9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung

9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung
9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung
9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung | Ibu adalah ‘kilang utama’ berperanan menyalurkan nutrisi menyeluruh buat bayi yang dikandungkan.

9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung

1. Bercerita Dengan Bayi
Salah satu cara meningkatkan memori bayi. Cuba bacakan cerita-cerita pendek kepada janin di dalam perut saat berada dalam trimester ketiga. Hasilnya, bayi itu akan dapat mengenal bunyi serta perkataan yang disebut ibunya merujuk kepada kelajuan serta intonasi atau cara membaca ibunya.

2. Kekal Aktif
Aktiviti senaman akan melahirkan hormon gembira yang baik untuk tubuh ibu dan janin. Rajinkan diri untuk bersenam agar terhasil hormon endorphin yang kemudian dapat diserap oleh si janin.

Bersenam dapat mengepam darah ke seluruh bahagian tubuh termasuklah ke bahagian rahim dan kandungan, mempercepat lagi tumbesaran janin yang sempurna.

Ibu yang rajin bersenam akan meningkatkan penghasilan neuron dalam otak bayi dan kebarangkalian bayi untuk dilahirkan bijak adalah sebanyak 40%.

BACA Omega-3 elak otak mengecut dikalangan ibu hamil dan bersalin

3. Dedahkan Diri Dengan Cahaya Matahari
Ibu mengandung digalakkan berada di bawah matahari sekurang-kurang 20 minit satu hari. Ini adalah jalan yang paling mudah untuk dapatkan khasiat vitamin D demi kesihatan diri dan juga janin.

Vitamin D baik untuk menyokong pertumbuhan tulang serta kelancaran jantung. Menurut kajian, kekurangan vitamin D ada kaitan dengan kelahiran bayi yang menghidap autisma.

4. Urutan
Ketika umur janin menjangkau 20 minggu, dia sudah boleh merasakan sentuhan si ibu. Contohnya, apabila si ibu mengusap-usap perutnya. Keadaan itu akan memberi sensasi ketenangan kepada si janin seterusnya berupaya memberinya peluang untuk terbiasa dengan belaian bakal ibu dan bapanya.

5. Bercakap Dengan Diri Sendiri
Bercakap dengan bayi ketika hamil akan mempengaruhi pertumbuhan otak janin dalam kandungan. Janin akan mula mendengar ketika umurnya cukup 16 minggu dan apabila ia menjangkau 27 minggu, kedudukan saraf-saraf dari telinga ke otaknya sudah pun sempurna bersambung.

6. Ambil Diet Yang Pelbagai
Deria rasa janin akan mula berkembang seawal umurnya 12 minggu di dalam perut. Ketika umurnya menjangkau 25 minggu, janin tersebut akan berupaya menyerap 2 liter cecair amniotic dalam sehari dan segala makanan yang ibunya makan.

7. Mainkan Muzik
Janin memang gemar mendengar muzik. Ia akan bantu menyalurkan kimia kegembiraan kepada janin seperti serotonin yang seterusnya akan membuatkan janin lebih tenang.

8. Nyanyi Lagu Kanak-Kanak
Teknik ini sedikit sebanyak akan membantu bayi dalam kandungan untuk mengenal bunyi-bunyian lazim. Untuk muslim, ibu boleh mengamalkan bacaan dan dengarkan ayat-ayat Al-Quran.

Tips tambahan untuk ibu mengandung dapatkan anak cerdik bijak sejak dalam kandungan?

Umi cadangkan Set Hamil Shaklee. Umi sudah amalkan set hamil Shaklee ni bermula dengan anak sulung, anak kembar dan anak ketiga.

9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung
9 Tips Anak Cerdik Bijak Sejak Dalam Kandungan Ibu Mengandung
Vita-C Plus - Vitamin C semula jadi untuk kesihatan gigi, gusi, tulang, kolagen dan hampir kesemua elemen yang membentuk tubuh badan kita.

Omega Guard -  Membekalkan spektrum luas tujuh asid lemak penting omega-3 bergred farmaseutikal dan dilengkapi dengan proses penyulingan proprietari molekul tiga peringkat.

Vitalea - memberikan 28 vitamin penting dan mineral utama untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan optimum.*

B-Complex - membekalkan kesemua lapan vitamin B yang seimbang untuk menguatkan tubuh anda, melengkapi jurang nutrisi vitamin B. Pengambilan asid folik yang mencukupi telah terbukti dapat mengurangkan risiko wanita daripada melahirkan bayi yang mengalami kecacatan otak atau saraf tunjang.

Ostematrix - diformulasi dengan kalsium, vitamin D, magnesium dan empat nutrien pembinatulang untuk membantu menjaga tulang dan gigi yang kuat dan sihat.

ESP - makanan lazat yang kaya dengan kalsium dan protein. Protein soya membantu mengurangkan kolesterol. (Nota: Jumlah protein soya yang disyorkan untuk memberikan kesan penurunan terhadap kolesterol darah adalah 25g sehari)

Berminat nak dapatkan Set Hamil Shaklee ni? 
Anda boleh berhubung terus dengan Umi melalui Whatsapp


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

 Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

10 ulasan:

  1. tu tips ibu mengandung tapi bapak xyah buat apa2 kanns.. hehebe

    BalasPadam
  2. pemakanan yang bagus inshaAllah semuanya akan baik baik :)

    BalasPadam
  3. Wow.tq info..Tak pernah pregnant..huhh

    BalasPadam
  4. Good info sharing 🌹🌹

    BalasPadam
  5. Nombor 5 tu jangan cakap kuat2 sangat kalau depan orang... nanti dipandang serong pulak! hehehe

    BalasPadam
  6. tips ni dah tak terpakai untuk ammi sebab ammi dah close production.
    tp dulu ammi buat gak most of the tips given.. plus doc pun supply Neurogain utk ammi consume. Alhamdulillah nampak cerdaslah minda anak-anak tu.

    BalasPadam
  7. jom join GA
    https://budoxesquire.blogspot.com/2019/12/give-away-december-haro.html

    BalasPadam
  8. Pendidikan bermula sedari alam rahim.

    BalasPadam
  9. wah tips yg bagus.. kena start dari dalam kandungan lagi usaha utk dapatkan anak pintar ni

    BalasPadam
  10. good sharing umi. tak pernah merasa lagi saat2 ni. memang tunggu2. moga ada rezeki saya & mr hubby untuk baby 2020. hehe.

    BalasPadam