Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019

Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019
Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019
Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019 | Coronavirus umpama radang paru-paru dan gejala jangkitan ialah demam, batuk & sukar bernafas.

Hakikat Jangkitan Kuman Coronavirus (NCoV)

1) Vaksin takde
2) Antiviral tak berkesan
3) Antibiotik, antifungal tak releven.
4) Surgical mask warna hijau tu dan mask jenis kain tak berkesan mencegah kuman menjangkiti kita. Ia berkesan untuk cegah orang sudah dijangkiti daripada sebarkan kuman.
5) Orang rendah imuniti seperti bayi, warga emas, pesakit kronik contohnya diabetes atau sakit jantung lebih tinggi risiko kematian akibat jangkitan ini.

Jangan risau, virus nCoV ini tidaklah deadly jika dibandingkan wabak-wabak lain. Apa yang penting, kita ambil langkah-langkah pencegahan.

Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019
Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019

Wabak Novel Coronavirus dengan kadar kematian paling rendah (2.2%) berbanding dengan wabak yang lain.

Kuatkan juga imuniti badan supaya virus ini tak beri komplikasi yang teruk jika nauzubillah. Kita dijangkiti.

Apa langkah kita boleh ambil?

1) Elakkan ke tempat sesak ramai orang jika tiada keperluan.

2) Guna mask n95 jika ke tempat sesak.

3) Kerapkan amalan basuh tangan bila keluar rumah.

4) Amalkan gaya hidup sihat: Kurangkan manis dan makanan junkfood. Tidur awal malam. Ambil langkah kurangkan stres kerana stres emosi melemahkan imuniti badan.

5) Jaga kesihatan usus. Usus ialah HQ. Pusat imuniti badan. Kuman baik itu bak askar yang mengawal di benteng pertahanan badan kita. Lapisan usus adalah benteng pertahanan terpenting imuniti badan.

Ambil vitamin C untuk kuatkan imuniti. Vitamin C juga bantu pemulihan dan menguatkan usus. Ia juga membantu organ detox utama iaitu organ hati serta membantu sistem pertahanan setiap sel badan.

Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019
Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019

Menteri kesihatan dan Pengerusi Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) pun sarankan ambil vitamin C.

Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019
Fakta dan Hakikat Jangkitan Wabak Novel Coronavirus nCoV-2019

Kenapa Vitamin C?

Sudah tentu kerana vitamin C ini banyak kajian-kajian manfaatnya kepada imuniti. Semua doktor yang belajar perubatan nutrisi pasti akan syorkan vitamin C dulu.

Saya syorkan juga 3 amalan di bawah ini πŸ‘‡

1) Madu, habbatussauda, minyak zaitun, oregano mempunyai peroxide yang berupaya membunuh kuman sangat kuat tak dapat dibunuh antibiotik dan antiviral.

2) Probiotik meningkatkan populasi kuman baik. Cuka epal (ACV) juga mengandungi probiotik yang membantu menguatkan usus. Ambil prebiotik juga..yang merupakan makanan kepada kuman usus.

3) Berpuasa dan bersenam. Kedua ini meningkatkan radikal dalaman badan yang berupaya membunuh kuman. Di samping itu, amalan-amalan ini juga meningkatkan antioksida dalaman setiap sel badan. Pemulihan perut juga jadi lebih cepat dan imuniti jadi lebih mantap.

( PERHATIAN : Orang sensitif & ada masalah angin kena hati-hati. Boleh jadi "panass" amalan ni. Kena pulihkan kesihatan usus dulu).

BACA JUGA Kenapa Kita Perlu Detox atau Cuci Usus?

Lepas dah usaha, kita tawakkal. Ada hikmahnya setiap kejadian yang Allah aturkan. Sebelum ni kita buat endah tak endah imuniti badan masyarakat. kita ni yang makin teruk.

Kita ubah sebelum parah. Kredit Hafiz Sulaiman.

Di Shaklee, kami syorkan perlindungan tubuh badan dengan set tingkatkan imunisasi badan.

Vita-C Plus - Sustained release untuk orang dewasa, dos 500mg per tablet. Setiap sejam 100mg Vitamin C dilepaskan ke dalam tubuh. Melepaskan 500mg vitamin C dalam masa 5 jam untuk meningkatkan penggunaan vitamin C dalam badan & mengurangkan pembaziran. Menepati Recommended Nutrient Intake (RNI) Malaysia. Vitamin C semulajadi yang diekstrak dari jagung. Mengandungi 120mg Bioflavonoid yang akan membantu meningkatkan keberkesanan vitamin C, melegakan inflamasi, menentang infeksi bakteria dan radikal bebas.

Garlic Complex - antibiotik semulajadi. Terhasil daripada bawang putih yang ditanam pada musim panas secara organik di sahaja.Garlic Complex dihasilkan pada suhu bilik. Tiada proses pemanasan langsung untuk pastikan ALLICIN yang ada dalam bawang putih ni terpelihara. ALLICIN ni sangat berbisa pada kuman-kuman/bakteria/parasit dan lain-lain. Ibarat macam musuh utama kepada kuman.
Tapi ALLICIN ni mudah musnah sekiranya direndam dalam air, digoreng terlalu lama, ditumis & sebagainya.

Performance Drink - Minuman isotonik yang sangat bagus untuk badan kekal hidrat. Bila badan dehydrate sebenarnya kita akan lebih mudah untuk terkena serangan penyakit. Minuman isotonik tidak mempunyai karbonat. Dirumus khas dengan kandungan sodium, potasium dan karbohidrat yang mencukupi. Jumlah kepekatan karbohidrat yang ada didalam Performance Drink adalah sama dengan darah kita. Ini memudahkan proses penyerapan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah.

Zinc Complex - Setiap 1 tablet mengandungi 100% nilai harian yang diperlukan untuk zinc iaitu 15mg. Dirumus dengan Zinc Gluconate iaitu satu bentuk zinc chelated supaya mudah diserap oleh badan.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

16 ulasan:

  1. terimakasih atas perkongsian :)

    https://sayesyadiya.blogspot.com/2020/01/pilihan-airport-transfer.html

    BalasPadam
  2. Moga kita semua dilindungi Allah dari wabak ini aamiin. terima kasih kak share info bermanfaat tentang novel coronavirus ni :D

    BalasPadam
  3. Masalah nya orang ni malas membaca.... lepas tu dapat lah info salah! kan?

    BalasPadam
  4. Perkongsian sangat bermanfaat utk semua. Tq sharing :)

    BalasPadam
  5. TKSH PERKONGSIANNYA MGA KITA TERHINDAR WABAK INI

    BalasPadam
  6. tq untuk perkongsian kak... risau betul lah selagi masala ini tak berkurangan... harapnya 8 kes yg kat malaysia tu cepat lah sihat dan hantar la balik ke china sana...

    BalasPadam
  7. Terima kasih perkongsian yang sangat berguna.

    BalasPadam
  8. syukran berkongsi maklumat..kuatkan immune system..

    BalasPadam
  9. Setelah segenap usaha dilakukan..betul..maka tawakkal la.Ambil tahu sekeliling.

    BalasPadam
  10. hari tu gi utm, dapat mask putih tu secara percuma...tapi mask kain tu la...

    BalasPadam
  11. terima kasih di atas perkongsian.. Semoga dijauhkan dari penyakit sebegini.

    BalasPadam
  12. kes di malaysia kini dah angka 10 kan..Ujian dariNya

    BalasPadam
  13. Nice sharing!! =)

    BalasPadam
  14. moga kita semua dilindungi daripada wabak / virus ini.... aminnnn

    BalasPadam
  15. zaman sekarang mcm2 penyakit timbul
    Allahu moga Allah sentiasa lindungi kita aamiin

    BalasPadam