Adakah uols berisiko untuk mendapat osteoporosis?


Osteoporosis menjejaskan wanita dan juga lelaki.

Wanita mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat osteoporosis kerana penurunan pesat dalam tahap estrogen semasa menopaus. Apabila paras estrogen menurun, tulang kehilangan kalsium dan mineral lain pada kadar yang lebih cepat. Sebagai hasilnya, tulang kehilangan sifatnya yang efektif kira-kira 2% setiap tahun yang berlaku selama beberapa tahun selepas menopaus.

Lelaki juga kehilangan jisim tulang apabila usia mereka meningkat, namun tahap testosteron pada lelaki menurun lebih beransur-ansur supaya jisim tulang mereka masih mencukupi sehingga lewat umur mereka.

Walau bagaimanapun, lelaki dan wanita mungkin mempunyai 'faktor risiko' tertentu yang menjadikan mereka lebih cenderung untuk mendapat osteoporosis. Uols harus bincangkan faktor-faktor risiko dengan doktor dan individu yang berumur lebih daripada umur 50 mungkin memerlukan imbasan ketumpatan tulang.

Antara faktor yang boleh menyebabkan uols berisiko mendapat osteoporosis adalah

1. Sejarah keluarga uols:

Kesihatan tulang mungkin akan diwarisi. Pertimbangkan sejarah keluarga uols dengan osteoporosis. Adalah penting untuk mengambil perhatian jika sesiapa dalam keluarga uols (terutama ibu bapa atau adik-beradik) yang telah didiagnosis mendapat osteoporosis, mengalami patah berterusan dari jatuh kecil atau ketinggian cepat hilang kerana ini boleh menunjukkan ketumpatan tulang yang rendah.

2. Tahap Kalsium dan vitamin D:

>> Pengambilan kalsium yang rendah
Orang dewasa memerlukan 1,000mg sehari (sebaik-baiknya melalui diet) dan ini meningkat kepada 1,300mg setiap hari di kalangan wanita yang berumur melebihi 50 tahun dan lelaki yang melebihi 70 tahun.

>> Tahap vitamin D yang rendah
Satu kekurangan pendedahan matahari boleh bermakna anda tidak mendapat cukup vitamin D. Di mana tubuh memerlukan Vitamin D menyerap kalsium.

>> Sejarah perubatan uols:

Syarat-syarat tertentu dan ubat-ubatan boleh meningkatkan kesan pada kesihatan tulang anda

+ Kortikosteroid - biasanya digunakan untuk asma, artritis reumatoid dan lain-lain keadaan radang
+ Paras hormon rendah

di kalangan wanita: lambat baligh, menopaus awal

pada lelaki: testosteron yang rendah

>> Tiroid syarat - atas tiroid aktif atau paratiroid
>> Syarat yang membawa kepada malabsorption contohnya: penyakit seliak, penyakit keradangan usus
>> Beberapa penyakit kronik seperti: artritis reumatoid, hati yang kronik atau penyakit buah pinggang
>> Beberapa ubat-ubatan untuk kanser payudara, kanser prostat, epilepsi dan sesetengah antipsikotok
>> Gejala berikut juga mungkin menunjukkan peningkatan risiko osteoporosis.

3. Faktor gaya hidup:

>> Tahap aktiviti fizikal yang rendah
>> Merokok
>> Pengambilan alkohol yang berlebihan
>> Berat - badan nipis membina atau berat badan berlebihan (kajian baru-baru ini mencadangkan bahawa hormon yang berkaitan dengan obesiti boleh memberi kesan kepada tulang)

Di dalam pengambilan supplemen kalsium, amatlah penting untuk kita mengambil supplemen kalsium yang mempunyai ketiga-tiga mineral berikut iaitu Kalsium-Magnesium-zink dengan Vitamin D untuk membolehkan kalsium diserap dengan lebih berkesan.


Jadi jom dapatkan harga promosi sepanjang bulan Mac untuk produk terbaik untuk tulang uols! Lebih-lebih lagi yang berumur 30-an tu ye!

Umi Nazrah
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 869539

Mobile: 019-4320059
FB - facebook.com/nazrah
Website - cantiksihatsemulajadi.com
Page - Cantik Sihat Semulajadi




Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan