Mulakan tahun baru 2013 dengan sendi, urat dan lutut yang sihat

Sendi yang sihat mempunyai tulang rawan yang bertindak sebagai kusyen dan sebagai pelindung terhadap sendi serta membenarkan tulang-tulang untuk bergelunsur di atas satu sama lain.

Selain itu, bendalir sinovia bertindak sebagai pelincir dalam sendi dan memberikan khasiat kepada tulang rawan dengan baik.

Komponen lain di dalam sendi yang sihat adalah tendon iaitu struktur berserat yang menghubungkan otot pada struktur tulang serta ligamen iaitu serat yang fleksibel yang mengikat tulang bersama.

Namun, sendi boleh diserang oleh masalah terutamanya arhritis dan osteoarthiritis.

Rheumatoid Arthritis (RA)
Keradangan berlaku apabila bendalir sinovia diserang oleh sel darah putih teraktif, menyebabkan bahan kimia tertentu dilepaskan ke dalam bendalir. Minyak-minyak ikan atau herba seperti Boswellia boleh membantu penghidap RA.

Osteoarthritis (OA)
Kemerosotan tulang rawan menyebabkan kesakitan apabila tulang-tulang bergesel antara satu sama lain. Glukosamina membantu melambatkan kehilangan tulang rawan.

Seliuh
Kecederaan pada sekitar ligamen atau sendi. Apabila ligamen diunjurkan terlalu jauh atau koyak, sendi menjadi sakit dan bengkak.

Tendinitis
Keradangan, kegatalan dan bengkak pada tendon. Ini menyebabkan tendon hilang keanjalan akibat kecederaan, penggunaan berlebihan atau penuaan.



Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan