Sakit semasa haid? Ketahui 5 Makanan Dapat Menenangkan Perut


Kebanyakan wanita merasa sakit ketika haid dan ramai yang memilih painkiller untuk mengatasinya. Sedangkan terdapat beberapa jenis makanan yang boleh membantu.

Teh
Minuman hangat seperti secawan teh boleh menenangkan perut ketika mengalami senggugut serta dapat menenangkan pikiran, tubuh dan mental. Meminum teh ketika haid juga dapat membantu tubuh tidak mengalami kejang.

Air Putih
Air putih sangat diperlukan agar tubuh tidak dehidrasi dan fungsi metabolisme tetap terjaga. Juga dapat membantu mengatasi kejang ketika haid.

Buah-buahan
Pisang dapat membuat otot rahim menjadi lebih tenang dan dapat menghindari kejang. Nanas juga boleh meregangkan otot untuk mengatasi kekejangan dan dapat membuat mood menjadi lebih baik sehingga kita berasa lebih selesa.

Makanan yang kaya akan kalsium seperti yogurt akan membuat perut terasa kenyang dan dapat mencegah sakit ketika haid.

Dark Chocolate
Anda yang gemar makanan manis tetapi inginkan yang rendah gula, boleh mengambil dark chocolate. Kandungan dalam coklat dapat meredakan kejang secara semulajadi. Otot juga akan terasa lebih tenang dan tubuh menjadi lebih rileks saat mengambil makanan ini.

Salmon
Ikan salmon tinggi kandungan omega-3 dan vitamin D, dapat membantu melawan kejang yang menyakitkan kerana sifatnya sebagai anti-inflamasi.

Di Shaklee, kami menyarankan SET INI

1. GLA Complex
Wanita yang menghidap senggugut tidak dapat menukarkan asid linolenik (sejenis asid lemak yang penting) dengan baik untuk menjadi GLA. Oleh itu, pengambilan GLA tambahan dapat meringankan simptom senggugut.

2. Ostematrix
Sebelum haid bermula, PARAS BEKALAN KALSIUM AKAN MENURUN menyebabkan emosi tidak stabil. Pengambilan kalsium tambahan dapat mengawal turun naik perasaan. Senggugut juga disebabkan oleh kekurangan Magnesium. Ostematrix tinggi kalsium dan juga mengandungi magnesium.

3. B-complex
Vitamin B-complex khususnya vitamin B5 ( asid panthothenik ), B6 dan B12 telah terbukti menghasilkan kesan terbaik ke atas senggugut.
Pengambilan B-Complex dapat melegakan stress/ ketegangan ketika haid, mengurangkan rasa sakit dan mengawal emosi kerana mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B.

Nak tahu lebih lanjut? Klik SINI

Kepada para pembaca yang ingin dapatkan lebih maklumat mengenai promosi Shaklee, boleh hubungi kami


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan