MealShakes Shaklee MEMBAHAYAKAN


Ramai para ibu mahu pun bakal ibu mencanangkan bahawa MealShakes Shaklee adalah tidak selamat kepada kanak-kanak. Kenapa ada yang mengatakan MealShake tidak selamat untuk kanak-kanak? Sebelum melihat keburukan MealShakes ni, mari kita kenal dulu apakah itu MealShakes Shaklee ni?

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

15 Kebaikan mealshake untuk kanak-kanak yang ibu patut tahu adalah:

  1. Kurangkan Ekzema
  2. Untuk Tumbesaran
  3. Untuk Perkembangan Minda
  4. Untuk Tingkatkan Selera Makan anak
  5. Untuk Anak yang dah berhenti susu ibu
  6. Untuk Anak kekal aktif
  7. Sebagai perlindungan jangkitan penyakit kepada anak-anak
  8. Meningkatkan berat badan anak
  9. Membantu anak fokus
  10. Membantu kurangkan kekerapan asthma
  11. Mengatasi masalah sembelit pada anak
  12. Supplement yang sesuai untuk anak yang menghadapi masalah diabetes tahap 1
  13. Membantu menurunkan berat badan anak yang obesiti
  14. Ambil semasa sarapan meningkatkan kecergasan seawal pagi
  15. Supplement yang sangat mudah disediakan, boleh dicampurkan ke dalam bijirin atau susu


isu 1 - MealShakes Shaklee mengandungi maltodextrin
Isu utama yang dikatakan adalah mealShakes Shaklee mengandungi Maltodextrin di dalamnya. Jadi sebelum melalut/ meroyan menuduh mealshake tidak selamat kenelah semak dan tengok dulu apa itu maltodextrin

Maltodextrin adalah bahan yang biasa digunakan dalam makanan yang diproses sebagai "thickneker" atau "filler" tapi hakikatnya maltodextrin adalah sejenis karbohidrat comlpex yang biasanya diekstrak dari beras, jagung, kentang, barli dan gandum.Jadi maltodextrin bukanlah bahan kimia yang dihasilkan dalam makmal atau kilang. Ia diekstrak dari makanan asas kita juga. Ia memang biasa dijumpai dalam protein shake seperti mealshake shaklee sebab ia diperlukan untuk bekalkan "glukos" dengan cepat kepada badan disebabkan sifatnya mempunyai indexs glisemik yang tinggi.

Memang ia bukanlah makanan yang sihat kerana disebabkan mengandungi indeks glisemik yang tinggi maltodextrin akan cepat diserap oleh badan dan ditukarkan menjadi "glucose" di mana jika tidak digunakan oleh sel badan,ia akan bertukar menjadi lemak. Itu sahaja keburukkan maltodextrin makanya jika nak ambil makanan yang mengandungi maltodextrin yang tinggi ambillah selepas anda bersenam kerana ketika itu tubuh badan anda memerlukan sugar atau "glukos" dengan cepat dan maltodextrin boleh bekalkan kepada badan anda.

untuk info mengenai maltodextrin anda boleh jenguk link ini - WHAT IS MALTODEXTRIN? dan IS MALTODEXTRIN BAD FOR YOU?

Isu 2 - kandungan gula ("sugar") dalam mealshake shaklee
Isu kedua yang hangat diperkatakan adalah soal sugar dalam mealshake. Ia menjadi isu kerana pada pelekat "ingredient" mealshake, tertulis untuk servings per 100g, mealshake shaklee membekalkan 47.1 g gula ("sugar") yang agak tinggi untuk kanak-kanak.

Ya ia memang tinggi, jika kita beri anak kita makan 100g mealshake shaklee setiap hari. Tetapi panduan pada botol mealshake shaklee sudah tertulis serving saiz yang dicadangkan hanyalah 34g di mana ia mengandungi cuma 16.0g gula sahaja. Memang shaklee sendiri tidak suruh kita ambil 100g sehari, shakle cuma suruh kita ambil 34g sahaja sehari iaitu persamaan 1/4 cup

Jadi adakah mealshakee shaklee yang tidak selamat atau kita tidak ikut panduan makan yang betul?

Isu 3 - Mealshake tidak sesuai untuk anak bawah umur 4 tahun atau 6 tahun?
Jika di tanya kebanyakkan pengedar ramai yang akan jawab mealshake shaklee boleh diberi kepada anak berusia setahun ke atas.jadi isu ke 3 yang timbul adalah shaklee tidak pernah mengatakan yang ia selamat untuk kanak-kanak berusia 1 tahun.apa yang anda harus tahu ,serving size 34g yang dicadangkan Shaklee itu adalah panduan umum untuk orang dewasa dan anak yang sudah bersekolah yang sudah mempunyai sistem penghadaman yang matang.

jadi semestinya usia 1 tahun sistem penghadamannya belum matang. di sinilah ibu harus menggunakan kebijaksanaan ibu sendiri. untuk anak-anak bawah 4 atau 6 tahun jika mahu diberikan MealShakes kita ada panduan pengambilan yang khusus.panduan pengambilan ini diselaraskan mengikut umur anak supaya tidak membebankan sistem penghadaman anak yang masih belum matang.

Tapi pada saya itu bergantung pada penilaian ibu, jika anda tidak yakin walaupun sudah ada panduan pengambilan mealshake shaklee yang betul mengikut umur anak anda, usah berikan kepada anak anda. Jika anda yakin, pastinya MealShakes untuk kesihatan harian anak anda. Sepertimana para ibu yang lain yang sudah berikan anak-anak mereka MealShakes ni









Berminat? Untuk Info dan Order :

Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
  www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan