Solusi Untuk Pesakit Migrain


Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya. Namun begitu menurut kajian yg dibuat, migraine tidak mendatang kesan jangka panjang yang serius.

APA PENYEBAB MIGRAIN?
=======================
Menurut kajian, migrain boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Pada asasnya, apabila berlaku migrain saluran darah akan mengembang dan menguncup menyebabkan kita berasa sakit kepala yang berdenyut-denyut.Migrain boleh disebabkan oleh faktor keturunan. Jika ibu mengalami migrain semasa muda, anaknya juga boleh mengalami migrain.

APAKAH TANDA-TANDA MIGRAIN?
=============================
Migraine biasanya menyebabkan rasa sakit kepala berdenyut-denyut (throbbing headache) pada sebelah kepala dan rasa loya. Namun ada juga sakit kepala di kedua-dua belah kepala. Individu yang berlainan mempunyai tanda2 penyakit migraine yg berlainan.
Pergerakan, cahaya, bunyi bising dan bau-bauan boleh memburukkan lagi migraine. Kadang kala seseorang itu boleh merasakan aura, iaitu beliau dapat melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran2 cahaya di depan matanya. Tangan, bahu dan muka akan menjadi kebas. Ianya berlaku 30 min sebelum sakit kepala.

BAHANA MIGRAIN
================
1) Migrain tanpa aura
-Rasa berdenyut-denyut pada sebelah kepala, pesakit ternampak bayangan bergaris- garis
-Terjaga dari tidur akibat kesakitan yang amat sangat
-berasa sangat loya, muntah dan terlalu sensitif pada cahaya dan bunyi
-denyutan yang dirasakan amat sakit apabila disentuh penghidap boleh pengsan
2) Migrain dengan tanda aura
-jarang berlaku
-pesakit akan mengalami pandangan seolah-olah ternampak garisan (line) yang membesar, kemudiannya hilang
-Penghidap akan terasa mabuk, kebas-kebas pada bahagian dalam badan beberapa minit sebelum serangan
3) Opthalmoplegic migrain
-terlalu jarang berlaku
-sakit kepala yang keterlaluan boleh menyebabkan mata jadi juling dan buta sementara
-mata menjadi sepet sebelum menjadi juling (retinal migraine)
-pesakit boleh hilang pandangan dalam masa beberapa minit
4) Status migrain
-berlaku apabila seseorang itu mengalami migrain yang teruk dan berterusan
-boleh mengakibatkan penghidapnya mendapat strok
-migrain yang berlaku berulang-ulang pada kanak-kanak menyebabkan mereka muntah-muntah dan sakit perut yang berulang-ulang
5) Bentuk serangan migrain
-’severe’ rasa berdenyut-denyut pada bahagian sebelah kepala atau keduanya
- ‘local’ – kulit bertukar menjadi merah sedikit atau kelihatan pucat
-’pallor’ berpeluh-peluh
-’sono’ sensitif terhadap bunyi bising
-’photophobea’ – sensitif pada cahaya
-’speak’- percakapan menjadi perlahan untuk elakkan sakit kepala

Cadangan Penyelesaian Anti-Dadah
==========================
1. Magnesium

This is the fourth most abundant mineral in the body. It's found mainly in the bones, but also in many other tissues. Magnesium plays an essential role in more than 300 biochemical reactions.
What can it do? According to some research, people who have migraine headaches, particularly those associated with the menstrual cycle, may have low magnesium levels. Magnesium supplements may help avert such migraines.

How does it work? Magnesium may lower the excitability of nerves in the brain and help normalize the rhythm of the 24-hour "biological clock" that controls sleep, temperature, blood pressure, hormone production and other functions.

2. Vitamin B2 (riboflavin)

This is a water-soluble vitamin. It involves energy production, red blood cell synthesis and body growth.
What can it do? It may help prevent migraines. Taking vitamin B2 with a beta-blocker (a class of drugs, including atenolol, propranolol and metoprolol, which are used for migraine prevention and controlling high blood pressure) may be even more effective than taking either one alone.

How does it work? Vitamin B2 may work by allowing cells to store energy without increasing the excitability of nerve cells.

3. Coenzyme Q10

A compound centrally involved in the energy production process of the cells, which was first identified in 1957.
What can it do? Coenzyme Q10 may decrease migraine frequency. In a 2005 study, migraine attacks decreased by 48% in people who took the supplement three times daily. Users also reported fewer days each month with headaches or nausea. Although this trial was well-designed, it involved only 42 people.

How does it work? Coenzyme Q10 is believed to work by boosting the brain's energy reserves.

4. Fish oil

This is a rich source of omega-3 fatty acids that are heart-healthy and may provide other benefits as well.
What can it do? Omega-3 fatty acids may decrease migraine frequency, duration and severity.

How does it work? The exact way in which fish oil affects migraines is not known. Omega-3 fatty acids do decrease inflammation and relax blood vessels. These may also reduce the tendency of platelets -- blood cell fragments that play an important role in clotting -- to clump together or aggregate. Some studies link platelet clumping to the migraine process, and many standard migraine drugs serve to decrease the tendency of platelets to aggregate.


Untuk produk Shaklee yang boleh membantu adalah Ostematrix, B-Complex, Omega Guard dan CoQ10 Plus.

1. Ostematrix (mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, kuprum, mangan dan boron)

  • kalsium bukan sahaja penting dalam membina tulang dan gigi, malah ia juga membantu memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas, meringankan stress, memperbaiki masalah haid, pengalkalian tubuh dan juga memperbaiki hiperakiviti perut dan gastrik.
  • magnesium pula penting metabolisme kalsium. Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu penyebab migrain. Terdapat kajian dibuat keatas magnesium dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
  • vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Ketiadaan unsur vitamin D dalam suplemen kalsium akan menyebabkan penghasilan batu dalam ginjal atau pundi kencing. Maka, berhati-hati ketika memilih suplemen kalsium di luar


2. B-Complex

  • Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. Vitamin B compleks Shaklee yang lengkap ini bukan sahaja mengurangkan risiko migrain malah boleh mencegah anda daripada penyakit-penyakit sepert depresi, strok dan sebagainya
  • Vitamin ini juga memastikan kesihatan fungsi saraf dan sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.


3. Omega Guard

  • Omega guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spektrum 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.
  • Omega guard penting dalam mencegah penyakit saluran darah dan strok. Ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher dan sakit kepala.
  • Di samping itu, omega guard juga bermanfaat untuk merawat penyakit sendi, gout, osteoathritis, rheumatoid athritis, asma, kanak-kanak autisme, mengurangkan level Homocysteine dikalangan pesakit kencing manis, menterbalikkan rintangan insulin, menghalang pembentukan batu karang dan sebagainya.


4. CoQ10 Plus

  • Pada tahun 2002, satu kajian mendapati 61% daripada pesakit yang mengambil Koenzim Q10(CoQ10) sebagai pencegahan migrain dilaporkan mengalami pengurangan diserang migrain sebanyak 50% dalam tempoh tiga bulan kajian . Hanya 15mg dos sehari adalah mencukupi untuk memastikan pengurangan yang ketara dalam migrain dan sakit kepala.
  • CoQ10 telah terbukti mengurangkan serangan migrain/ sakit kepala melalui satu kajian keatas beberapa pesakit migrain. Keputusan kajian menunjukkan kesan positif terhadap CoQ10 terhadap pesakit dari segi tahap kesakitan (berkurang) dan kekerapan serangan migrain. Cara pengambilan untuk pesakit Migrain: 150mg/setiap hari
  • CoQ Health Shaklee mengandungi kesemua proprietari semulajadi daripada campuran 28mg CoQ10 dengan vitamin E dan ekstrak Teh Hijau yang didatangkan di dalam kapsul bioketersediaan dengan sistem penyampaian minyak kacang soya bagi memastikan potensi penguraian meksimum dan penyerapan yang lebih baik.
  • Untuk mendapatkan jumlah yangs setara dengan 28mg CoQ10 di dalam CoQ Health Shaklee, anda memerlukan hampir 1.7kg AYAM atau 28 cawan brokoli
  • Kombinasi CoQ10 dan Vitamin E dipercayai untuk mengukuhkan keupayaan antiokidan yang terdapat di dalam Vitamin E kerana CoQ10 membantu mengitar dan menjana semua Vitamin E, untuk memberikan perlindungan antioksidan berterusan terhadap sel – sel tubuh
  • Ekstrak Teh Hijau mengandungi procyanidins yang telah ditemui dapat membantu menyokong kesihatan endothelium (lapisan tisu antara kapilari darah dan jantung)
  • CoQ10 berasal daripada sumber semulajadi melalui kaedah penapaian yis. Bahan mentahnya merupakan satu – satunya CoQ10 semulajadi daripada yis yang ditapai yang terdapat pada masa kini, yang sumbarnya telah diuji dan diyakini ramai secara meluas mempunyai kualiti tinggi dalam sumbar bioketersediaan CoQ10-nya.
  • CoQ Health Shaklee didatangkan di dalam kapsul bioketersediaan dengan sistem penyampaian minyak kacang soya bagi memastikan potensi penguraian meksimum dan penyerapan yang lebih baik.
  • Tanpa Gluten.


Rujukan

Harel Z .et al. "Supplementation with Omega-Polyunsaturated Fatty Acids in the Management of Recurrent Migraines in Adolescents." The Journal of Adolescent Health 31.2 (2002): 154-61.
"Herbs at a Glance: Feverfew." National Center for Complementary and Alternative Medicine. 6 Dec. 2006. National Institutes of Health. 25 Mar. 2008 .
Mann J.D. and R.R. Coeytaux. "Migraine and Tension-Type Headache." Integrative Medicine. Second ed. Ed. David Rakel. Philadelphia: Saunders Elsevier, 2007. 144-52.
Modi S. and D.M. Lowder. "Medications for Migraine Prophylaxis." American Family Physician 73.1 (2006): 72-8.
Parsekyan D. "Migraine Prophylaxis in Adult Patients." Western Journal of Medicine 173.5 (2000): 341-5.
Sándor PS et al. "Efficacy of Coenzyme Q10 in Migraine Prophylaxis: A Randomized Controlled Trial." Neurology 64 (2005): 713-15.



Berminat?
Untuk Info dan Order :

  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee di daerah Sik/daerah Baling/seluruh negeri Kedah/seluruh Malaysia
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan