Tips Pilih Suplemen Vitamin C


Ada banyak sangat produk vitamin C kat pasaran. Malah kalau kita pegi ke farmasi, tak tau mana satu nak pilih kan. Ada yang 500mg, ada yang 1000mg. Jadi macam mana nak pilih vitamin C yang terbaik dan berbaloi dengan wang yang kita keluarkan? Jangan risau, Umi ada tips nya

Tips 1 Pilih Vitamin C - Berapa Banyak Vitamin C Yang Anda Perlukan?

Setiap individu memerlukan dos Vitamin C yang berlainan. Antaranya:

☑ Boys and girls age 1 to 3 years have an RDA of 15mg of vitamin C daily, according to the NIH.
☑ Those 4 to 8 years need 25mg daily, and kids 9 to 13 years old need 45mg daily.
☑ Considerations are made by gender starting at age 14, when girls have an RDA of 65mg of vitamin C daily until age 18, and boys an RDA of 75mg during this age range.
☑ From 19 onward, women require 75mg of vitamin C per day, although pregnant women have an RDA of 80 to 85mg and breastfeeding women 115 to 120mg.
☑Men 19 and over have a vitamin C RDA of 90mg per day. [Sumber: http://www.livestrong.com]

Perlu diingatkan, Vitamin C ialah vitamin larut air. Sebanyak mana dos yg kita ambil setelah 2-3 jam, mana-mana yang tak digunakan oleh badan kita tu, akan disingkirkan keluar. Jadi ia adalah pembaziran.

Tips 2 Pilih Vitamin C - Kandungan Vitamin C Yang Bagus?

Periksa label botol terlebih dahulu supaya anda tahu isi kandungan Vitamin C tersebut. Pastikan Vitamin C yang bakal anda beli dibuat daripada bahan-bahan semulajadi.

Kebanyakan Vitamin C semulajadi, mempunyai dos Vitamin C yang rendah seperti 500mg. Vitamin C yang tinggi dosnya seperti 1000mg, kebanyakan dihasilkan daripada proses kimia di makmal.


Selain itu, pastikan Vitamin C tersebut mempunyai kandungan bioflavonoid bersamanya. Sebenarnya bioflavonoid memainkan peranan penting dalam membantu penyerapan Vitamin C. Dengan kata lain, vitamin C tanpa bioflavonoid, mungkin hanya beberapa peratus kandungan yang dapat diserap dan digunakan oleh badan.

Tips 3 Pilih Vitamin C - Halal dan Kelulusan KKM

Sebagai pengguna Muslim, wajib bagi kita mencari produk-produk yang Halal, lebih-lebih lagi produk untuk dimakan. Pastikan Vitamin C yang anda beli telah disahkan Halal oleh JAKIM atau badan-badan yang telah diiktiraf oleh Jakim.



Tips 4 Pilih Vitamin C - Pelepasan Vitamin C Secara Berperingkat (Sustained Release)

Kita digalakkan mengambil Vitamin C yang bersifat Sustained Release. Namun, ramai yang masih belum jelas apakah maksud Sustained Release ini, dan apakah bezanya dengan vitamin TANPA elemen Sustained Release ini?

apakah keistimewaan vitamin yang bersifat Sustained Release ini?

(1) Sustained (or Time) Release ialah satu proses di mana vitamin diformulasi khas agar ia dilepaskan mengikut paten istimewa yang menjamin penyerapan vitamin di antara 3 ke 6 jam. Dengan bahasa ringkasnya, dilepaskan secara perlahan-lahan ke dalam aliran darah badan mengikut masa tertentu.

(2) Vitamin larut air (B-Complex dan Vitamin C) adalah seperti namanya, mudah larut di dalam air (sebab tu dinasihatkan pengambilan air yang mencukupi apabila mengambil suplemen) dan ianya tidak boleh disimpan di dalam badan.

Maka, tanpa sifat Time Release ini, vitamin larut air akan terus diserap ke dalam aliran darah dengan CEPAT, tanpa mengira berapa besar dos vitamin tersebut dan akan dilepaskan ke dalam urin (air kencing) dalam masa 2-3 jam sahaja.

(3) Sustained Release supplement boleh menawarkan kesan vitamin yang optimum, meminimumkan kehilangan vitamin dalam proses penguraian (perkumuhan) serta menstabilkan paras darah waktu siang dan malam.

Walaubagaimanapun, anda dinasihatkan untuk periksa label di botol vitamin pilihan anda kerana kebanyakan time-release vitamins hanya boleh bertahan di dalam masa 2 jam atau kurang. Maka, hampir TIADA BEZA sangat berbanding dengan tablet biasa yang pastinya jauh lebih murah berbanding vitamin yang bersifat sustained release.

Vitamin C kegemaran dan pilihan saya semestinya Shaklee Sustained Release Vita- C 500mg!

Apa yang membezakan Vitamin C jenama Shaklee dgn yang lain2?

Shaklee Sustained Release Vita-C 500mg berupaya memberikan perlindungan berkekalan, jam demi jam dengan menggunakan sistem perlepasan berkekalannya.

Vitamin C Shaklee didatangkan bersama-sama dengan bioflavonoid iaitu bahan penting yang akan membantu penyerapan vitamin C dengan lebih baik. Ini berbeza dengan vitamin C jenama lain yang berada di pasaran. Anda boleh lihat perbezaan Vita-C yang terdahulu dengan yang sekarang.

Sustained Release Vita-C Plus mengandungi:

• Kandungan Vitamin C yang tinggi iaitu 1 biji Vitamin C menyamai 7 setengah biji oren.
• Sistem perlepasan berkekalan dalam menyalurkan Vitamin C yang menyamai kandungan satu setengah biji buah oren untuk setiap jam selama lima jam.
• Formula yang membantu kekalkan pertahanan antioksida secara semulajadi, kuatkan sel, kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan salur darah.
• Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

Testimoni Vitamin C Plus Shaklee :







 Vitamin C 500mg

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum

    best info nye...bermanfaat sangat

    BalasPadam