Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan

Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan | Bagi kanak-kanak lelaki, musim cuti persekolahan membawa dua kemungkinan sama ada percutian menyeronokkan atau kegusaran kerana nak berkhatan.

Dalam masa yang sama, ibu bapa pastinya akan resah memikirkan cara nak hilangkan bengkak selepas bersunat, menu makanan untuk orang bersunat, komplikasi selepas bersunat, petua sembuhkan luka berkhatan dan ubat untuk keringkan luka bersunat.

Berapa lama luka berkhatan sembuh?
Dr Norman Mohd Norawi dari Doktor Perubatan Am Klinik Dr Norman berkata merujuk kepada proses pemulihan selepas berkhatan, luka boleh pulih dalam tempoh antara satu hingga dua minggu.

Petua sembuhkan luka berkhatan
1. Pemberian ubat surut bengkak : ubat untuk keringkan luka sunat.
2. Rendaman SITZ BATH : rendaman dilakukan dalam besen mengandungi air suam/paip yang bersih diisikan dengan garam (1-2 sudu teh) bagi menjadikan seperti air laut.


Maka konsep OSMOSIS akan berlaku di mana cairan bengkak (edema/bentan) akan keluar daripada tempat asal ke dalam besen tersebut. Lakukan selama 10-15 minit sekerap 2 kali sehari.

Rendaman bermula bergantung kepada teknik berkhatan
A. Diathermy TANPA balutan/balutan tertanggal : rendaman SEAWAL selepas 24jam.
B. Diathermy dengan balutan masih melekat: rendaman SELEPAS 2 hari balutan ditanggalkan.
C. SOLEHRING (alat): seawal 3 hari.

Sampai bila rendaman dilakukan?
Sehinggalah keadaan luka itu bersih.

Tip kesihatan dan penjagaan selepas berkhatan, Dr Norman menyarankan pengambilan diet seimbang seperti sayuran, buahan dan makanan berprotein tinggi.

Menu makanan anak sunat dan makanan pantang untuk orang bersunat.

Pantang yang terlalu "extreme" atau mengelak terus sesuatu kumpulan makanan akan menyebabkan kekurangan nutrisi tertentu seterusnya mengganggu fungsi dalaman badan.

Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Sebab tu kami mencadangkan set sembuh luka berkhatan dengan gabungan pengambilan protein, vitamin C, asid lemak omega-3 serta zat mineral dan galian.

1. MealShake
• Mempunyai vitamin dan mineral yang lengkap, yang akan membantu, luka berkhatan cepat sembuh.
• 1 sajian Mealshake membekalkan khasiat yg mengandungi 19 jenis vitamin dan mineral, 9 jenis asid amino perlu, tinggi serat dan kalsium. Mealshakes mengenyangkan dan memberikan tenaga.
• Badan kalau cukup nutrien, cepat lah sembuh luka tu kan? Haaa gitu juga lah dengan luka berkhatan.

2. Omega Guard
• Minyak ikan yg tinggi dgn DHA dan EPA memang sangat diperlukan oleh kanak-kanak yang sedang membesar. Dalam masa yang sama Omega juga mengelakkan keradangan
• Mengelakkan bengkak
• Luka berkhatan ni takut bengkak sebab budak-budak ni lasak dan tak reti duduk diam. Sebelum bengkak baik kita sebagai mak ayah beringat sebelum kena...hihihi

3. Chewable-C Plus
• Membantu meningkatkan antibodi tubuh
• Mempercepatkan penyembuhan luka dan demam
• Membentuk sel-sel darah yang baru.
• Bila sakit anak-anak akan kurang daya antibodi, jadi itu antara sebab yang boleh menyebabkan diorang demam.

4. Protein Soya ESP
• ESP mengandungi 9 jenis asid amino yang diperlukan oleh badan.
• Sangat baik untuk kesihatan prostat.
• Dapat meransang pembentukkan kulit baru.
• Mengembalian kepejalan otot.
• Mempercepatkan luka.
• Mengurangkan kesan parut.

5. Nutriferon
• Penggalak sistem imun tubuh.
• Dapat melindungi sistem imun.
• Bila anak berkhatan ia dapat mengelakkan jangkitan kuman di alat kelamin.
• Dapat menyembuhkan luka dengan cepat.

6. Zinc Complex
• Mempercepatkan Pemulihan Luka
• dirumus daripada zinc glukonat semulajadi dan bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah diserap oleh tubuh.
• Zinc ni sesuai untuk pengambilan jangka panjang. Ia berkesan mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.

Bagi membantu luka berkhatan cepat sembuh, ada promosi menarik sepanjang bulan November 2019

Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Promosi twinpack 2 botol ESP akan dapat diskaun 5%
Shaker exclusive juga disediakan untuk anak-anak bersunat menikmati hidangan makanan sihat ini.

Paling menarik, pembelian 6 botol ESP akan dapat FREE 1 botol ESP
Serta Free postage, free keahlian Shaklee / membership Shaklee, bonus bulan hadapan, diskaun 20% daripada harga ahli.

Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Cara Hilangkan Luka Selepas Bersunat dan Makanan Pantang Anak Berkhatan
Juga ada promosi Zinc Plus
Beli 3 botol dan dapat FREE 1 botol Zinc Plus

Tawaran yang mengujakan, kan?

Jika berminat boleh hubungi kami untuk terus mendapatkan promosi Set Sembuh Luka Berkhatan ini.


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

6 ulasan:

  1. info yang bermanafaat

    BalasPadam
  2. banyak mitos yang tak boleh nak diikuti melulu, kene tahu fakta sebenar

    BalasPadam
  3. Berpantang kena cara yang betul baru cepat elok lukanya tu. Good share :)

    BalasPadam
  4. macam2 kaedah sekarang!

    BalasPadam
  5. bagu info ni di musim cuti sekolah ramai anak lelaki akan jadi teruna hihi

    BalasPadam
  6. Anak saya pantang ikan haruan je.4hari luka sudah sembuh.

    BalasPadam