Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19

Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19
Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19
Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19 | Jika paru-paru kita mempunyai masalah, akibatnya kita berisiko menjadi terdedah kepada Covid-19.

Individu berisiko tinggi untuk diserang wabak virus korona atau Covid-19 adalah mereka yang mempunyai penyakit kongenital seperti diabetes, hipertensi, gangguan pernafasan akut yang menunjukkan penurunan kualiti paru-paru.

Menurut Dekan Fakultas Kedokteran Universiti Indonesia, Prof. Dr. dr. Ari Fahrial Syam, jika merokok adalah jelas mudah terdedah kepada risiko Covid-19.

Perokok mempunyai kualiti paru-paru yang semakin berkurangan sehingga daya tahan tubuh menjadi lemah dan berisiko dijangkiti Covid-19.

Doa Minta Dijauhkan & Elak Wabak Berjangkit Corona Covid-19

Oleh itu, kita boleh katakan bahawa mereka yang merokok lebih terdedah kepada Covid-19 daripada mereka yang tidak, kerana perokok terdedah kepada jangkitan paru-paru. Berbanding dengan orang yang tidak merokok, itu pasti kerana kedua-dua struktur dan fungsi paru-paru itu terganggu kerana dia merokok.

Sedangkan tanpa COVID-19, orang yang merokok sudah mengalami kelemahan di saluran pernafasan.

Prof.Dr.Amin Soebandrio Ketua Lembaga Biologi dan Pendidikan Tinggi Eijkman Indonesia mengatakan bahawa ada 3 molekul di permukaan yang dikenali virus corona yakni molekul ACE2, CD209 dan CLEC4M.

Merokok dapat mengubah sel paru-paru menjadi lebih terdedah terhadap jangkitan SARS-CoV-2 melalui peningkatan ekspresi ACE2 di sel AT2 dan kemudian memudahkan kemasukan virus dengan cara meningkatkan ekspresi DC-SIGN DCs.

Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19
Perokok dan Pengguna Vape Lebih Berisiko Dijangkiti Covid-19

Bagi perokok, ACE2 dan CD209 sangat signifikan menonjol. Jadi 2 molekul ini memiliki peranan dan meningkatkan tindakbalasnya pada orang-orang yang merokok. Kalau pelabuhannya banyak, maka yang berlabuh makin banyak. Jadi orang yang merokok memiliki risiko besar dimasuki virus kerana reseptornya makin banyak.

Merokok juga meningkatkan perilaku peradangan DCs dan meningkatkan respon peradangan tubuh dan mungkin berkontribusi terhadap terjadinya badai sitokin dalam tubuh pasien yang sakit berat. Ia berharap dengan adanya fenomena ini, orang yang masih berani merokok akan lebih waspada.

Kementerian Kesihatan Awam Thailand melaporkan 11 orang rakyatnya ialah pesakit yang dijangkiti dengan koronavirus. Mereka bertemu dengan pelawat dari Hong Kong dan minum dari gelas yang sama dan berkongsi rokok.

Empat yang tidak dijangkiti virus itu berkata mereka tidak minum atau merokok.

Adakah Vitamin C Membantu Ketika Penularan Wabak Coronavirus?

Seperti dilaporkan oleh Hello Sehat, setiap penyakit yang muncul ialah berkaitan dengan daya tahan tubuh atau sistem kekebalan tubuh seseorang. Dalam hal ini, vitamin C boleh berfungsi untuk meningkatkan daya tahan tubuh sekaligus mencegah serangan penyakit apa pun.

Vitamin C juga berfungsi untuk menyokong kerja neutrofil, sel pertama dari sistem kekebalan tubuh yang memberikan respons dengan cara menyerang bakteria atau virus.

Vitamin C juga mengandungi antioksidan yang boleh menangkis kesan buruk radikal bebas. Kerana radikal bebas boleh mengembangkan penyakit seperti kanser, gangguan jantung dan artritis. Kerana itu, vitamin C disebut boleh membantu mencegah infeksi virus corona.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.
Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.” Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

6 ulasan:

  1. Pengalaman sendiri. Kita yg x merokok ni la yg rasa teruk sbb mghidu asap dari perokok ni. Lebih2 lagi mereka yg merokok di pejabat.

    BalasPadam
  2. banyak risiko bila merokok ni.

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah dalam family Hana mostly tak merokok! :D

    BalasPadam
  4. memang abam kie x merokok sejak remaja lg.

    BalasPadam
  5. cuaca panas..ditambah dengan asap rokok..semakin sesak pernafasan dibuatnya.

    BalasPadam
  6. inilah masanya utk depa berhenti kan

    BalasPadam