Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka?

Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka?
Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka?
Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka? | Semasa hamil, terdapat bahan kandungan dalam produk kecantikan yang boleh mendatangkan bahaya dan kesan buruk kepada ibu mengandung dan bayi dalam kandungan.

Pemilihan produk kecantikan yang sesuai dan selamat digunakan oleh ibu mengandung semasa hamil adalah penting.

Pelbagai produk krim muka dan serum muka yang ada di dalam pasaran namun ibu hamil harus mengambil berat 9 jenis bahan kandungan produk kecantikan yang berbahaya semasa hamil.

1. Retinoid
Retinoid merupakan bahan berbahaya tak boleh ada dalam produk kecantikan untuk ibu hamil. Sebelum gunakan produk kecantikan, pastikan ia bebas dari retinoid. Retinoid boleh sebabkan janin mengalami kecacatan fizikal dan mental. Bahan ini biasanya terdapat dalam kebanyakan ubat jerawat dan krim anti jerawat.

2. Merkuri
Banyak produk kecantikan di pasaran sekarang mengandungi bahan berbahaya seperti merkuri. Tujuan utama bahan ini dicampurkan adalah untuk mem beri kesan dengan cepat tanpa mengambil kira risiko yang perlu ditanggung oleh pengguna. Merkuri boleh menyebabkan ibu mengalami masalah kerosakan hati dan buah pinggang. Juga boleh sebabkan janin ada masalah yang sama. .

3. Hydroquinone
Bahan ini sama bahayanya dengan merkuri. Biasanya Hydriquinone terdapat dalam produk krim pemutih yang menjanjikan kesan yang cepat. Antara kesan Hydroquinone adalah, kulit muka menjadi nipis kemerahan, rasa pedih dan terbakar apabila terkena cahaya matahari. .

4. BHA atau Salicylic Acid
Sebenarnya BHA bukanlah bahaya yang berbahaya. BHA menjadi bahaya apabila jumlah yang dicampurkan ke dalam produk tidak dikawal. Biasanya BHA terdapat dalam produk krim jer awat. Kandungan Salicylic Acid yang berlebihan boleh sebabkan janin bayi mengalami kecacatan fizikal dan mental.

5. Rhodamin
Bahan ini biasanya terdapat dalam pewarna tekstil. Produk kecantikan yang bagus tidak dicampur dengan Rhodamin. Risiko menggunakan produk kecantikan yang dicampur dengan Rhodamin adalah Kanser.

6. Paraben
Digunakan sebagai pengawet dalam skincare dan juga deodorant. Selalunya dijumpai pada pesakit kanser payudara. Boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon kepada ibu hamil.

7. Sodium Lauryl Sulfate (SLS) & Sodium Laureth Sulfate (SLES)
Digunakan dalam pencuci kereta, pencuci lantai, peluntur grease pada enjin dan juga produk kegunaan peribadi yang menghasilkan buih. Menyebabkan kerosakan mata, tekanan, cirit birit dan kerengsaan kulit

8. Triclosan
Bahan antibakteria sintetik. Merupakan sejenis pestisid dan boleh menyebabkan kanser.

9. Benzoyl Peroxide
Banyak terdapat dalam ubat acne atau jerawat. Menyebabkan mutagen, menyebabkan kerosakan DNA dan sel. Merengsakan mata, kulit dan saluran pernafasan.

Pilihan skincare produk krim muka dan serum muka yang selamat untuk ibu mengandung

Kami cadangkan krim siang Youth Skincare Shaklee. Selain berfungsi sebagai krim pelembap muka moisturizer yang bantu bagi kulit muka lembab dan baiki kulit tona tak sekata, ianya juga berfungsi sebagai sunscreen dan sunblock.

Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka?
Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka?
Suncreen yang ada broad spectrum SPF50, kalau nak tahu kat luar jenis sunscreen yang ada broad spectrum ni mahal kot dan susah nak dapat (pssttt sebab tu yang sunscreen lain murah) , broad spectrum ni fungsi dia nak defense sinaran UVB dengan UVA kita. Sinaran yang jahat buat kulit kita jadi jeragat lah gelap lah. (Malaysia kan panasss)

Youth Age Defense Moisturizer ini mempunyai kajian selama 8 tahun, bebas daripada 1500 bahan kimia merbahaya seperti Paraben dan SLS serta diperbuat daripada bahan semulajadi

Berfungi memberikan perlindungan SPF 50 UVA/UVB spektrum luas tanpa bahan kimia merbahaya. Ia mampu melembabkan kulit, meningkatkan penampilan keseluruhan tona kulit, mempunyai antioksida yang melindungi kulit daripada radikal bebas dan pencemaran dan ia juga sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit sensitif

Kandungan Botanikal Aktif dan Powerful dalam krim muka Youth Shaklee ini seperti Vital Repair complex mampu membantu menghalang radikal bebas yang merosakkan kulit dan menggalakan tumbesaran sel sihat. Dan ekstrak anggur Muscadine membantu menghalang kerosakan kolagen dan elastin

Untuk serum muka yang selamat untuk ibu mengandung, kami cadangkan Youth Activating Serum Shaklee.

Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka
Ibu Hamil Tidak Boleh Pakai Produk Krim dan Serum Muka
Youth Activating Serum Shaklee mengandungi 10x ganda kepekatan Youth Complex yang sedang dipatenkan dan vitamin A retinol berkapsul yang bertindak bersama-sama untuk mempercepatkan proses pembaharuan sel kulit kepada kadar yang lebih cepat.

Serum Youth Skincare encapsulated vitamin A

Ibu hamil boleh ke pakai skincare yang ada bahan vitamin A?

Mengikut saintis Shaklee yang mengetuai kajian Youth skincare, Chris Kyrou

Topikal Ratinol A (sapu dari luar) yang ada dalam Youth skincare Shaklee adalah selamat untuk digunakan oleh ibu menyusu dan mengandung.

Shaklee menggunakan sel stem apple
Epal ini pun adalah epal swiss yang terbukti secara klinikal dalam bab anti penuaan.

Kajian menunjukkan bahawa sel stem epal:
  • Meningkatkan pengeluaran sel stem manusia
  • Melindungi sel dari tekanan
  • Mengurangkan kedut.

Botol Serum ini dihasilkan dengan rekaan “airless-pump” . Hanya pulas dan pop-up. Ini adalah untuk mengelakkan oksidasi, memaksimumkan keberkesanan serum dan memudahkan penggunaan.

Kenapa produk Shaklee?
  • Dihasilkan selepas 8 tahun kajian dan mempunyai 8 ‘patent pending’
  • Terbukti melalui kajian klinikal bebas daripada 2500 jenis bahan kimia berbahaya
  • Sesuai untuk semua lapisan usia dan semua jenis kulit
  • Keputusan ujian klinikal menunjukkan 100% wanita yang menggunakannya memiliki kulit yang lebih muda
  • Produk ‘vegan’ – tidak mengandungi bahan berasaskan haiwan
  • Bebas kekejaman ke atas haiwan. Ia tidak menjadikan haiwan sebagai bahan ujian
  • Bebas gluten
Paling best bulan ni ada promosi harga runtuh dengan pembelian Starter Set Youth Skincare Shaklee.
Harga asal RM850
Harga promosi RM612

Free membership keahlian Shaklee.
Free postage dari HQ Shaklee.

Berminat nak dapatkan promosi Set Produk Skincare Selamat Untuk Ibu Mengandung, 
boleh hubungi kami terus ye.


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

6 ulasan:

  1. Banyak juga tu bahan-bahan bahaya dalam produk serum dan krim muka tak sesuai untuk preggy mommy.

    BalasPadam
  2. Ohh..... tq sharing info Umi..

    BalasPadam
  3. oo ye ke baru mam tau tq umi for sharing

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Banyak betul bahan berbahaya dlm kosmetik sekarang. Takut. Itu yg pentingnya pilih kosmetik yg selamat & berkesan.

    BalasPadam
  6. time pregnant memang kene jaga betul2 baik dari segi pemakanan atau produk yang nak digunapakai. shaklee memang jenama yang tak asing lagi di pasaran. kira boleh pakai sebelum hamil, semasa hamil dan selepas kelahiran.

    BalasPadam