10 Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka

Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka
Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka
Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka | Krim pelembab muka yang betul mengikut jenis kulit sangat berkesan dan penting untuk menaikkan seri wajah.

Penggunaan krim pelembab akan membuatkan wajah kelihatan sihat, berseri serta awet muda. Inilah perkara penting setiap hari Umi akan lakukan. Selepas mencuci muka dan memakai toner, Umi wajib apply krim pelembap muka secara nipis.

Menurut Dr. Zubairi Hj Ahmad, jika mempunyai kulit yang kering, sapulah krim pelembp muka selepas mandi atau selepas mencuci muka. Ini kerana selepas mandi atau mencuci muka, liang roma terbuka dan krim pelembap muka akan diserap dengan lebih mudah.

Pelembap muka berfungsi untuk membuat wajah kita kelihatan lebih segar dan menyimpan jumlah minyak yang secukupnya untuk kulit kita.

Kita jangan terlalu obses untuk bermekap hingga mengabaikan penjagaan asas muka iaitu pelembap muka. Luangkan masa mencari pelembap muka yang sesuai dengan kulit terutama apabila sudah mencapai umur 30-an ke atas.

Tips bagimana nak kenal pasti pelembab yang sesuai dengan kulit kita

1. Pelembab Kulit Sensetif
Ciri-ciri kulit sensetif biasanya mudah berasa panas ,mudah gatal atau merah bila salah pemilihan pelembab atau kosmetik dan pelembab tersebut mestilah tanpa bahan pewangi,tanpa bahan pewarna atau bahan pengawet dan lain-lain baham yang menyebabkan kulit sensetif.

2. Pelembab Kulit Kering
Sekiranya anda sudah memakai pelembab tapi belum rasa kulit betul-betul seimbang itu bermaksud pelembab anda mempunyai air sedikit dan belum mampu memberi kelembapan maksimum.

3. Pelembab Kulit Berjerawat
Ada yang takut nak pakai pelembab sebab kulit makin naik jerawat. Ok ini alasan untuk mereka tidak memakai pelembab. Selalunya mereka tersalah memilih pelembab yang berat dan jenis krim. Untuk mereka yang ada masalah jerawat saya selalu cadangkan agar memilih pelembab water based.

4. Pelembab Kulit Berminyak
Iklim panas lembab di negara kita adalah salah satu faktor ramai yang memiliki kulit berminyak terutamanya di kawasan T zone iaitu di kawasan dahi hidung dan dagu tetapi kwasan kulit amat kering.Keadaan ini alan menyebabkan kulit mudah berlaku pigmentasi dia bahagian yang kulit kering.

Tips tambahan untuk pilih pelembap muka yang sesuai dengan masalah kulit muka kita.

Umi cadangkan Age Defense Moisturizer SPF50 Youth Skincare Shaklee.

Disamping bertindak sebagai pelembap muka dan sunblock, krim pelindung kulit Youth juga bertindak sebagai sunscreen dan menggunakan bahan yang selamat seperti zink oksida sebagai salah satu bahannya.

Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka
Tips Pilih Pelembap Muka Untuk Semua Jenis Kulit Muka
Kelebihan Age Defense Moisturizer SPF50

  • Merupakan Sunscreen fizikal yang bertindak dengan selamat dan tidak meninggalkan kesan putih pada wajah.
  • Mempunyai SPF 50 dan Broad Spektrum yang melindungi kulit dari sinar UVA dan UVB .
  • Tidak mempunyai oxybenzone dan bahan kimia yang merosakkan kulit.
  • Mengandungi Vital Repair+® Complex yang menghalang kerosakan kulit akibat radikal bebas dan menggalakkan tumbesaran sel sihat.
  • Dilengkapi dengan Ekstrak Anggur Muscadine yang mampu membaiki kerosakan DNA sel yang disebabkan oleh sinar UV.

So, kalau anda tengah mencari sunscreen yang membantu menghalang sinar UV dan dalam masa yang sama membaiki kulit akibat kesan uv, Pelembap dengan SPF50 inilah pilihan terbaik anda.

Bila pakai sunscreen youth memang rasa ringan dan boleh nampak jerawat tu nampak baik je. hehe. Al-maklum jerawat ni sensitif dengan sinar UV. Bila UV datang kat jerawat, jerawat tu jadi merah dan meradang. Rasa gatal, nak garu-garu je. Tapi so far bila pakai Youth, kulit dah makin ok ,jerawat dah tak meradang dan gatal-gatal.

Berminat untuk dapatkan pelembap muka yang selamat dan semulajadi ini?
Anda boleh berhubung terus dengan Umi di sini


* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

9 ulasan:

  1. Thanks share tips berguna dan bermanfaat.

    BalasPadam
  2. tq untuk tips tu kak, dana ni kulit berminyak memang dekat T zone tu selalu bermasalah betul

    BalasPadam
  3. Tak suka pakai pelembab sebab macam makin kering pulak kulit.

    BalasPadam
  4. semoga terus sehar guna pelembap

    BalasPadam
  5. Fiza pun amalkan memakai pelembab muka. Kene pilih yg elok. Shaklee nie pun bagus

    BalasPadam
  6. Tips yang bagus. Muka saya memang wajib guna moisturizer setiap hari, kalau tak nuka jadi kering

    BalasPadam
  7. Bagus ni sekali dengan sunscreen

    BalasPadam
  8. Menariknya... bolehlah cuba nanti

    BalasPadam