Saya pesakit PCOS. Bolehkah saya hamil?

Ramai pesakit PCOS yang mengeluh mengenai masalah dan kesukaran mereka untuk mendapatkan cahaya mata. Kini sinar untuk pesakit PCOS memenuhi impian mereka boleh dicapai.

Apakah itu PCOS? PCOS adalah Sindrom Ovari Polisistik (Polycystic Ovarian Syndrome- PCOS) yang merupakan gangguan hormon paling tinggi di kalangan wanita yang berada pada peringkat subur. Ia juga menjadi salah satu faktor ketidaksuburan dalam kalangan wanita.

Antara ciri utama PCOS adalah pengovulan (proses bertelur) tidak berlaku atau tiada pengovulan yang tetap pada setiap bulan. Selain itu peningkatan aras hormon androgen (hormon lelaki) yang berlebihan dalam badan wanita turut menjadi punca.

PCOS dikenal juga sebagai Sindrom Stein-Leventhal iaitu masalah paling lazim yang menyebabkan seseorang wanita itu gagal hamil.

Antara yang mungkin berlaku termasuklah kedatangan haid tidak teratur (oligomenorea) dan kadangkala ketiadaan haid (amenorea), bulu roma berlebihan tumbuh di badan (hirsutisme), jerawat yang teruk dan kronik, obesiti, keguguran berulang, kulit menjadi lebih gelap (akantosis nigrikan) dan botak menyerupai lelaki (male baldness)

Terdapat beberapa klasifikasi bagi mendiagnosis sindrom ini. Pada 2003, pakar-pakar dari Amerika dan Eropah bersepakat menyatakan bahawa PCOS perlu mempunyai sekurang-kurangnya dua daripada tiga ciri berikut iaitu

(i) Masalah pengovulan, iaitu tempoh kitaran haid yang lama (contohnya kedatangan haid yang tidak tetap, setiap 2 - 3 bulan), tempoh perdarahan yang lama dan perdarahan yang sedikit.

(ii) Bukti terdapat kadar hormon lelaki, androgen yang tinggi (sama ada secara kadar biokimia atau secara manifestasi klinikal), iaitu hirsutisme (terdapat bulu tumbuh pada kawasan yang khusus untuk lelaki seperti misai dan janggut), jerawat, kulit yang lebih gelap pada bahagian lipatan (bahagian leher, celah ketiak dan celah paha) dan juga botak di bahagian depan kepala.

(iii) Pemeriksaan imbasan ultrabunyi melalui faraj menunjukkan terdapat banyak folikel yang kecil dan tidak membesar secukupnya untuk mengeluarkan ovum dalam proses pengovulan. Klasifikasi yang disebutkan ini juga dikenal sebagai klasifikasi Rotterdam.

Kebanyakan wanita yang menghidap PCOS mempunyai metabolisme yang rendah sehingga menyebabkan masalah berlebihan berat badan (obesiti), terutamanya di kawasan pinggul. Sebenarnya, PCOS merupakan keadaan yang akan dihadapi sepanjang hidup melibatkan semua peringkat umur, bukan sahaja dalam tempoh masa kesuburan

Lebih kurang 80% daripada penghidap PCOS mengalami masalah ketidaksuburan atau dikenal juga sebagai mandul (infertiliti).

Tapi setiap masalah ada jalan penyelesaiannya. Inilah yang dilakukan oleh para pesakit PCOS yang rata-ratanya sudah berjaya hamil dan mendapat cahaya mata.

Dengan Shaklee, untuk para pesakit PCOS berjaya mendapatkan cahaya mata, supplemen yang dicadangkan adalah GLA Complex, Vitamin E, Vitamin B, Vitamin C, Multivitamin Vitalea.

Malah Dr Hamid Arshat pun ada bagi pandangan kepada mereka yang cuba untuk hamil.


Contoh pesakit PCOS yang berjaya hamil adalah seperti

Mengandung 4mingggu, walaupun disahkan PCOS. Tak habis lagi consume GLA Complex + Alfalfa Complex + Omega Guard. Mula consume Shaklee 1 Jan 2013, semalam check UPT +ve. Last period 25 Disember 2012.



Bagaimana asid gamma-linolenik (GLA) membantu meningkatkan kesuburan? GLA membantu dengan

1. Autoimmunity

Selain membantu meningkatkan fungsi hati dalam lemak dan metabolisme protein, ia juga menguatkan sistem imun dalam mencegah protein tertentu yang terikat kepada sperma dan membolehkan sel-sel imun yang lain untuk menyerang mereka. Pada wanita, ia meningkatkan pengeluaran mukus serviks yang memudahkan pergerakan sperma.

2. Keradangan

GLA juga mengurangkan risiko keradangan dengan menukar rapidly dihomo GLA (DGLA) apabila ia dilepaskan, dengan bersaing dengan asid arakidonik untuk enzim COX dan Lox, menyebabkan GLA membantu mengurangkan risiko keradangan.

3. Tonik rahim

Ia membantu mengimbangi tahap hormon prostaglandin, yang menyebabkan pegurangan risiko otot rahim yang lebih aktif yang akan menyebabkan kesakitan dan kekejangan yang tidak normal dan mengganggu proses biasa kitaran haid.

4. Gejala saraf

GLA membantu untuk meningkatkan lemak hati dan metabolisme protein serta aliran darah ke sistem saraf. Ianya akan meningkatkan penghantaran maklumat antara sel-sel dan dengan itu, mengurangkan risiko tekanan, sakit kepala, migrain, dan lain-lain

5. Pertumbuhan sel

GLA adalah nutrien yang digunakan oleh badan untuk mengekalkan sel-sel sihat dan fungsi badan yang penting, dengan itu, mengurangkan risiko pertumbuhan sel tidak normal dalam badan, termasuk sel-sel dalam organ pembiakan.

Sumber GLA? Sudah semestinya dengan GLA Complex Shaklee. Ramai yang dah membuktikan berjaya hamil dengan GLA Complex Shaklee.


Kebanyakan GLA yang tersedia di pasaran dihasilkan daripada Evening Primrose Oil (EPO). Berbanding jenama lain, GLA Complex Shaklee diekstrak daripada borage seed yang mengandungi lebih daripada 2 kali ganda GLA di dalam EPO. Borage juga 3 kali ganda lebih bioavailabiliti dan 3 kali ganda lebih berkesan daripada EPO.

Sumber asli GLA

>> orage seed 17% - 25% (sumber utama GLA Complex Shaklee)
> Blackcurrant 15% - 20%
> Evening Primrose Oil (EPO) 7% - 10%

Daftar sebagai ahli Shaklee hari ini dengan hanya RM 65.00 (excluding postage RM 10) untuk lebih penjimatan pembelian dengan harga ahli seumur hidup.

Kelebihan menjadi Pengedar Sah/Ahli Shaklee:

^^ Keahlian adalah SEUMUR HIDUP, TIADA RENEWAL.
^^ Nikmati potongan harga 15-33% bagi setiap product Shaklee yang ditawarkan.
^^ Tidak perlu bekejar atau keluar mencari pelanggan. Tidak perlu "head-hunting" untuk mencari downline.
^^ Tidak perlu menyimpan stok di rumah.
^^ Kelas bimbingan diberikan secara online/offline, kami sediakan group tertutup di FB untuk berkongsi tips/sharing on marketing, bisnes, consultation, produt knowledge, motivation dan lain-lain.
^^ SISTEM yang digunakan telah terbukti membawa kejayaan kepada ramai ahli-ahli Shaklee. Menjana INCOME 4-5-6 ANGKA, menikmati BONUS KERETA, PERCUTIAN VVIP bertaraf 6 STARS, Umrah & Ziarah, semuanya tidak mustahil bila anda bersama Shaklee!

Tunggu apa lagi? Dapatkan produk ini dengan menghubungi saya :

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan