Tips Pilih Produk Multivitamin yang Terbaik dan Status Halal


Umur masih muda remaja tapi setiap pagi rasa malas nak bangun daripada katil empuk. Pukul 10 pagi pulak badan dah rasa letih lemah lesu mengantuk. Dah ler tu, usia baru ja 20 ke 30 tahun, masih muda tapi asyik sakit belakang yang amat sangat. Lain lah kalau korang mengandung. Badan lemah dan cepat letih ketika mengandung adalah salah satu situasi yang kerap dialami oleh ibu hamil.

Kesemua situasi di atas adalah petanda korang kekurangan beberapa jenis vitamin dan mineral yang diperlukan badan. Vitamin dan mineral adalah nutrien yang perlu dibekalkan dalam diet sama ada melalui pemakanan ataupun suplemen kesihatan kerana ia tidak disintesiskan oleh badan.

Terdapat beberapa faktor sebabkan kehilangan nutrien daripada makanan dan tubuh badan, antaranya memasak sayuran terlalu lama menyebabkan kehilangan kandungan vitamin C.

Selain itu, sayur-sayuran dan buah-buahan juga boleh kehilangan nutrien tanpa melalui apa-apa pemprosesan dan masakan. Sayur-sayuran dan buah-buahan akan mula kehilangan nutrien setelah dipetik dan disimpan. Semasa melalui proses penghantaran dari ladang ke gudang ataupun tempat jualan, kadar nutrien semakin menurun, terutamanya jika kondisi kenderaan itu tidak dikawal contohnya: suhu, kelembapan, kebersihan.

Gaya hidup masyarakat kini yang terlalu sibuk, berkejar masa dan tertekan juga menyumbang kepada faktor kehilangan nutrien utama dalam badan.

Kegagalan diet seimbang

Bagi memenuhi keperluan vitamin dan mineral, pengambilan diet seimbang adalah perlu. Walau bagaimanapun, tidak semua orang mendapat diet yang seimbang kerana kehidupan harian yang terlalu sibuk. Kekurangan mikronutrien berpunca beberapa sebab, antaranya:
1) Pengilangan dan pemprosesan makanan yang keterlaluan dan penyimpanan yang tidak sempurna.
2) Kekurangan mineral dalam tanah akibat aktiviti kaedah pertanian.
3) Pilihan makanan yang tidak sihat.
4) Pencemaran alam sekitar.
5) Gaya hidup tidak sihat termasuk merokok, pengambilan alkohol, kafein dan dadah.
6) Memasak terlalu lama.

Multivitamin dan mineral yang lengkap mestilah mengandungi:
1) Vitamin A: Bantu penglihatan lebih baik. Penting untuk kesihatan fetus wanita hamil.
2) Vitamin C: Baik untuk kulit dan sistem imuniti badan.
3) Vitamin D: Diperlukan untuk penyerapan kalsium dan fosforus. Disintesis melalui kulit ketika terdedah kepada cahaya matahari.
4) Vitamin B: Penting untuk penghasilan tenaga.
5) Kalsium, magnesium dan fosforus: Bantu pembinaan tulang dan gigi.
6) Zat besi dan kuprum: Penting untuk pembentukan darah.
7) Iodin dan Zink: Memastikan sistem tiroid berfungsi dengan baik.
8) Mangan dan kalium: Memetabolisma lemak dan protein.
9) Asid folik: Diperlukan untuk pembahagian sel yang sihat. Asid folik juga penting untuk kesuburan dan kehamilan.

Sebagai seorang Muslim, kita perlu memastikan multivitamin & mineral yang diambil adalah halal. Islam mewajibkan agar setiap Muslim mengambil makanan halal dan sempurna kerana ia akan menjadi darah daging kita.

Tidak semua produk kesihatan dan suplemen tambahan yang terdapat di pasaran adalah halal. Halal bukan bermaksud bebas daripada khinzir semata-mata tetapi produk yang halal mestilah memenuhi piawaian yang ditetapkan oleh Islam.

Kini terdapat produk multivitamin yang halal. Rangkaian produk disahkan halal oleh Islamic Service of America (ISA) dan diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Dah baca? Status dan Sijil Halal Shaklee

ISA diiktiraf sebagai salah satu badan agama Islam di bawah JAKIM tetapi ia bertempat di Amerika Syarikat (USA). ISA antara senarai badan Islam luar negara yang sangat tegas dan paling sukar dalam memberikan sijil halal di US. Prosedur untuk mendapatkan sijil halal Shaklee ini sangat ketat.

Produk multivitamin yang dimaksudkan adalah Vitalea.

Vitalea merupakan multivitamin dan mineral yang pertama dicipta didunia. Pada tahun 1915, Dr. Forrest C. Shaklee mencipta salah satu multivitamin pertama di A.S. Dari asas inilah terhasilnya Vita-Lea.

Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah-buahan, 12 vitamin dan 7 mineral penting seperti yang disarankan oleh RDA.
Ianya diformulasi secara komprehensif dan seimbang.
Setiap tablet Vitalea Shaklee bersalut serbuk spirulina.


Vitalea dihasilkan dengan kaedah yang terkini dan teknologi eksplosif yang kompleks, disebut sebagai “Explo-tab”. Ia merupakan tablet multi-vitamin yang paling pantas di dunia terlarut dalam air dan juga tubuh manusia. Mineral yang terkandung di dalamnya mudah berintegrasi dengan protin untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil.

7 ujian klinikal telah membuktikan bahawa pengambilan Vitalea Shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko kerap sakit sebanyak 65%.

1. Albanese, A.A., et al., Calcium Nutrition and Skeletal and Alveolar Bone Health. Nutr Rep Int, 1985. 31(3): p. 741-755.
2. Albanese, A.A., et al., Effect of Age and Fractures on Bone Loss and Calcium Needs of Women 45 to 85+ Years of Age. Nutr Rep Int, 1985. 31: p.1093-1115.
3. Hegenauer, J., et al., Transitory Hematologic Effects of Moderate Exercise Are not Influenced by Iron Supplementation. Eur J Appl Physiol Occup Physiol, 1983. 52(1): p. 57-61.
4. Spiller, G.A., et al., Multivitamin-Mineral Supplementation: Effects on Blood Chemistries of College-Age Women. Acta Vitaminol Enzymol, 1985. 7(3-4): p. 217-222.
5. Haymes, E.M., J.L. Puhl, and T.E. Temples, Training for Cross-Country Skiing and Iron Status. Med Sci Sports Exerc, 1986. 18(2): p. 162a-167.
6. Spiller, G., et al., Effect of Long-Term Vitamin-Mineral Supplements on Immune Response in Older Healthy Adults. J Am Coll Nutr, 1998. 17: p. 511.
7. Jensen, C., et al., Long-Term Effects of Nutrient Intervention on Markers of Bone Remodeling and Calciotropic Hormones in Late-Postmenopausal Women. Am J Clin Nutr, 2002. 75(6): p. 1114-20.

Lebih 340 ujian kualiti dilakukan setiap kali penghasilan Vitalea.
Vitalea Shaklee dipilih sebangai THE BEST MULTIVITAMIN oleh Center for Science(US) pada tahun 2000.

Manfaat Utama:

Penambahan Tenaga Segera – pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu system memori

Dah baca? Multivitamin meningkatkan tenaga

Vita-Lea boleh:
- Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh*
- Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata*
- Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi*
- Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas*

Dah baca? Kelebihan Multivitamin Vitalea

Siapa yang perlukan Vita-Lea?
 Secara umumnya Vita-Lea amat bagus untuk dimakan oleh setiap orang.
Ini kerana kandungan Vitamin di dalam Vita-Lea yang merangkumi hampir seluruh badan.

Antara nutrisi yang ada dalam Vitalea Shaklee ni ialah:


Dapatkan multivitamin Vitalea yang sudah berusia 100 tahun ini.
InshaAllah anda akan berpuashati dengan hasilnya.
Semoga bermanfaat untuk semua.


Nak lagi EXCLUSIVE dan TEBALKAN POKET ANDA, jom daftar ahli Shaklee dulu secara online
👇👇👇👇

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan