Keputihan | Produk merawat dan cara hilangkan keputihan berbau wanita dan ibu hamil


Hampir 75% wanita yang berkahwin berdepan masalah keputihan disebabkan aktiviti seksual. Namun kebanyakan wanita tidak mempunyai kesedaran terhadap risiko dan bahaya penyakit keputihan, malah menganggap ia sebagai petanda lazim sebelum kitar haid.

Keputihan berlaku disebabkan bahagian alat sulit wanita sangat sensitif pada perubahan persekitaran seperti pemakanan, kitaran haid dan tahap kesihatan seseorang, yang kemudian mengubah kelembapan dan keasidan vagina.

Keputihan biasa berlaku disebabkan jangkitan bakteria dan kulat. Keputihan disebabkan jangkitan bakteria akan berwarna kuning, berbau hamis dan gatal pada kemaluan manakala keputihan disebabkan jangkitan kulat pula berwarna putih seperti susu basi atau keju cair. Ia juga boleh menyebabkan rasa gatal dan kemaluan akan membengkak serta menjadi merah.

Keputihan juga kerap berlaku kepada wanita hamil disebabkan perubahan fisiologi yang berlaku ketika hamil, di mana keadaan hormon estrogen yang tinggi dan kelembapan meningkat pada bahagian vagina menggalakkan pembiakan candida (kulat).

Cara mencegah penyakit keputihan

Sentiasa memastikan bahagian faraj dalam keadaan bersih dan kering.
Elakkan penggunaan pembersih faraj yang mengganggu kestabilan PH atau menyebabkan kegatalan.
Sentiasa menukar atau mengganti tuala wanita ketika menstruasi (haid).
Gunakan pelapik seluar dalam (panty liner) pada saat yang diperlukan saja. Elakkan juga pemakaian seluar dalam yang ketat dan diperbuat daripada satin.
Jangan guna sebarang produk wangian seperti bedak atau ubat sembur pada bahagian faraj.
Elakkan pengambilan ubat secara berterusan tanpa nasihat doktor.
Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
Amalkan gaya hidup sihat dengan mengelakkan aktiviti seks rambang atau hubungan kelamin dengan lebih daripada seorang.
Elakkan kehadiran benda asing di dalam faraj seperti kondom yang tertinggal selepas aktiviti seks.
Basuh bahagian sulit dengan air bersih dan buang air kecil selepas aktiviti seks.

Cara dan produk semulajadi yang boleh diambil untuk masalah keputihan adalah Alfalfa Complex dan Garlic Complex bagi ibu hamil.


Alfalfa Complex merupakan Formula Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee dalam tahun 1950an.

Diperbuat daripada tanaman Alfalfa (Medicago Sativa) secara organic di California yang bebas dari pestisid, herbasid dan menggunakan bahan kompos/baja bebas kimia. Alfalfa juga dikenali sebagai “Raja Segala Tumbuhan”.

Medicago Sativa memiliki gred yang paling tinggi di kalangan tumbuhan alfafa. Tumbuhan ini mengambil masa sekurangnya 2 tahun untuk membesar dan akarnya boleh mencapai sehingga 20 kaki ke dalam tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. Daun alfalfa dari Shaklee hanya dituai apabila ia telah mencapai tahap kematangan mutlak. Daun alfalfa yang telah matang kaya dengan klorofil. Daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara semulajadi bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Manakala bahagian lain yang tidak penting dilupuskan.

Kemudian, daun-daun yang telah dikeringkan akan dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. Keseluruhan proses ini dijalankan dibawah pengawasan dan kawalan Shaklee yang sangat ketat dan teliti. Setiap tablet mengandungi 300mg alfalfa.

Alfalfa Complex

  • Mencuci hati, darah dan usus - Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
  • Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.


Garlic Shaklee dibuat daripada bawang putih premium, BEBAS racun perosak dan ditanam secara organik di Carlifornia, USA di waktu musim panas.

Dihasilkan secara eksklusif pada suhu bilik tanpa haba utk memastikan pengekalan 100% Alicin aktif. Perisa herbanya terhasil dari 2 ekstrak herba (rosemary & spearmint).

Mengandungi pelbagai vitamin E utk meningkatkan sebatian aktif garlic dan keberkesanannya dalam tubuh kita. 2 tablet garlic Shaklee membekalkan 1000mg ekstrak garlic tulen = 2 ulas garlic segar.

Garlic Complex

  • antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.
  • menghalang alergi - hidung sensitif, sinus, alergi, asthma, selsema dan hepatitis.
  • mempertingkatkan sistem penghadaman - kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik.
  • menstabilkan glukos di dalam tubuh
  • menurunkan kolesterol
  • menurunkan darah tinggi
  • detoksifikasi

Istimewa disepanjang bulan Ogos ini, belian 3 botol Alfalfa Complex akan dapat diskaun 5%

Dengan setiap pembelian set ini, kami akan memberikan jadual pengambilan exclusive serta rahsia cara membuat masker dengan produk Shaklee.

Kepada para pembaca yang ingin dapatkan lebih maklumat mengenai promosi Shaklee, boleh hubungi kami


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan