Belum berjaya hamil. Di mana silapnya?


Cahaya mata adalah idaman setiap pasangan yang sudah berumah tangga. Namun ada yang mengeluh kerana sudah bertahun-tahun mendirikan rumah tangga, masih belum dikurniakan cahaya mata. Di mana silapnya? Antara penyebab gagal hamil adalah

1. Usia wanita tersebut

Dalam zaman yang serba moden ini, ramai wanita mendirikan rumah tangga hanya selepas berjaya memperoleh kerjaya yang diinginkan. Akibatnya, usia sudah ‘banyak’. Tahu kah anda bahawa peningkatan usia boleh mengurangkan kemampuan seseorang wanita itu untuk hamil. Setelah berusia 30 tahun, tahap kesuburan wanita semakin berkurangan dari setahun ke setahun.

2. Usia dan tahap kesihatan pasangan

Tahap kesuburan lelaki juga berkurangan apabila usia mereka meningkat. Walau bagaimanapun, penurunan tersebut tidaklah secepat wanita. Biasanya tahap kesuburan lelaki mula menurun selepas berusia 40 tahun.

3. Gaya hidup

Pelbagai faktor yang ada kaitan dengan gaya hidup memberikan kesan terhadap keupayaan seseorang wanita itu untuk hamil. Antaranya ialah faktor pemakanan, senaman, tahap stres yang sedang dialami, tabiat tidur dan macam-macam lagi. Untuk memastikan berjaya hamil, anda mestilah betul-betul sihat. Maknanya, anda perlu berhenti merokok, tidak mengambil minuman keras, mengamalkan diet seimbang setiap hari, tidur yang cukup dan senaman secara berkala.

4. Stres yang melampau

Tekanan perasaan yang melampau boleh menutup peluang anda untuk memiliki cahaya mata sendiri. Sama ada berusaha terlalu keras untuk mendapatkan anak ataupun terlalu komited dengan kerja, kedua-duanya boleh menyebabkan anda sukar hamil. Semakin tertekan pasangan suami isteri itu maka semakin susah bagi mereka untuk mendapatkan anak.

5. Pakaian

Bagi lelaki, pemakaian pakaian terutamanya seluar dan seluar dalam yang ketat boleh menyebabkan sperma yang dihasilkan kurang berbanding dengan lelaki yang berpakaian longgar. Jadi, ini bermakna sekiranya masih belum ada anak dan suami gemar memakai seluar dalam, elokkan bertukar kepada memakai ‘boxer’ agar lebih longgar.

6. Masalah hormon

Sesetengah wanita tidak ada masalah untuk hamil tetapi tubuh mereka tidak mampu menghasilkan progesterone yang mencukupi bagi mengekalkan kehamilan. Oleh itu, sekiranya anda risau tentang kemungkinan ada masalah hormon ataupun masalah fizikal yang menyukarkan kehamilan, segeralah berjumpa doktor untuk rawatan lanjut.

7. Bilangan sperma yang rendah

Ada sesetengah lelaki bermasalah untuk menghasilkan sperma. Akibatnya isteri mereka sukar hamil. Oleh yang demikian, suami perlulah menjalani beberapa ujian terhadap sperma mereka untuk mengetahui keadaan sebenarnya.

8. Pengambilan kafein

Sekiranya anda mengambil lebih daripada satu atau dua cawan kopi setiap hari, anda sebenarnya mengurangkan keupayaan diri untuk hamil. Ada kajian mendapati bahawa jumlah kafein yang ada dalam tubuh boleh mengganggu kemampuan telur untuk melekat dalam uterus. sumber : http://pama.karangkraf.com/famili/kenapa-gagal-hamil-1.71804

Di dalam Shaklee, masalah hormon seorang wanita boleh distabilkan dengan GLA Complex.



Bagaimana asid gamma-linolenik (GLA) membantu meningkatkan kesuburan? GLA membantu dengan

1. Autoimmunity

Selain membantu meningkatkan fungsi hati dalam lemak dan metabolisme protein, ia juga menguatkan sistem imun dalam mencegah protein tertentu yang terikat kepada sperma dan membolehkan sel-sel imun yang lain untuk menyerang mereka. Pada wanita, ia meningkatkan pengeluaran mukus serviks yang memudahkan pergerakan sperma.

2. Keradangan

GLA juga mengurangkan risiko keradangan dengan menukar  rapidly dihomo GLA (DGLA) apabila ia dilepaskan, dengan bersaing dengan asid arakidonik untuk enzim COX dan Lox, menyebabkan GLA membantu mengurangkan risiko keradangan.

3. Tonik rahim

Ia membantu mengimbangi tahap hormon prostaglandin, yang menyebabkan pegurangan risiko otot rahim yang lebih aktif yang akan menyebabkan kesakitan dan kekejangan yang tidak normal dan mengganggu proses biasa kitaran haid.

4. Gejala saraf

GLA membantu untuk meningkatkan lemak hati dan metabolisme protein serta aliran darah ke sistem saraf. Ianya akan meningkatkan penghantaran maklumat antara sel-sel dan dengan itu, mengurangkan risiko tekanan, sakit kepala, migrain, dan lain-lain

5. Pertumbuhan sel

GLA adalah nutrien yang digunakan oleh badan untuk mengekalkan sel-sel sihat dan fungsi badan yang penting, dengan itu, mengurangkan risiko pertumbuhan sel tidak normal dalam badan, termasuk sel-sel dalam organ pembiakan. sumber : http://EzineArticles.com/?expert=Kyle_J_Norton

Sumber GLA? Sudah semestinya dengan GLA Complex. Ramai yang dah membuktikan berjaya hamil dengan GLA Complex.



Call / SMS / WA : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : http://www.facebook.com/nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya
Klik Like di FanPage saya : http://www.facebook.com/cantiksss untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

2 ulasan:

  1. alhamdulillah. berkat usaha mereka..mereka hamil..

    BalasPadam
  2. ikthiar..usaha doa dan tawakkal

    BalasPadam