, jantung, dan hati. Ia menukarkan lemak dan gula kepada tenaga yang boleh digunakan sepanjang hari.

B-Complex
Vitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukar makanan kepada tenaga untuk sel-sel anda.

OmegaGuard
Kajian oleh Northumbria University(1) mendapati, pengambilan suplemen minyak ikan yang mengandungi Omega-3 menunjukkan peningkatan pengaliran darah ke otak ketika ia sedang melakukan aktiviti. Ia membantu anda untuk kekal fokus dan waspada sepanjang pemanduan.

Rujukan:
(1) https://www.sciencedaily.com/releases/2011/10/111021074640.htm

2. Cadangan Suplemen Shaklee Ketika Memandu

Performance Natural Orange
Performance dilengkapi dengan proprietari OPTI-Lyte™ campuran elektrolit ditambah campuran unik karbohidrat untuk memberikan tenaga segera dan berterusan disamping menyokong penghidratan optimum sepanjang pemanduan.

Cinch Tea Mix
Anda boleh lupakan kopi dan minuman manis. Ini cara yang selamat dan semula jadi untuk menceriakan pemanduan anda.
Campuran eksklusif teh hijau, putih dan merah, serta taurina dapat meningkatkan tenaga seharian agar anda sentiasa segar dan cergas. Taurina, ia dikaji secara meluas untuk meningkatkan kepekaan dan tenaga.

Semoga perkongsian ini memberikan manfaat untuk kita semua.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan