9 Tips Untuk Tingkatkan Kolagen dan Hilangkan Kedutan Kulit


Pembinaan kolagen menurun seiring usia. Ia berpunca daripada kekurangan kolagen, keanjalan kulit dan penghidrasi kulit yang melibatkan faktor dalaman dan luaran.

Pada usia 20-an setiap orang mengalami kemerosotan pembinaan kolagen pada kadar 1% setiap tahun. Ini menyebabkan fungsi kelenjar-kelenjar peluh dan minyak semakin berkurangan, penurunan pembinaan elastin dan pembentukan glycosaminoglycan (GAG, menghidrasi kulit).

Pendedahan kepada cahaya matahari, merokok atau pencemaran mempengaruhi penuaan menyebabkan tubuh kehilangan kolagen, elastin dan GAG. Akibatnya kulit menjadi nipis, kasar, tona tidak sekata, bertompok-tompok dan berkedut.

Antara kaedah alternatif yang dapat membantu melambatkan pembentukan kedutan kulit.

Makanan berantioksidan
Vitamin A, C dan E dan beta karotena (provitamin A) berfungsi menderma elektron kepada radikal bebas yang merosakkan kulit. Makanan berantioksidan tinggi mengurangkan risiko kerosakan kulit.

Lihat Senarai Vitamin Untuk Kulit Cantik Dan Gebu

Makanan berkolagen
Kehilangan kolagen boleh diganti dengan mengambil makanan berkolagen tinggi secara berterusan.

Lihat 8 Panduan Pemilihan Collagen Terbaik

Berhenti merokok
Asap rokok kaya dengan beribu bahan kimia reaktif yang boleh merosakkan DNA. DNA yang rosak dipercayai menyebabkan proses ekspresi gen untuk pembinaan kolagen terganggu.

Hidrasi
Air membantu detoks. Air mineral, air masak, air kelapa, teh yang tidak ditambah gula, teh serbuk kunyit asli, cengkih dan kayu manis juga merupakan pilihan terbaik kepada kulit.

Kurangkan gula
Gula berlebihan akan bergabung dengan kolagen melalui proses dikenali sebagai glycation. Sebatian kimia baharu yang terbentuk tidak berfungsi sebagaimana kolagen asal.

Pelembap tidak toksik
Minyak kelapa ialah pelembap yang baik, berminyak dan sesuai dengan kulit kering. Minyak argan bersifat antioksidan dan antiradang sesuai dengan kulit sederhana dan berminyak. Pilihan lain ialah minyak biji anggur, avokado, jojoba dan mentega koko (cocoa butter) yang kaya dengan polifenol.

Lemak tepu
Minyak kelapa dan mentega susu asli adalah langkah bijak. Lemak tepu menjadikan kulit lebih elastik dan kebal serangan radikal bebas termasuk pancaran UVB cahaya matahari.

Santan
Skrub gabungan santan, telur, gula merah dan daun selasih dilakukan seminggu sekali boleh mengembalikan kesegaran kulit.

Collagen Powder Shaklee berbeza berbanding produk lain

✔ Mengandungi 4,000mg RSS Collagen iaitu dari Sisik Ikan Merah proprietari, sejenis collagen marin tulen dan bermutu tinggi
✔ Sangat rendah dalam berat molekular (1,000 Dalton) dan ia mudah diserap oleh tubuh
✔ Membantu meningkatkan sintesis collagen pada lapisan dermis dengan berkesan
✔ Antara ramuan SCP lain ialah…
➻ Ekstrak biji Camellia Japonica (pelembap kulit, antioksidan semulajadi)
➻ Ekstrak Pfaffia (menjadikan kulit lembat, lembut, licin)
➻ Elastin daripada Collagen Ikan (kulit menjadi tegang)
➻ Vitamin C (menggalakkan penghasilan collagen)
➻ Vitamin B (membebaskan tenaga utk hasilkan collagen)
➻ Ekstrak Kekerang (melincirkan pergerakan sendi)
➻ Lactobacillus Acidophilus (meningkatkan penyerapan collagen)

Lihat Testimoni di SINI

Daftar ahli Shaklee secara online
👇👇👇👇

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan