FAKTA : Kaitan Tumbesaran Tubuh Badan Umat Islam Dahulu Kala Dengan Alfalfa


Pernahkah anda terfikir kenapa pada abad pertengahan dahulu kala, postur tubuh kebanyakan Muslimin adalah lebih tinggi dan lebih gagah berbanding orang Eropah atau Barat?

Kalau diikutkan soal tinggi dan berat badan, tentu saja sumber protein kita bukan hanya bergantung kepada daging. Barangkali kalau telur, ikan dan ayam dimasukkan, kebanyakan bangsa kita tidak kekurangan protein. Tinggal soal pengedaran sahaja. Namun faktanya kini postur tubuh kita hari ini sangat kurang ideal.

Berbalik kepada isu tumbuhan Alfalfa yang digunakan oleh kaum Muslimin zaman perang dahulu kala, mengapa Alfaafa atau Alfalfa boleh menjadi faktor tambahan di dalam kejayaan bangsa-bangsa dalam sejarah dunia?

Dari sebuah buku tentang Alfalfa yang terbit di Amerika ada menyebutkan sejarah Alfalfa sebagai berikut: “It was grown in ancient times by the Arabians and Persians, and was then introduced into Europe and from there into Central and South America by the first Spanish explorers and settlers.” Mengenai namanya sendiri mereka akui sebagai “The name of ‘Alfalfa’ comes from Arabic and means ‘best fodder’.” Kekuatan ekonomi pertanian dan peternakan Amerika pun ternyata berasal daripada negeri para nabi – yang seharusnya umat inilah yang lebih berhak untuk mengikutinya.

Berawal dari peradaban Islam yang sudah maju lebih dahulu, kemudian dibawa ke Spanyol, kemudian dari Spanyol di bawa ke benua Amerika inilah nutritious plants (terjemahan al-Qur’an bahasa Inggris Yusuf Ali untuk “qadhban” QS: 80:28) yang oleh Prof. Dr. Zagloul Al Najjar di tafsirkan sebagai alfalfa ini masuk ke benua itu dan sangat maju terutamanya di Amerika Serikat hingga kini.

Dalam ilmu tenaga, dikenali dengan istilah EROI – Energy Return On Investment. Iaitu energy earned (yang dihasilkan) dibahagi dengan energy consumed (yang diambil) dari suatu sistem.

Bangsa-bangsa yang memiliki pengelolaan tenaga dengan EROI tertinggi akan mempunyai tenaga ekstra untuk menjaga eksistensi bangsa tersebut dan akan terus berkembang. Sebaliknya bangsa-bangsa yang memiliki sistem dengan EROI rendah, maka mereka akan sulit bertahan dan bahkan akan cenderung punah.

Terkait dengan EROI ini; untuk produk pertanian Alfaafa memiliki EROI tertinggi dibandingkan tanaman lain seperti gandum, jagung dan sebagainya. EROI Alfaafa adalah 27, dibandingkankan dengan gandum yang hanya 12 dan jagung di 6. Jadi dengan input yang sama Alfaafa memberikan hasil yang 2.25 kali ganda daripada gandum dan sekitar 4.5 kali ganda daripada jagung.

Apakah ertinya? Bangsa-bangsa yang menguasai Alfaafa tidak kebetulan bila mereka juga menguasai dunia kerana efisiensi di sisi produksi energy berupa gizi makanan untuk diri mereka sendiri dan juga haiwan ternak mereka. Maka bukan kebetulan pula bila di al-Qur’an ada dua surat yang berurutan yang didalamnya mengandung petunjuk untuk memperhatikan urusan gizi makanan ini: “Mataa ’allakum wa li an’amikum.” (Semua itu untuk kesenanganmu dan untuk haiwan-haiwan ternakanmu). [QS 79:33 dan QS 80: 32].

Alhamdulillah saya buat pilihan tepat rupanya bila memasukkan Alfalfa dalam diet makanan saya. Semuanya bermula ketika menyusukan anak kembar dahulu sehingga kini. Pilihan Alfalfa saya semestinya Alfalfa Complex Shaklee



Keistimewaan Shaklee Alfalfa

  1. Shaklee hanya menggunakan alfalfa terbaik yang tumbuh di California yang kaya dengan pelbagai jenis zat termasuk kalsium fosforus ,zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavonoid, pelbagai mineral dan vitamin
  2. Shaklee hanya menggunakan daun alfalfa tanpa akar dan batang
  3. Alfalfa Shaklee ditanam tanpa semburan bahan kimia
  4. Pil boleh ditelan ataupun dihancurkan dan dibancuh menjadi air herba
  5. Disediakan dalam 2 saiz iaitu 330 biji (Alfalfa S) atau 700 biji (Alfalfa L)
  6. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet tiruan.

Asalnya saya gunakan hanya untuk milk booster ketika menyusu selepas bersalin tapi saya pun tak sangka, hal kewanitaan seperti rahim dan sebagainya memang hasilnya tiptop. Keputihan memang hilang dah takda. Kalau sebelum tu, saya pernah keputihan sehingga berwarna kuning kehijauan dan berbau. Tsk tsk


Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di atas untuk buat pesanan.

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan