10 Vitamin Penting untuk Kesihatan Lelaki



Lelaki dangkal isu kesihatan. Alif Abu Bakar. Kosmo! 5-August-2011

Vitamin memainkan peranan yang penting dalam pemakanan dan pertumbuhan kaum lelaki. Makanan - dengan syarat bahawa anda mengambil kadar makanan yang betul - menawarkan banyak vitamin dan nutrien. Tetapi, kebenarannya, lelaki tidak mendapat vitamin yang mencukupi dalam diet harian mereka. Secara purata, lelaki perlu makan 350 peratus lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan 150 peratus lebih daripada yang sedang mereka ambil [sumber: McMillen].

Terdapat dua jenis vitamin: larut lemak dan larut air. Penyerapan berlaku apabila vitamin sampai ke usus kecil. Vitamin larut air mempunyai pengangkutan aktif untuk penyerapan, yang bermaksud molekul dalam usus memilih mereka sehingga di dalam usus supaya mereka kemudian boleh memasuki aliran darah. Oleh kerana mereka larut dalam air, mereka akan dihapuskan dari badan anda setiap hari. Itulah sebabnya beberapa pengkritik daripada suplemen vitamin mengatakan ia hanya menyebabkan penciptaan "air kencing mahal."

Seperti namanya, vitamin larut lemak larut dalam lemak. Ini berlaku melalui hempedu lemak mencerna dalam hati dan usus kecil. Selepas vitamin dipecahkan, mereka diserap ke dalam dinding usus dan disimpan sehingga diperlukan.

Tidak kira sama ada anda memilih vitamin larut lemak atau larut air, adalah penting untuk mengambilnya dalam kadar yang sederhana. Dan, ya, keperluan pemakanan lelaki dan wanita adalah agak berbeza. Lelaki perlu vitamin tertentu lebih daripada wanita dan sebaliknya.

10: Vitamin D
Vitamin D sering dirujuk sebagai "vitamin cahaya matahari," kerana badan mengeluarkan selepas terdedah kepada sinar matahari [sumber: MayoClinic]. Tujuan utama vitamin D adalah untuk mengimbangi kalsium, tetapi penyelidik lebih belajar tentang ia lebih banyak mereka sedang mencari manfaat tambahan.
61% daripada penduduk dikatakan untuk mengalami kekurangan vitamin D [sumber: Nordqvist]. Kekurangan ini boleh membawa kepada isu-isu utama, seperti obesiti, diabetes, tekanan darah tinggi, serangan jantung strok, dan kelemahan otot. Lelaki yang tidak banyak terlibat dengan aktiviti di luar mungkin akan mendapati ia sukar untuk mendapatkan cukup vitamin D melalui makanan. Satunya sumber makanan vitamin D adalah lemak ikan, kuning telur dan susu diperkaya dan bijirin.
Syukurlah, suplemen adalah mudah. Pastikan, walau bagaimanapun, untuk mengambil dos yang disyorkan. Sejak vitamin D dikaitkan pembentukan kalsium, mengambil terlalu banyak boleh membawa kepada kalsium dalam darah, yang boleh mengakibatkan muntah batu di dalam buah pinggang, dan kelemahan otot.

9: Vitamin K
Sama seperti vitamin D, vitamin K telah mendapat banyak perhatian baru-baru ini. Vitamin ini menandakan sejenis protein yang membantu dalam membina semula tulang. Vitamin K juga telah dikenali untuk melindungi terhadap keretakan dan beberapa jenis kanser [sumber: Hedrick]. Ia juga merupakan bahagian penting dalam mengekalkan kesihatan vaskular kerana ia boleh membantu mencegah pembentukan kalsium sepanjang dinding saluran darah.
Tetapi manakala vitamin K adalah popular, sumber makanan utama ia tidak - brokoli dan sayuran berdaun hijau atau keju dan soya yang ditapai. Jika pilihan ini tidak merayu kepada anda, cuba supplemen.

8: Vitamin C
Vitamin C adalah agak mungkin vitamin yang paling diiktiraf kami akan memeriksa. Ia bercakap tentang di sekitar air sejuk semasa musim sejuk dan selesema dan ia sering hyped pada bungkusan segala-galanya dari bijirin untuk jus. Akarnya kembali dalam sejarah perubatan untuk penemuan dan rawatan untuk skurvi.
Lama kelamaan, kita telah belajar ia bukan hanya berguna sebagai antioksidan tetapi juga untuk promosi otot, tulang, kulit, gusi, tendon ligamen, dan sel membran kesihatan. Vitamin C adalah penting terutamanya untuk lelaki yang bekerja secara teratur atau yang mempunyai masalah dengan kekuatan tulang atau kesihatan gusi [sumber: Zelman].
Memang benar bahawa vitamin C boleh mengurangkan intensiti dan tempoh gejala sejuk dan selesema dan membantu untuk mengekalkan sistem imun yang kuat. Dan, tidak seperti vitamin yang disebutkan sebelum ini, ia adalah mudah didapati dalam banyak makanan - buah-buahan dan sayur-sayuran penuh ia. Masih suplemen sering disyorkan semasa musim sejuk dan selesema dan berlebihan adalah jarang berlaku kerana biasanya anda akan lulus lebihan melalui sistem anda.

7: Vitamin B-12
Vitamin B-12 tidak mungkin dikenali dan difahami, tetapi itu tidak membuat apa-apa yang kurang penting. Malah, ia adalah penting untuk aktiviti normal dalam saraf. Kekurangan boleh menyebabkan anemia - kurang sihat, oksigen menyediakan sel-sel darah merah. Ia juga sebahagian daripada kumpulan B-kompleks vitamin, beberapa lagi yang berada di dalam senarai ini dan semua yang penting untuk metabolisme dan tenaga [sumber: Sease].
B-12 adalah banyak terdapat dalam daging, terutama salmon dan tuna, serta telur dan keju. Walau bagaimanapun, tidak ada banyak sumber dalam sayur-sayuran, jadi vegetarian dan vegan adalah berisiko tinggi bagi kekurangan [sumber: PCRM]. Kekurangan B-12 boleh membawa kepada keletihan dan sesak nafas. Lelaki yang bekerja keluar kerap perlu mengambil penjagaan tambahan untuk memastikan mereka mendapat cukup dalam diet mereka.
Kebanyakan lelaki tidak akan mendapati ia mencabar untuk mendapatkan cukup B-12 kecuali mereka vegetarian atau vegetarian, namun ia masih vitamin yang penting dan bahagian penting dalam diet yang seimbang.

6: Niacin (B-3)
Seperti vitamin rapat relatif B-12, vitamin B-3 - juga dikenali sebagai Niacin - adalah amat penting untuk kesihatan lelaki. Ia didapati dalam makanan yang baik-untuk-anda sama kita cenderung untuk mengelakkan, seperti gandum, badam dan benih. Tetapi jika anda mengelakkan vitamin ini, melakukannya atas risiko anda sendiri, kerana ia adalah penting untuk mengisi badan anda sepanjang hari [sumber: PPUM].
Kekuatan terbesar niasin adalah link untuk menurunkan kolesterol darah. Kolesterol yang lebih rendah bermakna anda akan mempunyai kurang peluang menderita strok, serangan jantung atau penyakit kardiovaskular [source: Sains Harian]. Vitamin B-3 juga boleh membantu mengurangkan kemungkinan masalah kulit kerana vitamin B adalah perlu untuk kesihatan kulit, rambut, mata dan hati. Terdapat juga kajian yang menghubungkan keguguran rambut dengan kekurangan niasin, tetapi tidak ada bukti konklusif telah ditemui.
Jika anda selalu makan makanan yang kaya dengan protein, gandum terutama keseluruhan, anda perlu mendapatkan jumlah yang perlu vitamin ini. Walau bagaimanapun, jika anda mengelakkan bijirin dan badam, anda mungkin mahu mempertimbangkan menambah diet anda. Berhati-hati walaupun, jumlah yang berlebihan boleh membawa kepada ruam, kulit merah dan kerosakan hati.

5: Vitamin A
Jika anda pernah telah dipasang untuk cermin mata, anda mungkin ingat doktor anda bercakap tentang vitamin A. Baik penglihatan dan penglihatan malam yang kuat adalah lebih cenderung di kalangan mereka yang mempunyai jumlah yang sihat vitamin pengambilan [source: OFDS].
Anda boleh mendapatkan dos yang baik vitamin A dengan memakan hati haiwan dan telur atau oleh meminum susu daripada lembu. Sayur-sayuran yang kaya dengan beta-karotena juga akan membekalkan anda dengan apa yang anda perlukan. Contohnya termasuk lobak, aprikot, bayam dan kubis.
Suplemen berfungsi dengan baik sebagai badan yang mempunyai toleransi yang tinggi untuk vitamin A dan overdoses jarang berlaku. Lelaki dengan masalah penglihatan mungkin mendapati ia amat berguna untuk membantu mengekalkan penglihatan mereka dalam tahun-tahun akan datang.

4: Vitamin E
Vitamin E mungkin salah satu vitamin yang paling disalah faham dalam senarai kami. Seperti semua vitamin, ia adalah penting untuk mengekalkan keseimbangan dan tidak mendapat terlalu banyak, terutama memandangkan vitamin E adalah larut lemak dan akan kekal dalam sistem anda. Sejak ia muncul dalam pelbagai produk, ia adalah penting untuk menjejaki pengambilan anda.
Vitamin E adalah antioksidan yang penting dan dianggap untuk menambah perlindungan terhadap penyakit jantung dan kanser. Ia juga digunakan pada kulit untuk mencegah tanda-tanda penuaan dan sebagai rawatan untuk selaran matahari. Bukti keras adalah masih bercampur-campur, namun [sumber: PPUM]. Sumber terbaik vitamin E adalah bijirin penuh, kacang dan biji. Suplemen adalah mungkin, tetapi ia adalah kaedah-kurangnya pilihan pengambilan dan mesti diambil dengan makanan. Ia juga harus dibersihkan dengan pembekal kesihatan jika anda berada di mana-mana ubat-ubatan, walaupun hanya aspirin. Namun, vitamin E adalah satu bahagian penting dalam diet kita dan harus diambil melalui sumber makanan apabila mungkin.
3: Riboflavin (B-2)
Riboflavin kadang-kadang dipanggil vitamin tenaga, jadi untuk lelaki bergerak, ini adalah salah satu vitamin yang paling penting di seluruh. Seperti yang disebutkan sebelum ini, vitamin B kompleks semua kerja bersama-sama, tetapi itu tidak menghalang orang tertentu daripada menjadi lebih penting daripada yang lain.
Riboflavin, seperti niasin rakan sejawatannya, adalah merupakan komponen penting dalam pengeluaran tenaga. Ia berfungsi untuk meningkatkan metabolisme dan diperlukan untuk pelbagai proses sel. Ia ditemui di banyak tempat yang sama seperti niasin, termasuk badam dan protein, serta susu, sayur-sayuran berdaun, hati, dan yis.
Kerana ia membantu dalam pergerakan darah, riboflavin adalah penting terutamanya untuk lelaki mengalami tempoh pertumbuhan atau jika mereka sedang makan sejumlah besar protein untuk membina otot. Terdapat juga bukti bahawa ia mungkin bermanfaat untuk lelaki yang mengalami migrain atau tinnitus (masalah pendengaran) [sumber: Evans]. Overdoses jarang berlaku kerana riboflavin mudah diserap dan dikeluarkan.

2: Asid Folik (B-9)
Vitamin B-9 adalah yang terbaik dikenali sebagai asid folik dan ia adalah binatang yang pelik memang. Dipasangkan dengan B-12, ia meningkatkan kesihatan jantung dan adalah penting dalam pembangunan sel-sel darah merah yang sihat dan sistem saraf. Ia boleh didapati dalam sayur-sayuran, kacang, berdaun dan asparagus.
Walaupun asid folik secara umumnya dikaitkan dengan kehamilan dalam wanita, itu tidak bermakna ia tidak perlu bagi lelaki. Kajian telah membuktikan ia menyumbang kepada dan kiraan sperma meningkat atau spermatogenesis [sumber: Randerson]. Tetapi di sini adalah keburukan utama: B-9 suplemen boleh membawa kepada peningkatan risiko kanser prostat, jadi ia adalah yang terbaik untuk mengambil asid folik melalui makanan semula jadi dan tidak tambahan [sumber: Boyles]. Ia juga baik untuk mengetahui dos anda dan tidak konsisten keterlaluan.

1: Vitamin B-6
Vitamin B-6 adalah vitamin multitasking yang berfungsi dengan vitamin B-kompleks rakan-rakan, dengan sendiri dan dengan vitamin lain untuk mengendalikan hampir semua aspek badan. Vitamin B-6, digabungkan dengan asid B-12 dan folik, membantu mengurangkan paras homocysteine, asid amino yang meningkatkan risiko strok, osteoporosis, kemurungan, demensia, degenerasi makula dan penyakit darah kapal. Ia juga menggalakkan kesihatan otak, sistem tulang dan kardiovaskular. Ia juga boleh membantu meningkatkan mood anda dan lebih rendah kadar kanser kolon [sumber: Mayo Clinic].
Bagi lelaki terdedah kepada batu karang, vitamin B-6 kerja-kerja dalam kombinasi dengan magnesium untuk mengurangkan risiko. Ia juga mudah untuk mencari dalam protein seperti daging lembu dan ayam, serta dalam pisang, kacang garbanzo, kentang dan bijirin diperkaya dan bijirin.
Suplemen adalah perkara biasa, tetapi kuantiti adalah penting sebagai overdoses boleh membawa kepada perubahan dalam fungsi saraf [sumber: OFDC]. Seperti semua vitamin, ia adalah penting untuk tidak overindulge dengan harapan warding dari kanser atau penyakit. Sebaliknya, bercakap dengan doktor sebelum mengambil apa-apa lebih daripada dos harian yang disyorkan.

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi Umi Nazrah, facebook.com/nazrah umi.nazrah@gmail.com 019-4320059 Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

5 ulasan:

  1. ke 10 vitamin ini amat penting utk kesihatan lelaki bagi mengelakkan dari risiko mendapat penyakit2 yang berbahaya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saudara, seeloknya diambil untuk mengisi kelompongan pengambilan makanan kita seharian.

      Padam
  2. Umi...manisnya muka! memBahayakan
    sapa yg tengok boleh kena kencing manis ..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah. Semua tu hanya pinjaman semata-mata :)

      Padam
  3. betul tu..biar pada dos yang betul...

    BalasPadam