Tips Mudah Hilangkan Sukar Tidur | Insomnia Punca Ponteng dan Lewat Masuk Kerja


Kita beranggapan insomnia adalah perkara yang mudah dan ianya hanya dipandang ringan. Sedangkan 33.8% penduduk Malaysia mengalami gejala insomnia dan 12.2% daripadanya menghidap insomnia kronik berdasarkan laporan media pada 2012.

Insomnia boleh mengakibatkan kemalangan maut dan kecederaaan serius melibatkan kenderaan dan ditempat kerja. Seramai 71,000 orang mengalami kecederaan setiap tahun disebabkan kemalangan berkaitan masalah insomnia.

Paling ketara adalah prestasi pekerja dan juga pelajar. Insomnia mengakibatkan individu ponteng kerja dan kelas serta lewat ke pejabat dan kuliah.

Insomnia adalah gangguan tidur dengan ciri sukar untuk tidur atau kerap terjaga daripada tidur. Individu insomnia biasanya mengalami satu atau lebih daripada simptom berikut:

• Sukar tidur malam
• Kerap terjaga di tengah malam dan sukar untuk tidur kembali
• Bangun terlalu awal pada waktu pagi
• Berasa letih ketika bangun pagi

Insomnia seakan-akan menjadi satu gangguan tidur biasa dalam masyarakat moden, dicetuskan oleh kesibukan dan tekanan hidup. Tekanan ini disebabkan oleh banyak faktor antaranya membabitkan pekerjaan, kematian orang yang tersayang, perceraian, perpindahan atau masalah perhubungan.

Penyakit, keresahan hati, faktor persekitaran (contohnya cahaya yang sangat terang, bunyi bising, cuaca terlalu sejuk atau panas) dan pengambilan sesetengah ubat (seperti ubat merawat selesema, alahan, kemurungan, tekanan darah tinggi dan asma) juga boleh menjejaskan pola tidur kita.

Faktor terkini dan paling berpengaruh ialah penggunaan alat elektronik khususnya gajet termasuklah telefon pintar yang menyumbang kepada faktor gejala kurang tidur.

Ramai orang sanggup bersengkang mata melayari laman sembang, mengikuti perkembangan rakan maya di media sosial atau bermain ‘game’ sehingga tidak sedar waktu sudah melangkau ke dinihari. Biasanya, pada waktu ini agak sukar hendak melelapkan mata dan jika tidur pun, mungkin tidak berapa lena kerana bimbang terlewat bangun untuk ke tempat kerja atau sekolah.

Mungkin ramai yang tidak sedar bahawa tidur yang kurang berkualiti boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan seperti obesiti, diabetes, kelemahan sistem imun dan menimbulkan masalah psikologi seperti kemurungan, keresahan dan psikosis.

Insomnia dikaitkan dengan kekurangan ‘magnesium’.

Kekurangan kalsium dan magnesium akan menyebabkan anda bangun selepas beberapa jam dan tidak dapat kembali ke tidur . Magnesium adalah penting untuk ‘GABA recoptor’ yang wujud di seluruh permukaan otak & saraf badan kita.

Ia adalah ‘neurotransmitter’ yang menenangkan yang amat-amat diperlukan oleh otak kita untuk ‘switch off’. Kalau takde GABA ni, memang otak kita akan rasa ‘tense’, otak sentiasa berfikir & kita hanya baring sambil renung siling tanpa sebarang aktiviti tidur.

Beberapa kajian menunjukkan terdapatnya mineral tertentu yang efektif dalam membantu kita untuk tidur dan lena sepanjang malam. James F. Balch, M.D. dalam bukunya “Prescription for Nutritional Healing” menulis,
“A lack of the nutrients calcium and magnesium will cause you to wake up after a few hours and not be able to return to sleep.”

Kuncinya ialah KALSIUM dan MAGNESIUM yang mencukupi untuk mendapatkan tidur yang berkualiti.
Kenapa KALSIUM dan MAGNESIUM?

Kalsium adalah terlibat secara langsung dengan cycle tidur kita. Satu kajian yang dibuat mendapati tidur yang terganggu berhubungkait dengan kekurangan kalsium, dan masalah ini dapat diatasi apabila kadar kalsium dalam darah menjadi normal semula.

William Sears, M.D. menulis: “Kalsium membantu otak kita menggunakan asid amino tryptophan untuk menghasilkan melatonin, iaitu hormon yang merangsang rasa mengantuk. Inilah sebabnya kenapa produk tenusu, yang mana mengandungi kedua-dua tryptophan and kalsium, adalah antara makanan yang paling membantu untuk tidur.”

Kekurangan magnesium juga boleh membawa kepada masalah insomnia yang kronik. Ia menyebabkan pesakit kerap terjaga pada waktu malam.

Pengambilan kalsium dan magnesium yang seimbang adalah sangat penting kepada kesihatan keseluruhan manusia, dan kedua-dua mineral ini MESTI diambil bersama-sama untuk hasil yang terbaik.

OSTEMATRIX : Tablet Kalsium dan Magnesium. Menenangkan saraf dan melegakan stress.Magnesium dapat memperbaiki keadaan tekanan serta merehatkan otot dan saraf. Dengan adanya Vitamin D, kalsium lagi cepat diserap ke dalam tulang dan lagi cepat kita rasa kesannya.

B-COMPLEX : Mengandungi 8 Vitamin B iaitu Thiamin (B1),Riboflavin (B2),Niacin (B3), Panthothenic acid (B5), Pyridoxine (B6), Folic acid (B9), Cobalamin (B12) dan Biotin yang dapat mengurangkan stress dan keresahan.

ESP DRINK : Menyediakan 14 gram protein saya bukan GMO yang berkualiti tinggi membantu dalam meringakan kesakitan migran dan kesukaran untuk tidur.

Set Insomnia Shaklee dan Testimoni

Khusus untuk anda yang mengalami insomnia, kami akan berikan jadual pengambilan exclusive untuk kesemua produk di dalam set cadangan insomnia ini.

Kami juga akan bekalkan kepada anda resepi bancuhan ESP yang paling sedap dan di dalam pelbagai variasi. Ini untuk membolehkan anda menikmati ESP protein soya dengan cara yang paling lazat. Semoga setiap hari di waktu pagi dan malam, anda akan lebih bertenaga untuk bekerja/beriadah/beribadat. InshaAllah

Hubungi kami untuk konsultansi lanjut 👇👇👇


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan