Yewwwwww. Tak suka minum susu?!


Kalsium memainkan peranan penting dalam badan kita, menguatkan tulang dan gigi, tetapi mineral penguat tulang ini juga penting di kawasan-kawasan lain dalam kesihatan kita, termasuk pengurusan berat badan dan untuk mengelakkan kesakitan melampau ketika PMS. Berikut adalah lima manfaat kesihatan kalsium yang akan memberi inspirasi kepada anda untuk meningkatkan pengambilan kalsium anda.

KALSIUM ADALAH KEPERLUAN HARIAN UNTUK KESIHATAN

Cathy R. Kessenich, DSN, ARNP, dalam kajian mengenai alternatif untuk kaya dengan kalsium tambahan yang diterbitkan dalam Jurnal untuk Pengamal Jururawat, mengatakan tubuh manusia tidak boleh mengeluarkan jumlah yang mencukupi kalsium.

"Kalsium hilang setiap hari melalui rambut, kulit, kuku, peluh, air kencing, dan najis. Ini kalsium hilang perlu diganti, atau tubuh akan mengambil kalsium daripada tulang untuk melaksanakan fungsi-fungsi lain."

Pengambilan yang mencukupi harian kalsium adalah penting untuk tulang anda, serta kesihatan anda secara keseluruhan. Berapa banyak yang anda perlukan?

Berikut adalah amaun kalsium yang diperlukan mengikut Recommended Dietary Allowance (RDA)

Kanak-kanak (umur 1-3): 500 miligram sehari
Kanak-kanak (umur 4-8): 800 miligram sehari
Belia (umur 9-18): 1300 miligram sehari
Dewasa (umur 19-50): 1000 miligram sehari
Dewasa (umur 51 atau lebih tua): 1200 miligram sehari

5 MANFAAT KESIHATAN KALSIUM

1. Menguatkan tulang dengan kalsium untuk mencegah osteoporosis

Anda tahu ia: Kalsium adalah penting untuk tulang dan gigi yang kuat, dan ia adalah amat penting untuk kanak-kanak dan orang dewasa muda untuk tulang mineral. Penyerapan kalsium dan pembangunan tulang adalah di kemuncaknya sehingga umur hingga 20 tahun, dan kemudian berkurangan di sekitar umur 30 tahun apabila proses penyaliran bermula. Pengambilan kalsium yang mencukupi, ditambah dengan pengambilan vitamin D yang sesuai, ketara boleh meningkatkan jisim tulang di kedua-dua kanak-kanak yang semakin meningkat dan orang dewasa muda, dan ia boleh mengurangkan kehilangan tulang semasa penuaan.

2. Kalsium akan menjaga anda langsing dan mengurangkan inci

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kalsium telah mendapat perhatian kerana kesannya pelangsingan pada metabolisme. Dalam bukunya Diet Abs untuk Wanita, Kesihatan Lelaki editor-in-chief David Zinczenko berkata, "Ia adalah mengenai masa untuk tenusu untuk menerima peranan kejebolan sebagai kenderaan untuk penurunan berat badan." Kajian menunjukkan kalsium yang boleh mencegah pertambahan berat badan kerana ia menggalakkan lebih banyak lemak untuk dibakar dan kurang lemak untuk disimpan. Pakar mencadangkan tiga hidangan tenusu setiap hari manakala juga mengurangkan kalori dalam bidang lain daripada diet anda untuk menampung peningkatan pengambilan tenusu anda.

3. Mengekang kesakitan ketika PMS dengan kalsium

Dr Susan Thys-Jacobs, endocrinologist yang menciptakan PMS tambahan Premcal, berkata, "Jika wanita tidak menelan kalsium yang cukup pemakanan dan vitamin D, hormon yang mengawal kalsium bertindak balas negatif dengan estrogen dan progesteron dan mencetuskan gejala PMS." Pakar di PMS mengesyorkan pengambilan harian 1000 miligram kalsium dan 1000-2000 unit vitamin D.

4. Kalsium boleh memerangi kanser

Diet yang sihat yang kaya dengan antioksidan telah dianggap sebagai pencegahan kanser, tetapi kajian menunjukkan bahawa pengambilan kalsium yang mencukupi juga boleh menangkis kolorektal, ovari dan kanser payudara. Lebih banyak tidak semestinya lebih baik, walau bagaimanapun, beberapa kajian menyimpulkan bahawa Dos yang tinggi kalsium (melalui suplemen) boleh meningkatkan risiko kanser prostat. Institut Kanser Kebangsaan tidak mengesyorkan suplemen kalsium sebagai satu cara untuk mencegah kanser, tetapi ia menggalakkan pengambilan kalsium yang mencukupi melalui sumber pemakanan.

5. Kalsium adalah untuk jantung yang sihat - dalam kesederhanaan

Penyelidikan Muncul menyokong pengambilan kalsium yang mencukupi sebagai satu cara untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan tekanan darah tinggi. Walaupun 99 peratus kalsium dalam badan berada dalam tulang dan gigi, baki satu peratus memainkan peranan penting dalam fungsi tubuh yang lain, seperti penghantaran saraf dan fungsi otot. Jantung adalah otot dan kedua-dua jantung dan saluran darah innervated oleh sistem saraf. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan masalah jantung, serta tekanan darah tinggi. Amaran: Terlalu banyak kalsium, ke atas 2,000 miligram atau lebih, telah dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung, jadi bergantung kepada sumber makanan yang kaya dengan kalsium untuk kesihatan jantung.

Berita baik untuk yang tak suka nak minum susu dalam bentuk cecair! 

Memperkenalkan kaplet bersalut yang mudah ditelan. Sajian harian hanyalah 4 kaplet. Untuk hasil yang lebih baik, disarankan untuk mengambil 2 biji kaplet, 2 kali sehari selepas makan. 


Pengambilan Ostematrix secara konsisten dapat memberikan manfaat kesihatan seperti:

1. Menguatkan Tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis

3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua.
Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.

Selain itu, dalam Ostematrix juga mengandungi mineral-mineral penting lain yang turut memberikan manfaat yang banyak untuk kesihatan. Menjadikan Ostematrix sebagai sumber kalsium magnesium terbaik yang lengkap!

1. Vitamin D - Membantu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.

2. Magnesium – Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

3. Zink, boron, manganese dan kuprum – Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan mengahalang arthritis

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja. Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

2 ulasan:

  1. saya suka susu.. heee.. done follow u dear, will u follow me kembali?
    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/03/wordless-wednesday-i-hate-this-bagi-3.html

    BalasPadam
  2. aku memang suka minum susu....
    susu dumex ngan marigold...hehe

    BalasPadam