Kebaikan Asid Lemak Omega-3


Asid lemak Omega telah terbukti dalam pelbagai kajian di mana ianya mempunyai manfaat kesihatan untuk semua orang. Komponen utamanya adalah EPA dan DHA. EPA, atau asid eicosapentaenoic, merupakan komponen penting di dalam minyak Omega yang mana EPA ini diperolehi daripada alga yang dimakan oleh ikan.

Kajian terbaru telah mengaitkan bahan yang berkuasa ini sebagai menyediakan manfaat untuk pesakit kemurungan dan skizofrenia. Asid docosahexaenoic (DHA) mempunyai kecenderungan yang sama untuk penyembuhan pesakit dengan masalah mental.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Psikiatri Biologi Neurosains dan Therapeutics menjumpai kaitan antara tahap EPA dan DHA yang tinggi dalam darah dengan kecenderungan yang lebih rendah untuk membunuh diri.


Anda mungkin tertanya-tanya bagaimana sebenarnya kapsul yang mengandungi minyak ikan boleh membantu dalam merawat dan mencegah kemurungan.

Penyelidik mendapati bahawa asid lemak Omega-3 memainkan peranan penting dalam otak dan pusat pembangunan sistem dan fungsi saraf. Jika anda menafikan hak badan anda dengan makanan otak ini, kesan yang boleh timbul adalah seperti kemurungan, ADHD (kurang perhatian gangguan hiperaktif), dan kebimbangan.

Ada beberapa kajian juga mengaitkan minyak ikan untuk rawatan perubahan mood dan gangguan bipolar.

DHA dan EPA bukan sahaja penting bagi mereka yang bergelut dengan penyakit mental, malah manfaat tambahan asid lemak Omega-3 ini termasuk yang berikut:

• Membantu rawatan penyakit jantung
• Mencegah penyakit jantung
• Mengurangkan sakit sendi
• Melegakan kesakitan haid


Manfaat Utama Omega Guard :

1. Asid lemak - omega-3 merupakan asid lemak yg penting yg tak dpt dihasilkan oleh badan kita. oleh itu kita perlu mengambilnya dri makanan. Omega-3 dr asas tumbuhan tidak boleh ditukarkn kpd EPA & DHA secara berkesan oleh badan. Omega-3 membntu rembesan prostaglandin dgn lebih berkesan utk menghalang prostetomegaly dan membuang air kecil yg timbul drpd punca andropos. ia juga boleh mengimbangi perubahan dalam kepekatan hormon wanita yg menyebabkan PMS bagi kulit licin dan kemerah-merahan.

2. Mencegah penyakit saluran darah & strok- DHA & EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yg lebih rendah dan kepekatan darah, melicinkan saluran darah dan peredaran darah yg lancar. Oleh sebab itu ia efektif utk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher @ sakit kepala. Ia juga merendahkn kolestrol, menghindar pembekuan darah dlm badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL, mengawal masalah obesiti, mencegah arteriosclerosis, myocardial infarction, membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

3. Membantu tumbesaran & perkembangan otak janin dan membantu perkembangan memori- DHA adalah nutrien utama utk otak, sistem saraf dan retina. ia penting terutama pada 3 bulan trakhir perkembangan otak janin semasa di dalam kandungan. susu ibu mengandungi kandungan DHA yg tinggi. DHA meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran, mencegah penyakit Alzheimer, memelihara penglihatan dan pendengaran dan mencegah migrain.

4. Meningkatkn sistem imun dan kesihatan paru-paru - mengawal sistem imun seperti memperbaiki alahan kulit, psoriasis, demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE dan penyakit buah pinggang.
Mencegah kanser- kajian telah menunjukkan bahawa Omega-3 boleh mencegah kanser paru-paru, payudara, prostat dan kolon. Ia juga boleh meningkatkan enterogastritis, merangsang kesihatan hati selepas pembedahan dan membantu pankreas pesakit kanser utk berfungsi dgn lebih efektif.

5. Memelihara fungsi-fungsi sendi(arthritis) - Paras asid lemak Omega-3 larut dlm tisu rawan. Oleh sebab itu ia boleh mencegah kemusnahan enzim yg menmbentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memelihara fungsi-fungsi sendi gout dgn efektif.

6. Mencegah insomnia dan membantu mengurangkan tekanan- kajian telah membuktikan bhwa EPA & DHA mempunyai keupayaan utk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan(anxiety), neurasthenia, insomnia, autism, kanak-kanak hiperaktif dan penyakit schizophrenia.

Hebat bukan penangan Omega Guard Shaklee ni..jom same2 sihat dgn produk yg betul2 terjamin keselamatannya dan keberkesanannya..

Untuk mencuba produk ini,sila hubungi saya di: Call / SMS : 019-4320059 Email : umi.nazrah@gmail.com Add Fb saya : Umi Nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya Klik Like di FanPage saya : Cantik Sihat Semulajadi untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja. Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan