Tips Mudah Tidur Nyenyak Waktu Malam & Kesan Tak Cukup Tidur

Tips Mudah Tidur Nyenyak Waktu Malam & Kesan Tak Cukup Tidur
Tips Mudah Tidur Nyenyak Waktu Malam & Kesan Tak Cukup Tidur
Tips Mudah Tidur Nyenyak Waktu Malam & Kesan Tak Cukup Tidur | Kebanyakan ibu bapa mengalami gangguan untuk tidur disebabkan tekanan, keresahan dan kemurungan.

Ibu bapa zaman kini banyak menghabiskan masa dengan telefon dan gajet antara penyebab mengalami masalah tidur dan sukar melelapkan mata dalam tempoh 30 minit selepas berbaring di katil.

Tidur tidak berkualiti boleh mengakibatkan masalah kesihatan dan boleh menyebabkan masalah kulit atau kecantikan.

Situasi pembangunan sesebuah negara sebenarnya memberi kesan kepada waktu tidur rakyatnya kerana perubahan seperti kemodenan teknologi boleh mempengaruhi sikap atau gaya hidup individu.

Kemunculan teknologi pesat dalam dunia Internet menjadikan manusia lebih bergantung kepada peranti pintar dalam kehidupan seharian dan perkara ini memberi kesan kepada waktu tidur yang berkualiti.

Pakai Bra atau Tidak Semasa Tidur?

Mudah leka dan asyik dengan penggunaan peranti pintar, akan menjejaskan disiplin waktu tidur yang akhirnya mengakibatkan individu berkenaan tidak dapat menikmati tidur yang berkualiti.

Persekitaran juga memainkan peranan penting bagi memastikan setiap individu dapat menikmati tidur yang berkualiti dan tidak mengambil masa yang lama untuk melelapkan mata.

Bilik yang gelap dan keadaan tenang amat membantu untuk seseorang menikmati tidur dengan baik. Apabila lampu sudah dimatikan, pastikan tidak ada pencahayaan lain yang boleh mengganggu persediaan kita untuk tidur.

Bermain peranti pintar dalam keadaan gelap bukan sahaja menjadikan mereka memendekkan waktu tidur berkualiti, malah cahaya terus dari skrin ke mata memberi kesan negatif kepada kesihatan mata.

Manusia sememangnya bergantung kepada tidur yang berkualiti bagi memastikan tingkah laku dan keadaan minda menjadi lebih bersedia dan sihat.

Tidur yang tidak mencukupi bukan saja menyebabkan seseorang itu mengalami tekanan mental yang menjejaskan kebolehannya menguruskan emosi dengan baik malah mengakibatkan masalah kesihatan lain seperti kanser.

Insomnia Punca Ponteng dan Lewat Masuk Kerja

Tidur yang berkualiti juga membantu seseorang itu terlindung daripada kerosakan kognitif yang berkaitan dengan penuaan dan mengurangkan tanda penuaan. Dijangkakan 300 juta orang di Asia Tenggara mengalami masalah insomnia kerana kegagalan untuk tidur.

Kesan tidak cukup tidur :

1. Keletihan fizikal dan tekanan emosi.
2. Berat badan meningkat.
3. Pelupa
4. Mengalami penuaan dengan cepat.
5. Diabetes
6. Kanser

Tips Tambahan Untuk Mudah Tidur Nyenyak Waktu Malam

Umi cadangkan pengambilan kapsul softgel campuran botani lazat ResV yang mengandungi resveratrol dan rangkaian polifenol lengkap yang tinggi dengan antioksidan yang dapat menyokong kesihatan badan dari peringkat sel.

ResV - Impak secara positif pengeluaran tenaga selular. Dihasilkan daripada tumbuhan botani seperti Anggur Muscadine, Lobak Ungu, Hampas Anggur dan Anggur Merah, Buah Delima, Japanese Knotweed, King of Ayurveda Chebulic Myrobalan, Pomegranate / Delima dan Blackcurrant.

Jika anda berminat ingin mendapatkan ResV dengan harga ahli,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp.
Sila click gambar di bawah

Pengeposan adalah dari HQ Shaklee
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

8 ulasan:

  1. thanks for the share....

    BalasPadam
  2. sy tidur lbh pn mengantuk krg tidur pn mengantuk hehehe. tp mcm mn pn sy cuba jg tido sblm kol 11 sbb kalau tak mmg payah nk bgn esp weekedays. kalu weekends x plak rs cm tu adoiii

    BalasPadam
  3. lately susah nak tidur nyenyak sebab cuaca yang sangat panas..

    BalasPadam
  4. I need this. thanks for sharing akak

    BalasPadam
  5. good sharing sis. since kena antar anak awal dan bangun kul 5am, malam tu mmg awal lah belayar 😁

    BalasPadam
  6. good sharing... tapi kalau terlebih tidur pun banyak effect nya

    BalasPadam
  7. Dua minggu ni banyaklah masa untuk tidur

    BalasPadam