Mudah Lebam : Punca Kurang Vitamin C



Mudah Lebam : Punca Kurang Vitamin C | Siapa pernah ada kesan lebam cenggini?

Dulu masa saya kecik-kecik, orang selalu cakap kesan lebam ni akibat kena gigit hantu/palesit atau pun sebab ada terlanggar kat tempat mana-mana yang kemudian akan muncul la kesan lebam ni.

Bila dah besar ni buat google search sendiri, baru la tahu salah satu sebab kesan lebam ni adalah tanda badan KEKURANGAN VITAMIN C!

Selain mudah lebam, antara petanda tubuh kekurangan vitamin C yang lain adalah

1. Berkurangnya tenaga secara kronik, kemurungan dan badan lemah.
2. Anemia (dari anemia sederhana sehinggalah anemia yang kritikal).
3. Haemorrhages (salur darah bocor) ke otot tangan dan kaki, sendi-sendi dan kerosakan kuku (nail-beds).
4. Penyakit kulit - Kulit menjadi lebam kebiruan.
5. Gigi mudah tercabut dan berlaku pendarahan pada gusi
6. Masalah penghadaman
7. Sukar mengawal stress
8. Selalu selsema, letih dan demam


Selalu orang cakap,
Eh bukan ke vitamin C tu untuk cantik je?
Sebenarnya vitamin C ni ada banyak fungsi kepada tubuh badan kita. Selain daripada untuk kecantikan kulit.

Kebaikan Vitamin C Selain Daripada Untuk Kulit Yang Cantik Adalah Untuk

Melawan jangkitan kuman
Vitamin c hanyalah vitamin tetapi ia di perlukan sebagai sokongan untuk interferon, antibodi dan sel darah putih melawan jangkitan kuman, virus dan bakteria. Bekalan vitamin c yang mencukupi akan menguatkan sistem pertahanan badan kita secara tidak langsung.

Mengawal serangan asma dan alergi
Jika kia ni jenis yang selalu alami masalah asma dan histamin, ambillah vitamin C. Vitamin C akan bertindak sebagai anti-histamin di mana ia mengurangkan risiko anda daripada terkena serangan yang di sebabkan alergi. Untuk asma pula, vitamin C menghalang radang pada tisu paru-paru daripada terjadi. Namun, perlu diingat Vitamin C bukanlah ubat di mana kita akan segera sembuh selepas mengambilnya. Kita perlu ambilnya secara konsisten dan sedikit demi sedikit badan kita akan jadi kuat untuk melawan serangan asma dan alergi.

Mengurangkan risiko sakit jantung
Menurut kajian, jantung kita ni senang sakit jika bekalan vitamin C di dalam badan kita kurang. Vitamin C akan menghalang lemak-lemak yang berada di dalam darah daripada berkumpul di saluran arteri di mana ia adalan punca pada serangan jantung.

Mengimbangi kesan stress
Seperti yang kita tahu, stress adalah punca kepada banyak penyakit mental dan fizikal. Bekalan vitamin C yang cukup akan imbangi kesan stress di mana ia akan neutralkan toksin ia terhasil ketika diri sedang stress.

Mengawal penyakit Gout
Gout terjadi di sebabkan lebihan asid urik di dalam badan. Vitamin c boleh mengurangkan asid urik di dalam badan.

Batu hempedu
Vitamin c membantu menghalang pembentukan batu hempedu.

Memelihara kesihatan mata
Vitamin C akan melindungi mata daripada terkena katarak dan gloukoma.

Panduan Mengambil Supplemen Vitamin c untuk kesan yang optimum.
  1. Ambil vitamin C selepas makan. Vitamin C yang di ambil bersama makanan akan memudahkan ia untuk di cerna dan lebih cepat memasuki darah.
  2. Untuk penyerapan iron pada tahap optimum, anda ambil ia bersama dengan vitamin C. Gabungan iron dan vitamin C akan menguatkan lagi badan kita.
  3. Untuk kesan lebih optimum, ambil vitamin C yang mempunyai ciri-ciri ‘ sustained release’ di mana vitamin C hanya akan di lepaskan jika badan kita tidak cukup vitamin C.
  4. Jangan ambil dos yang tinggi sekaligus, ambil ia secara berperingkat.
Produk Terbaik untuk supplemen Vitamin C adalah Vitamin C Plus Shaklee.
Keunikan Shaklee Sustained Release Vita-C™ 500mg berbanding jenama lain di pasaran
  • Vitamin C pertama yang natural dan bertindak secara ‘Sustained release’, berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh selama 24 jam.
  • Rumusan unik yang membenarkan pelepasan vitamin c secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.
  • Satu tablet membekalkan 500mg vitamin C iaitu bersamaan 7biji setengah oren.
  • Membekalkan ‘Bioflavinoid’ dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg..Bioflavonoids bekerja untuk meningkatkan keberkesanan vitamin C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada suplemen vitamin C..( elak salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi vitamin c, elak vitamin c dari cepat teroksida dan merosakkan sel)
  • Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan. Iaitu dilepaskan ke dalam sistem tubuh secara perlahan mengikut keperluan.
  • Bagi mereka yg susah menelan tablet atau kanak-kanak, Shaklee ada satu lagi Vitamin C yang boleh dikunyah iaitu Chewable Vita-C 100mg

Promosi Julai 2019
Beli 3 botol Vita-C Plus
Percuma 1 botol Chewable-C

Nak dapatkan produk Shaklee?


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan