Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar

Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar
Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar
Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar | Menu makanan mempengaruhi peningkatan kecerdasan otak anak untuk menjadi lebih cerdik dan cerdas.

1. Daging Tanpa Lemak
Daging lembu bebas lemak adalah sumber zat besi yang dapat membantu membuatkan anak anda tetap berenergi dan menjadi lebih fokus ketika di sekolah. Daging lembu tanpa lemak merupakan sumber terbaik zat besi kerana ia mudah diserap oleh tubuh. Selain itu, menu makanan untuk anak anda ini juga mengandung zink yang membantu memelihara daya ingatan.

Kanak-kanak Malaysia kurang nutrisi

2. Telur
Telur sebagai sumber protein. Kuning telur yang berada di dalamnya mengandung kolin yang cukup baik untuk membantu perkembangan otak. Lakukan secara rutin menu makanan untuk anak ada ini, sama ada sarapan pagi atau makan malam yang sihat.

3. Kacang
Kacang adalah makanan yang kaya akan vitamin E dan juga antioksidan yang dapat melindungi segala sel – sel otak terhadap radikal bebas terutama kacang macadamia dan almond. Bagi mendapatkan hasil terbaik, pilihlah menu makanan untuk anda anda yang terdiri daripada kacang yang rendah gula dan natrium.

4. Ikan
Ikan mengandung asid lemak yang bermanfaat, terutama ikan salmon. Ia merupakan sumber terbaik asid lemak omega-3 penting bagi fungsi dan pertumbuhan otak anak.

Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar
Tips Didik Anak Agar Cergas, Bijak dan Kreatif Belajar
5. Sayur-Sayuran Berwarna
Sayuran bewarna seperti tomato, bayam, lobak merah ataupun labu adalah makanan yang kaya antioksidan. Menu makanan untuk anak anda ini dikatakan dapat membantu mempertahankan kekuatan dan kesihatan sel-sel. Semakin segar dan cerah warna sayuran, semakin tinggi kandungan antioksidannya.

6. Oat/Oatmeal
Makanan yang terkandung dalam bijirin ini cukup digemari anak-anak. Menu makanan untuk anak anda ini mengandung karbohidrat yang secara bertahap akan diserap oleh otak anak selama proses belajar di sekolah. Oat juga merupakan sumber yang baik untuk vitamin E, B, potasium dan zink yang membantu tubuh dan otak untuk bekerja secara optimum.

7. Kacang hijau
Nutrisi dalam kacang hijau untuk daya ingatan anak-anak sangat lengkap. Selain tinggi kadar protein dan karbohidrat kompleks, kacang hijau juga memiliki kandungan vitamin C, asid folat, zat besi, zink, potassium, magnesium, tembaga, fosfor dan thiamin yang semuanya penting bagi pertumbuhan dan perkembangan otak.

8. Susu dan yogurt
Produk susu termasuk yogurt adalah makanan yang kaya protein, vitamin D dan vitamin B yang memainkan penting dalam pertumbuhan jaringan otak, neurotransmitter dan enzim.

Tips dan Resepi Enak Untuk Anak-anak Minum Susu Setiap Hari

9. Keluarga Beri
Buah-buahan daripada keluarga Beri seperti strawberi, blueberi dan blackberi amat kaya dengan zat antioksidan seperti vitamin C. Keluarga Beri ini dikatakan dapat memperbaiki daya ingatan anak-anak.

Tips tambahan agar anak cergas, bijak dan kreatif belajar?

Umi cadangkan Mealshakes, Chewable Vita-C Plus dan Vita-Lea for Children.

Set ni membekalkan 19 jenis vitamin dan mineral. Multivitamin ini menggunakan pemanis mesra-gigi yang tidak menggalakkan pembentukan kaviti. Ini adalah cara paling sempurna untuk memberikan perlindungan imun yang diperlukan oleh si manja.

Mealshakes ialah minuman yang sedap, berkrim serta merupakan sumber yang kaya dengan kalsium, serat makanan dan protein. Minuman yang berkhasiat untuk kanak-kanak

Vita-Lea for Children melengkapi jurang nutrisi dalam pemakanan si manja untuk perkembangan dan pertumbuhan yang sihat.

Chewable Vita-C Plus Membantu meningkatkan sistem imun. Meningkatkan penyerapan zat besi dari sumber bukan daging. Untuk kesihatan tulang gigi dan gusi. Sesuai untuk kanak-kanak atau dewasa yang sukar menelan tablet. Membantu mencegah jangkitan virus berjangkit. Ditambah dengan serbuk rosehips, bioflavanoid sitrus dan hesperidin untuk meningkatkan fungsi vitamin C (rasa sitrus yang enak )

Jika korang berminat nak dapatkan Set Shaklee untuk Kanak-kanak ni, boleh hubungi Umi melalui Whatsapp.


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

2 ulasan:

  1. Wah! Skrg pun kanak2 pun boleh menikmati barangan Shaklee..

    BalasPadam