Borage oil vs Evening Primrose Oil


Minyak Borage menyediakan asid lemak Omega 6 yang tubuh badan tidak boleh membinanya. Minyak Borage mengandungi GLA (Gamma Linolenik Asid) yang merupakan  asid lemak omega 6 yang penting. Oleh kerana tubuh manusia tidak boleh membuat  asid lemak omega 6 dengan sendirinya, jadi kita perlu mengambilnya daripada makanan yang kita makan termasuk makanan tambahan.

Minyak yang berasal daripada bunga borage adalah sumber yang terkaya dalam gamma linolenik asid (GLA). Bukti menunjukkan bahawa sesetengah orang mungkin tidak mempunyai sistem enzim yang diperlukan untuk proses berkesan dalam menukarkan asid linoleik yang terdapat dalam minyak politaktepu lain kepada GLA. Minyak biji Borage menyediakan satu bentuk GLA yang membolehkan satu bentuk metabolisme lemak yang lebih cekap terhadap golongan yang tidak mempunyai sistem enzim tersebut. Makanan tambahan yang mengandungi GLA adalah cara mudah dan cepat untuk memperkenalkan GLA ke dalam badan kita.

Ruam kulit, ekzema, psoriasis, dermatitis dan masalah-masalah lain yang berkaitan dengan kulit memerlukan banyak asid lemak penting lebih daripada yang dibayangkan.

Beberapa dikaji manfaat omega 6 GLA: (1)


  • Makanan tambahan asid lemak Omega-6 samada dalam bentuk GLA daripada EPO atau sumber-sumber lain boleh membantu fungsi saraf dan membantu mencegah penyakit saraf yang dialami oleh mereka yang mempunyai diabetes (dikenali sebagai neuropati periferal dan merasakan seolah-kebas, kesemutan, sakit, pedih, atau kekurangan sensasi di kaki dan / atau kaki).
  • GLA boleh memberi manfaat dalam keadaan kering-mata seperti sindrom Sjogren (keadaan dengan gejala mata kering, mulut kering, dan sering, arthritis).
  • Kekurangan asid lemak perlu (termasuk GLA dan EPA, omega-3 asid lemak) boleh membawa kepada kehilangan tulang yang teruk dan osteoporosis. Kajian telah menunjukkan bahawa makanan tambahan GLA dan EPA bersama-sama membantu mengekalkan atau meningkatkan jisim tulang.
  • Beberapa maklumat awal menunjukkan bahawa GLA, dari EPO (Evening Primrose Oil), minyak borage, atau blackcurrant, boleh mengurangkan sakit sendi, bengkak, dan ketegangan waktu pagi. GLA juga boleh mengurangkan jumlah ubat sakit yang digunakan oleh orang-orang dengan artritis reumatoid.
  • GLA telah menunjukkan beberapa faedah untuk kanser payudara dalam kajian tertentu.
  • Kajian haiwan menunjukkan bahawa GLA, sama ada bersendirian atau dalam gabungan dengan dua asid lemak penting seperti omega-3, EPA dan DHA. Kedua-dua yang terdapat dalam ikan dan minyak ikan, boleh mengurangkan tekanan darah tikus hipertensi. 
  • Bersama-sama dengan EPA dan DHA, GLA membantu untuk mencegah perkembangan penyakit jantung.


Sumber:

University of Maryland Medical Center, Gamma Linolenik Asid (GLA)

http://www.what-is-eczema.com
http://www.allnatural.net

Call / SMS / WA : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : http://www.facebook.com/nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya
Klik Like di FanPage saya : http://www.facebook.com/cantiksss untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

1 ulasan: