4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil

4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil
4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil


4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil | Ramai bakal ibu menyatakan selalu sakit perut. Rasa macam nak period tapi takda apa. Seolah-olah nak terkeluar isi perut. Betulkah tanda sakit perut ni kerana hamil?

1. Sakit Pada Bahagian Tengah Perut
Sakit yang teruk atau mencucuk-cucuk pada bahagian tengah atau atas perut, samada disertai dengan loya atau muntah ataupun tidak, boleh membawa beberapa maksud iaitu ketidakcernaan yang teruk,jangkitan virus dalam perut dan juga keracunan makanan.

2. Sakit Pada Bahagian Bawah Perut
Sakit yang teruk di satu sisi atau kedua-dua sisi perut boleh jadi petanda beberapa perkara. Contohnya ligamen anda mungkin tertarik dengan kuat atau ia juga mungkin disebabkan keguguran,kelahiran pramatang,kehamilan ektopik,fibroid menyusut dan berdarah.

Selain itu,mungkin juga sakit perut tanda hamil ini adalah disebabkan pemisahan plasenta, iaitu di mana sebahagian daripada plasenta terpisah daripada dinding rahim sebelum masanya. Kehadiran plasenta adalah sangat penting kerana ia membekalkan nutrien kepada janin dan mengeluarkan bahan buangannya.

3. Kembung Perut
Oleh kerana perubahan hormon berlaku di awal kehamilan,maka ianya mungkin akan menjurus kepada sakit perut tanda hamil seperti kembung. Keadaannya sama seperti rasa ketika anda hendak datang haid.

Selalunya gejala ini terjadi pada ibu hamil ketika trimester I dan trimester III. Mungkin pada ketika ini pakaian anda akan terasa sendat di bahagian pinggang walaupun uterus masih lagi bersaiz kecil.

4. Kejang Perut
Kebiasaannya anda akan mengalami kejang perut seminggu sebelum kehamilan disahkan. Kejang yang dialami seakan-akan macam rasa sakit senggugut.

Cara Mengatasi Sakit Perut Tanda Hamil
  • Hindari makanan atau minuman yang memiliki kandungan banyak gas yang boleh membuatkan perut anda kembung, seperti durian,air gas dan sebagainya.
  • Pakailah pakaian yang longgar dan selesa untuk mengelakkan ketidakselesaan kepada perut dan pinggang ibu hamil.
  • Amalkan senaman dan latihan pernafasan untuk menenangkan diri anda.
  • Lakukan aktiviti seperti berjalan di pagi hari untuk membantu pencernaan sekaligus mengelakkan sakit perut tanda hamil.
  • Amalkan pemakanan yang seimbang dan banyakkan sayuran dan buah-buahan dalam diet.
  • Jangan biarkan diri anda berada dalam tekanan.
  • Cukupkan masa untuk anda beristirahat. - sumber wom.my
Berita baik jika anda disahkan hamil kerana Shaklee menawarkan harga promosi ke atas set prenatal

4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil
4 Tanda Sakit Perut Memulas Awal Kehamilan Kerana Hamil


Tertanya-tanya siapa yang pernah menggunakan prenatal set?

Mungkin anda belum tahu bahawa Leuniey, isteri Apek penajga gol Kelantan, juga turut menggunakan prenatal set sepanjang hamil anak sulung mereka.



Pembelian Set Hamil Shaklee korang akan terus dapat

FREE membership Shaklee (nilai RM35)
FREE postage dari HQ Shaklee (nilai RM10)
FREE shaker exclusive dari Shaklee (bernilai RM20)


Berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.


2 ulasan: