Perbezaan Migrain dan Sakit Kepala, Penyebab Jenis dan Punca

Perbezaan Migrain dan Sakit Kepala, Penyebab Jenis dan Punca
Perbezaan Migrain dan Sakit Kepala, Penyebab Jenis dan Punca
Perbezaan Migrain dan Sakit Kepala, Penyebab Jenis dan Punca | Migrain penyebab umum sakit kepala yang menyerang secara berulang.

Migrain biasanya berlaku di sebelah bahagian kepala sahaja. Adakalanya ia bermula di sebelah kepala dan kemudiannya melarat ke kedua-dua belah bahagian kepala.

Sakit kepala akibat migrain biasanya bersifat episodik. Sakit dirasakan hanya dibahagian tertentu kepala, berdenyut dan menyebabkan rasa mual dan muntah.

Perbezaan Migrain dan Sakit Kepala

Berbeza dengan migrain, sakit kepala biasanya berlaku kerana stres dan rasa tak selesa di kedua-dua belah kepala selain tidak disertai rasa mual, muntah, atau tidak sensitif terhadap cahaya dan suara.


Doa Sakit Migrain


Penyebab Migrain

Risiko paling tinggi ialah sejarah keluarga. Ia adalah penyebab konsisten untuk migrain yang meningkat 2 - 3 kali ganda dalam kalangan saudara mara yang mempunyai migrain. Manakala sejarah sakit kepala keluarga tidak mempunyai sebarang perkaitan.

Migrain tercetus akibat beberapa punca spesifik, sedangkan sakit kepala biasa tidak! Migrain memerlukan rawatan dan pengurusan khusus sedangkan sakit kepala biasa dapat dikendalikan dengan mengubah gaya hidup dan beberapa ubat penghilang rasa sakit.


Sakit Migrain Akhirnya Hilang


Punca Migrain

- Perubahan hormon terhadap wanita. Fluktuasi estrogen, seperti sebelum atau sepanjang haid, kehamilan dan menopaus nampaknya menyebabkan sakit kepala kepada kebanyakan wanita.
- Ubat hormon seperti kontrasepsi oral.
- Minuman beralkohol, terutama wine dan pengambilan terlalu banyak kopi.
- Stres di tempat kerja atau di rumah.
- Stimulasi sensor, misalnya lampu terang dan sinar matahari, bunyi nyaring, bau yang kuat seperti minyak wangi, cat.
- Perubahan/tidak cukup tidur, jet lag.
- Faktor fizikal, seperti aktiviti fizikal yang menyebabkan ketegangan.
- Perubahan cuaca/tekanan.
- Ubat-ubatan seperti kontrasepsi oral dan vasodilator, seperti nitrogliserin.
- Makanan, contohnya keju, coklat dan kopi.
- Pemanis dan pengawet makanan.

Bantu tubuh dapatkan nutrisi untuk hilangkan migrain

B-Complex diformulakan dengan vitamin B2 iaitu Riboflavin dan vitamin B6 iaitu Pyridoxine yang dapat mengurangkan sakit yang disebabkan oleh migrain. B-Complex juga dapat membantu mengelakkan stress, depresi dan kemurangan juga mencegah dari penyakit Strok.

Ostematrix pula mengandungi kandungan kalsium dan magnesium yang tinggi. Magnesium berupaya mencegah kekejangan pembuluh darah. Kekejangan pembuluh darah merupakan salah satu punca berlakunya migrain. Magnesium juga berupaya mengurangkan sakit kepala dan frekuensi sakit kepala.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. assalamualaikum... hi everything! ;-) sihat ke tu? maaflah... baru laa ni dapat memunculkan diri. bukan sebab kuarantin tapi... err malaslah nak cakap hahaha... tak tau nak cakap apa. just harap lepas ni kita dapat bertegur sapa lagi macam dulu2... jgn lupa jenguk2 blog sy tu. sy dah bersihkan segala habuk dan sawang2 hahaha...see ya!

    BalasPadam