Bacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal

Bacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal
Bacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal
Bacaan HB Rendah Nak Makan Apa Semasa Mengandung Naik Normal | Bacaan HB rendah ialah apabila kurang dari 11g/dl trimester pertama.

Permulaan kehamilan kedua saya berjalan dengan lancar. Sungguhpun ada morning sickness tapi terkawal. Bacaan hemoglobin (hb) saya sewaktu 12 minggu ialah 12.4 g/dL.

Oleh kerana ini pengalaman kedua hamil, oleh itu saya sangat risau tentang bacaan hemoglobin saya. Setiap kali tunggu keputusan darah, memang saya nervous. Jadi, bila kali kedua check-up bacaan hb lebih dari 12 g/dL, saya sangat seronok dan bersyukur.

Selepas itu, saya terlalai. Ada beberapa kali dalam sebulan tu, saya lupa ambil supplement terutama Vitalea, Vitamin C, B Complex. Rasanya ada lebih 3 kali saya lupa. Pada saya, takkan 3 kali skip supplement, hb boleh drop kan. Paling kurang pun mesti drop sikit je, tapi still atas 11 g/dL. Ya lah, sebab sebelum tu lebih 12 g/dL. So, saya pun cool je sehinggalah pada next check-up, iaitu 16 minggu.

Alangkah terkejutnya saya apabila keputusan hb saya drop sehingga 10.8 g/dL. Terduduk saya melihatkan keputusan tersebut. Bersedialah telinga untuk mendengar bebelan nurse sebab hb drop banyak macam tu.

Bila kena interview dengan nurse, nurse tanya kenapa hb drop. Saya pun berterus terang je cakap saya ada skip beberapa kali supplement. Terus kena sound dengan nurse. Dan, nasihat dia ni memang saya pegang dan ingat sehingga sekarang. Nurse kata, jangan sesekali skip supplement, walaupun sekali. Sebab bacaan hb kita boleh drop banyak. Hari-hari kena makan supplement supaya hb stabil.

Hb sangat penting kerana ia adalah kandungan protein di dalam sel darah merah yang membantu membekalkan oksigen ke dalam sel-sel badan kita. Semakin meningkat usia kandungan, semakin berisiko hb kita drop kalau kita skip supplement. Dan, kita terdedah dengan lebih banyak risiko kehamilan.

4 Tanda Sakit Perut Kerana Hamil

Sebab tu, sejak dari itu, saya tak pernah skip makan supplement Pre-Natal Shaklee. Iaitu ESP, Vitalea, Vita-C Plus, B-Complex, Ostematrix, dan Omega Guard. Setiap hari saya akan pastikan saya makan supplement Shaklee saya. Tambahan pula, saya ada masa 2 minggu untuk next check-up.

Di Klinik Kesihatan (KK), memang begitu. Kalau ada yang tak kena semasa check-up, akan ada follow up check-up selepas 2 minggu, instead of sebulan. Jadi, memang saya pulun ambil 2 biji Vitalea, 1 biji Vitamin C, dan 1 biji B Complex setiap hari without miss.

Alhamdulillah, bacaan hb saya kembali stabil selepas 2 minggu, iaitu 11.0 g/dL. Dan nurse amat berpuas hati dan benarkan saya teruskan supplement Shaklee. Kalau tak, memang nurse suruh saya tukar. Sebab nurse bimbang kalau Shaklee tak sesuai dengan saya. Tapi saya yang “obsess” dan tahu Shaklee adalah terbaik untuk saya, tetap ingin teruskan dengan produk Shaklee. Alhamdulillah, next check-up ialah selepas 4 minggu. Kembali normal.

Beberapa minggu selepas tu, bacaan hb saya sangat cantik. Semua lebih daripada 11.0 g/dL. Keputusan darah lain pun cantik dan tiada masalah, termasuk MGTT. Sehinggalah check-up selepas Aidilfitri. Sungguhpun saya tak pernah skip supplement, tapi hb drop sikit ke 10.7 g/dL. Namun bila jumpa doktor, doktor kata normal sebab lepas raya. Banyak makan rendang. Ibu-ibu lain pun sama katanya. Masa tu kandungan saya dah 30 minggu.

So, selepas 2 minggu, bila check semula, keputusan hb saya naik ke 11.6 g/dL. Alhamdulillah. Bacaan hb saya stabil sehinggalah ke hari bersalin. Nurse dan doktor berpuas hati dan tiada masalah.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan