Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung

Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung
Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung
Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung | Berpuasa penuh ketika hamil pastinya menjadi impian kerana puasa Ramadhan hanya setahun sekali.

Mengikut Mazhab Syafie, sekiranya dikhuatiri berpuasa itu akan memudaratkan ibu atau bayi atau kedua-duanya, ibu terbabit diwajibkan berbuka dan puasa itu boleh diganti kemudian hari.

Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung

1. Utamakan mengambil makanan yang berprotein tinggi seperti daging dan telur kerana protein boleh disimpan di dalam tubuh pada kadar yang lebih lama berbanding kumpulan vitamin yang lain.

2. Banyakkan juga mengambil makanan yang berserat tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan segar supaya mampu menahan lapar.

Set Vitamin Puasa Popular

3. Jangan lupa mengambil vitamin tambahan ketika sahur bagi mengekalkan kesegaran badan sepanjang hari.

4. Lewatkan bersahur. Kalau boleh, bersahurlah hingga ke saat-saat akhir imsak supaya anda tidak cepat berasa lapar pada siang hari.

5. Usahakan untuk minum dua liter air masak selepas waktu berbuka hingga ke waktu imsak. Minum sedikit-sedikit tetapi kerap bagi mengelakkan dehidrasi di siang hari.

6. Jika anda penggemar kopi, hadkan pengambilannya kepada satu atau dua cawan saja. Ini kerana kafein dalam kopi bersifat diuretik, iaitu akan membuatkan anda kerap kencing.

7. Pelbagaikan pilihan makanan berbuka dan sahur, sebaiknya pilih sajian sihat.

8. Pilih makanan yang melepaskan tenaganya secara perlahan seperti karbohidrat kompleks, makanan tinggi serat, kekacang dan buah-buahan kering untuk membekalkan tenaga yang berpanjangan.

Resepi Sahur & Berbuka yang Mengenyangkan dan Menyelerakan

9. Elakkan mengambil makanan yang banyak gula kerana ia akan meningkatkan paras gula dalam darah dengan cepat. Kemudian paras gula ini akan turun mendadak yang membuatkan anda berasa pening.

10. Makan secara sederhana ketika berbuka. Makan perlahan-lahan. Tahan keinginan untuk makan banyak. Anda boleh makan lagi selepas menunaikan solat Tarawih atau antara solat Tarawih.

11. Elakkan makan makanan berasid atau bergoreng (berminyak) yang boleh membuatkan anda mengalami masalah pedih ulu hati, terutama sebelum tidur.

Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung

Ibu hamil boleh puasa penuh dengan sumber semulajadi ESP dan Performance Drink yang membantu mengurangkan rasa lapar & membekalkan tenaga, mengurangkan rasa letih & meningkatkan penumpuan serta membantu mengurangkan rasa dahaga.

Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung
Tips Nak Puasa Penuh Ketika Hamil dan Ganti Puasa Mengandung


ESP - dihasilkan daripada kacang soya sumber protein yang sangat tinggi. Membantu membekalkan tenaga berpanjangan. Sidat alkali kacang soya membantu membentuk lapisan di dalam perut agar asid tidak masuk ke kawasan esofagus yang menyebabkan kepedihan yang melampau di bahagian dada.

Performance Drink - minuman isotonik penghilang dahaga. Teknologi “opti-carb” dalam minuman ini membantu kita mendapat tenaga berpanjangan sepanjang hari. Mesra perut kerana Performance Drink adalah minuman isotonik yang tidak bergas, tidak mengandungi gula dan pengawet tambahan.


Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. Sahur itu sgt Penting Dan pemakanan yg sihat termasuklah supplement

    BalasPadam