5 Petua Hilangkan Selsema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak

5 Petua Hilangkan Selsema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak
5 Petua Hilangkan Selsema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak
5 Petua Hilangkan Selsema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak | Kanak-kanak terutama bayi di bawah umur 2 tahun amat mudah mengalami demam, batuk dan selsema.

5 Petua Hilangkan Selsema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak

1 . Madu
Madu merupakan antibiotik yang kuat dan ia lebih baik daripada ubat batuk yang dibeli di farmasi. Madu dapat mengurangkan batuk, selesema dan sakit tekak.

Berikan setengah sudu besar cairan madu dan minum dengan segelas air sebelum tidur. Namun madu tidak sesuai diberikan pada bayi bawah umur setahun.

2. Sup Ayam
Kajian menunjukkan, makan sup ketika selesema dapat mengurangkan keradangan dan membantu melawan panas dengan pelbagai cara seperti:

• Rembesan mucus lebih cair dan meringankan hidung, dada dan tekak.
• Menyediakan nutrisi baik setelah meletakkan bahan-bahan tertentu seperti sayur-sayuran ke dalam sup tersebut.
• Karbohidrat dari mi dapat meningkatkan tenaga yang diperlukan.

3. Vitamin C
Makanan segar yang boleh didapati daripada buah-buahan dan sayur-sayuran yang membantu meningkatkan daya tahan tubuh. Antara sumber Vitamin C semulajadi ialah strawberi, brokoli, oren, tomato, kiwi, betik, labu, potato manis.

DAH BACA KE Nak pilih Vitamin C kunyah atau telan?

4. Daging Tanpa Lemak
Mengandungi mineral penting bagi meningkatkan daya imun tubuh anak dan meningkatkan zat besi ke dalam tubuh badan anak.

5. Bawang Putih
Bawang putih juga merupakan ramuan memasak yang lazat dan mencegah penyakit.

• Mempunyai antioksidan yang kuat bagi melawan virus. Maksudnya dapat mencegah selsema dan sembuh dengan lebih cepat.
• Bau bawang putih yang unik dapat membantu memerangi selsema anak.

Tips Tambahan Hilangkan Selesema dan Hidung Tersumbat Kanak-kanak

Umi cadangkan kita memberikan sumber tumbuhan pengaktifan interferon semulajadi tubuh yang akan membantu melawan serangan virus di dalam tubuh.

Nutriferon - dihasilkan daripada 4 jenis tumbuhan yang terbukti mampu meningkatkan penghasilan Interferon dalam badan. Mengandungi ekstrak biji labu (merangsang interferon semulajadi dalam badan), ekstrak benih plantago (ada polisakarida untuk aktifkan sel-sel imun), ekstrak Honeysuckle Jepun (untuk menentang pencerobohan virus dan kuman) dan ekstrak bunga safflower (memperkuatkan keupayaan microfaj untuk memusnahkan kuman dan virus).

Chewable Vita-C - Tablet yang bersaiz kecil memudahkan untuk anak menelan dan kunyah. Mempunyai rasa oren sebenar bagi memikat selera makan anak anda. 1 biji tablet bersamaan dengan 1.5 biji oren atau 100mg vitamin. Mengandungi Rose Hip yang membuatkan vitamin C ini mempunyai kandungan vitamin C 50% lebih tinggi berbanding vitamin C oren biasa.

Mealshakes - minuman multivitamin yang dihasilkan daripada buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya dan campuran sejenis susu (lactalbumin). Rendah lemak namun kaya dengan 19 vitamin utama, protein, fiber dan mineral serta kalsium yang penting untuk tumbesaran kanak-kanak. Tinggi serat (membantu mengurangkan sembelit).

Semoga perkongsian petua hilangkan selsema dan hidung tersumbat kanak-kanak ini dapat membantu para pembaca terutamanya para ibu bapa.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

9 ulasan:

  1. Adik saya ada buat sup untuk anak dia yang batuk.

    BalasPadam
  2. anak saya sekanrang batuk.amlkan makan madu dgn lemon alhamdulillah cepat baik.. tapi pastikan madu ori ...

    BalasPadam
  3. madu memang insyallah amal hari2. orang dewasa pun patut minum madu..
    bab sup ayam tu nikmat. time2 tak sihat sangat sedapnya !!

    BalasPadam
  4. Oh, sup ayam dengan daging tu saya baru tau. Biasa kasi vit c dengan madu je..

    BalasPadam
  5. Ana mmg sediakan stok madu dekat rumah. In case selesema atau batuk, cepat2 makan madu..

    BalasPadam
  6. memang kebanyakkan petua yang di atas tu dana amalkan, memang kalau selsema best minum sup, dan masakan akan dana lebihkan guna bawang putih... vitamin c tu kalau takmo telan limau makan jelah suppliment kan... mana yang mudah

    BalasPadam
  7. Boleh juga diguna untuk yang dewasa ni nampaknya.

    BalasPadam
  8. Terima kasih atas perkongsian ini, sangat bermanfaat terutamanya skrg musim flu..
    Risau LZ..

    BalasPadam