Vitamin yang penting untuk setiap peringkat umur wanita.


Ramai wanita tahu yg makan 5 hidangan buah & sayur setiap hari adalah sangat baik untuk mendapatkan vitamin penting. Walau bagaimanapun, kebanyakan wanita tidak makan kuantiti buah & sayur seperti yg dicadangkan. Akhirnya, ramai wanita dalam setiap kategori umur tergolong dalam risiko kekurangan vitamin.

Bagaimana vitamin antioksidan meningkatkan kesihatan?


Banyak makanan yang mempunyai ciri-ciri antioksidan. Walau bagaimanapun, terdapat vitamin tertentu yang dikenali sebagai vitamin antioksidan. Mereka termasuk vitamin A - retinol dan karotenoid - vitamin C, dan vitamin E. Ini vitamin antioksidan muncul untuk memainkan peranan dalam sistem perlindungan sel badan. Mereka melakukan ini dengan meneutralkan molekul yang sangat reaktif dan tidak stabil, dikenali sebagai radikal bebas, bahawa badan anda menghasilkan.

Radikal bebas telah ditunjukkan untuk mengganggu dan pemedih mata selain struktur sel penting seperti membran sel. Antioksidan mengikat radikal bebas dan mengambil kuasa pemusnah mereka. Yang boleh mengurangkan risiko penyakit kronik dan melambatkan proses penuaan. Sesetengah penyelidik juga percaya bahawa antioksidan mungkin membantu fungsi meningkatkan imun apabila sistem adalah di bawah tekanan.

Antioksidan termasuk:

1. Beta-karotena, yang ditemui di aprikot, brokoli, lada merah dan buah-buahan lain dan sayur-sayuran, ditukar kepada vitamin A di dalam badan. Vitamin A membantu dalam pembinaan dan pengukuhan tulang, tisu lembut, kulit dan membran mukus. Lain-lain sebatian karotenoid juga mempunyai sifat antioksidan, termasuk alfa karotena (didapati dalam lobak merah, tembikai dan labu), gamma-karotena (yang terdapat dalam aprikot dan tomato) dan lycopene (yang ditemui dalam tomato, tembikai, dan jambu).

2. Vitamin C, asid askorbik, membantu dalam penyembuhan luka dan memainkan peranan dalam pembentukan sel-sel darah merah. Vitamin C juga meningkatkan paras bahan kimia otak noradrenalin. Noradrenalin adalah neurotransmitter. Ia meningkatkan kewaspadaan dan meningkatkan kepekatan. Kajian menunjukkan bahawa apabila badan berada di bawah tekanan yang besar, atau semasa proses penuaan, tahap asid askorbik pun akan menurun.

3. Vitamin E juga dikenali sebagai tokoferol. Ia memainkan peranan penting dalam pembentukan sel-sel darah merah dan penyelenggaraan membran sel. Vitamin E boleh memperlahankan perubahan yang berkaitan dengan usia. Dewasa dengan gangguan usus malabsorption mungkin kekurangan vitamin E. Tetapi mengambil terlalu banyak vitamin E setiap hari meningkatkan risiko pendarahan.

Adakah vitamin B yang penting untuk kesihatan wanita?


Semua vitamin B adalah penting untuk kesihatan wanita. Walau bagaimanapun, tiga vitamin khususnya vitamin B6, B12 dan asid folik - penting terutamanya. Ini vitamin B adalah penting untuk fungsi otak, pembentukan sel darah merah, dan DNA bangunan.

Di samping itu, jika anda hamil, mengambil vitamin B asid folik boleh dengan ketara mengurangkan risiko kecacatan tiub neural seperti spina bifida. Tabiat makan yang miskin, penyalahgunaan alkohol, rokok, dan kontraseptif oral semuanya telah dikaitkan dengan tahap darah rendah asid folik.

Kecuali di kalangan penagih alkohol atau lain-lain orang yang kekurangan gizi buruk, kekurangan vitamin B adalah jarang berlaku. Apabila ia berlaku, kekurangan vitamin B boleh menyebabkan keresahan, kemurungan, kekeliruan. Ia juga boleh menyebabkan keradangan lidah dan mulut. Berikut adalah maklumat mengenai penting mengenai vitamin B:

Vitamin B6 juga dikenali sebagai pyridoxine. Ia adalah penting untuk metabolisme dan juga untuk fungsi otak. Kekurangan vitamin B6 boleh menyebabkan satu bentuk anemia. Walaupun sesetengah orang dewasa yang lebih tua mempunyai tahap vitamin B6 yang rendah, kekurangan benar jarang dilihat. Vitamin B6 adalah salah satu vitamin larut air beberapa yang boleh menjadi toksik jika diambil dalam dos yang besar. Jadi makan makanan yang sihat dengan vitamin B6 biasanya cara terbaik untuk mendapatkan ia.

Vitamin B12, seperti vitamin B yang lain, adalah penting untuk metabolisme, pembahagian sel yang normal, dan sintesis protein. Anemia adalah salah satu kesan yang paling biasa kekurangan vitamin B12. Vegetarian semua peringkat umur adalah pada risiko kekurangan dan boleh mendapat manfaat daripada makanan tambahan harian vitamin B12. Tahap Vitamin B12 boleh diukur oleh ujian darah. Doktor anda boleh menasihatkan anda jika ujian darah atau tambahan diperlukan.

Jika anda berusia melebihi 50 tahun, anda mungkin mempunyai kesukaran untuk menyerap vitamin B12 dalam bentuk semula jadi kerana perubahan dalam perut. Anda mungkin perlu tiga bulan suntikan vitamin B12.

Folat, atau asid folik, adalah penting dalam pembangunan sistem saraf pusat. Nutrien utama juga membantu untuk membuat DNA dan RNA, bangunan blok sel. Ia juga menghalang perubahan DNA yang boleh membawa kepada kanser. Dewasa dan kanak-kanak memerlukan folat untuk membina sel-sel darah merah yang normal dan mencegah anemia.

Kekurangan folat dalam wanita yang hamil dikaitkan dengan kecacatan tiub neural seperti spina bifida. Spina bifida adalah penutupan lengkap tulang belakang. Kerana risiko ini kecacatan kelahiran, banyak makanan, seperti roti dan bijirin sarapan pagi, kini diperkaya dengan asid folik.

Apakah vitamin D penting bagi wanita?


Vitamin D biasanya dikategorikan sebagai vitamin larut lemak. Walau bagaimanapun, ia sebenarnya berfungsi sebagai hormon di dalam badan. Vitamin D membantu untuk mengaktifkan kalsium dan fosforus - mineral penting untuk menjadikan tulang kuat - ke dalam aliran darah. Apabila badan habis vitamin D atau mempunyai bekalan yang mencukupi, badan anda bertukar kepada tulang untuk menambahkan kalsium dan fosforus. Ini boleh nipis tulang anda dan menyumbang kepada osteoporosis.

Apakah cadangan untuk vitamin D?

Dewasa muda boleh mendapat banyak cahaya matahari sepanjang hari untuk mengekalkan vitamin ini pada tahap yang sepatutnya. Pertengahan Ramai warga tua dan orang dewasa, di sisi lain, mungkin mempunyai lebih banyak masalah. Agensi Piawaian Makanan mengesyorkan bahawa orang dewasa, orang-orang yang berasal dari Asia, dan orang-orang yang tidak mendapat cahaya matahari yang mencukupi setiap hari mengambil tambahan vitamin D dari vitamin D makanan diperkaya dan / atau makanan tambahan. Kerana kalsium dan vitamin D berkait rapat, ramai doktor mengesyorkan bahawa orang tua, wanita putus haid terutamanya, mengambil gabungan kalsium dan vitamin D tambahan.

Makanan yang mengandungi vitamin K?


Vitamin K adalah tidak dianggap sebagai satu vitamin yang penting. Ia tidak, walaupun, memainkan peranan penting dalam mempromosikan tulang yang kuat dan mengekalkan pembekuan darah yang normal pada orang tua. Sumber makanan yang terbaik vitamin K termasuk sayur-sayuran berdaun hijau, minyak kacang soya, brokoli, alfalfa, bayam yang dimasak, dan minyak ikan.


Untuk mencuba produk ini, sila hubungi saya di :

Call / SMS : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : Umi Nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya
Klik Like di FanPage saya : Cantik Sihat Semulajadi untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan