5 sebab kenapa wanita harus mengambil Omega-3.


Kebanyakan wanita takut dengan perkataan "lemak", terutamanya apabila mereka sedang bergambar di hadapan cermin bilik persalinan. Lagipun, lemak tepu (ditemui dalam daging, tenusu dan telur) atau lemak trans (ditemui dalam makanan seperti kentang goreng, biskut, kek, dan lain-lain) diketahui tidak baik untuk badan. 2kategori lemak ini membawa kepada arteri tersumbat dan benjolan sehingga risiko anda untuk mendapat penyakit koronari.


Tetapi tidak semua lemak diet dicipta mempunyai fungsi dan keburukan yang sama. Terdapat satu jenis lemak yang baik yang anda tidak boleh ketepikannya iaitu asid lemak Omega-3. Sejenis lemak politaktepu, Omega-3 adalah kunci kepada kesihatan yang optimum. Namun, tubuh manusia tidak boleh menghasilkan asid lemak ini sendiri. Jadi ia adalah penting untuk mendapatkan Omega-3 daripada diet harian anda.

"Terdapat pelbagai bentuk asid lemak Omega-3 - alfa-linolenik asid (ALA), asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA). DHA dan EPA, yang ditemui dalam beberapa jenis ikan, adalah apa yang badan kita paling perlukan, "kata Nehal Kamdar, Pengurus Kanan Dietetik, Jabatan Pemakanan dan Dietetik, KK Wanita & Kanak-kanak Hospital (KKH).

ALA, satu bentuk yang lebih asas omega-3 yang ditemui dalam sumber tumbuh-tumbuhan seperti flaxseed, adalah juga baik kerana ia boleh sebahagiannya ditukar kepada DHA dan EPA dalam badan. "Tetapi cara badan berbuat demikian adalah tidak mencukupi," kata Cik Kamdar. "Juga, DHA dan EPA telah lebih baik ditubuhkan manfaat kesihatan daripada ALA, seperti meningkatkan kesihatan jantung dan kuasa otak."

Kesihatan manfaat untuk wanita

Selain manfaat kesihatan umum, omega-3 adalah amat baik bagi wanita untuk sebab-sebab berikut:

# 1: Ia boleh mengurangkan kesakitan haid.


Ramai wanita menahan ketidakselesaan pada abdomen dan kekejangan setiap bulan, satu keadaan yang dikenali dalam istilah perubatan sebagai dysmenorrhea. Ia adalah disebabkan oleh pengecutan rahim yang kuat yang dicetuskan oleh prostaglandin (bahan kimia dalam badan yang terlibat dengan sakit dan radang). Kajian telah mendapati bahawa omega-3, terkenal untuk ciri-ciri anti-radang, boleh membantu untuk melegakan kesakitan haid.

"Terdapat beberapa bukti bahawa omega-3 boleh mengusir blues tempoh terlalu," kata Cik Kamdar. "Ia boleh membantu untuk membawa perubahan hormon di bawah kawalan dan menstabilkan mood anda."

# 2: Ia boleh mencegah kanser kolorektal.

Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, wanita yang makan ikan tiga kali seminggu adalah 33% kurang berkemungkinan untuk membangunkan polip, atau pertumbuhan tisu, di dalam kolon. Walaupun polip kolon adalah lambat berkembang dan membawa risiko yang rendah bertukar menjadi malignan, yang mereka lakukan mempunyai frekuensi tinggi yang meningkat dengan usia dan boleh menyebabkan kecenderungan untuk kanser kolon.

Menariknya, lelaki seolah-olah tidak memperolehi manfaat pencegahan kanser yang sama. "Sebahagian daripada sebab boleh menjadi akibat perbezaan latar belakang pemakanan antara lelaki dan wanita," kata Cik Kamdar.

# 3: Ia melindungi anda daripada osteoporosis.

Osteoporosis ialah kehilangan kepadatan tulang dari masa ke masa. Bermula dengan kepadatan tulang yang lebih rendah, wanita pada risiko semulajadi tinggi untuk osteoporosis berbanding lelaki. Dan bagi wanita yang mempunyai kecenderungan genetik, risiko adalah lebih tinggi. Kadang-kadang, penurunan estrogen semasa menopaus menyebabkan keadaan.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 boleh membantu dalam meningkatkan tahap kalsium dan meningkatkan kepadatan tulang. Walau bagaimanapun, bukti masih tidak meyakinkan. Beberapa kajian juga telah mencadangkan bahawa orang-orang yang tidak mendapat cukup asid lemak (terutama EPA dan gamma-linolenik asid, asid lemak omega-6) adalah lebih cenderung untuk mempunyai kehilangan tulang daripada mereka dengan paras normal asid lemak.

# 4: Ia merendahkan risiko anda untuk kanser payudara.

Berdasarkan kajian Amerika yang melibatkan 35.000 wanita pos-menopaus yang tidak mempunyai sejarah kanser payudara, diet yang kaya dengan omega-3 ketara boleh mengurangkan risiko wanita untuk kanser payudara. Wanita yang mempunyai makanan tambahan minyak ikan mempunyai 32 peratus kurang risiko mendapat kanser payudara.

Walau bagaimanapun, dapatan ini adalah permulaan dan penyelidikan tambahan diperlukan untuk memahami kesan bahawa omega-3 mungkin mempunyai mengenai pencegahan kanser payudara.

# 5: Ia menyimpan anda dalam suasana gembira.

Omega-3 boleh menangkis kemurungan juga. Dalam salah satu kajian terbesar di omega-3 tambahan yang diterbitkan dalam Jurnal Psikiatri Klinikal, omega-3 tambahan telah didapati berkesan terhadap kemurungan utama (tetapi tidak gangguan keresahan).

"Dalam kajian ini, tahap yang tinggi EPA dalam suplemen omega-3 yang digunakan stabil mood dan meningkatkan kualiti hidup pesakit," kata Cik Kamdar. Dalam satu lagi kajian oleh Universiti Pavia di Itali pada pautan omega-3 dan kemurungan di kalangan wanita tua, manfaat yang sama telah diperhatikan. Walau bagaimanapun, penyelidik berpendapat bahawa penyelidikan tambahan terus membandingkan omega-3 dengan antidepresan konvensional lebih jelas boleh mengesahkan kegunaan mereka bagi pesakit yang mengalami kemurungan.

Tambahkan omega-3 untuk diet anda!

Katakanlah perkataan "Omega-3" dan salmon terlintas di fikiran. Nah, anda tidak perlu makan ikan yang sama selama tiga kali seminggu. Makanan yang disenaraikan di bawah juga merupakan sumber yang baik di dalam Omega-3:

Jenis Makanan Contoh
Ikan & makanan laut :  salmon, mackerel, herring, sardin, tuna, kekapis, udang krill
Kacang : kacang Brazil dan kacang soya
Tumbuhan : Alga, flaxseeds atau minyak flaxseed, kembang kol, hummus, Collard hijau

Cik Kamdar menambah: "Jika anda mempunyai berat badan berlebihan, jangan mengambil makanan seperti kacang dan minyak secara berlebihan kerana 2jenis makanan ini adalah tinggi dalam kalori dan boleh menyumbang kepada berat badan yang berlebihan."

Dan jika anda mahu untuk pastikan anda mendapat cukup Omega-3, anda boleh mempertimbangkan mengambil makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan, minyak kril atau tinggi DHA minyak alga.


Untuk mencuba produk ini,sila hubungi saya di:
Call / SMS : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : Umi Nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya
Klik Like di FanPage saya : Cantik Sihat Semulajadi untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.
Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan