Cara Semulajadi Untuk Bagaimana nak Hilangkan Ruam Muka, Ruam Susu dan Ruam Lampin Pada Bayi


Ibu asyik bingung setiap kali anak menangis kerana kulit gatal akibat ruam. Apatah lagi ruam boleh berlaku pada kawasan kulit yang mudah berpeluh. Antara ruam yang seringkali terjadi adalah ruam di muka, ruam bayi, ruam lampin dan ruam susu. Kulit bayi menjadi kemerahan pada kulit atau ruam dengan tompokan merah. Ruam yang lebih teruk menyebabkan masalah yang lebih buruk seperti bengkak, kemerahan dan luka.

Antara penyebab utama yang menyebabkan berlakunya ruam atau ialah:
  • Tumbuhan beracun seperti ivy, oak atau sumac.
  • Sabun, bahan pencuci, syampu, minyak wangi, kosmetik atau losyen.
  • Barang kemas atau fabrik.
  • Peralatan baharu, mainan, alat, atau objek lain.
  • Jangkitan virus seperti herpes zoster, jangkitan kulat contohnya yis, jangkitan bakteria dan jangkitan kelamin (STI). Ruam juga boleh berlaku sebagai tanda-tanda penyakit yang lebih serius, seperti penyakit hati, penyakit buah pinggang atau sesetengah jenis kanser.
  • Ruam juga didapati muncul selepas terdedah kepada serangga atau parasit seperti hama.
Langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengelakkan kegatalan akibat ruam ialah :
  1. Pastikan kawasan gatal akibat ruam berada dalam keadaan sejuk dan lembap. Letakkan kain direndam di dalam air ais pada ruam beberapa kali sehari. Ruam yang terlalu kering akan mengeringkan kulit, yang boleh menggandakan kegatalan.
  2. Pastikan berada dalam persekitaran sejuk dan berjauhan daripada matahari. Haba boleh membuat gatal semakin teruk.
  3. Cuba mandi menggunakan bijiran gandum untuk melegakan gatal-gatal. Balut satu cawan bijiran gandum dengan kain kapas dan rebus seperti yang anda lakukan untuk memasak.
  4. Biarkan ia sejuk dalam suhu bilik dan gunakan sebagai span. Anda boleh mandi dalam air sejuk tanpa sabun.
  5. Elakkan daripada menggaru. Potong kuku pendek atau memakai sarung tangan kapas pada waktu malam untuk mengelakkan anda menggaru secara tidak sengaja.
  6. Pakai pakaian kapas. Jangan memakai bulu dan kain sintetik.
  7. Gunakan sabun lembut dan sabun yang sedikit sahaja. Jangan gunakan sabun deodoran.
  8. Basuh pakaian anda dengan sabun pelembut, bukannya detergen. Bilas dua kali untuk membuang semua kesan sabun. Jangan gunakan bahan cuci yang kuat.
  9. Berehat sepanjang hari untuk melakukan senaman santai, terutamanya sebelum tidur kerana tekanan juga boleh menyebabkan gatal atau ruam bertambah buruk.
Para ibu pastinya hendakkan produk untuk hilangkan ruam secara semulajadi kerana kulit anak terutamanya bayi adalah sensitif.

Untuk masalah ruam, kami mengesyorkan 2 jenis produk yang sangat semulajadi.


Krim Herbal Blend
diperbuat daripada bahan semulajadi, bebas paraben, steroid dan bahan kimia.

4 Ramuan Yang Terkandung Di Dalam Herbal Blend

1. Horse Chestnut / Buah berangan
Buah ni kita selalu jumpa di Utara Malaysia, biasanya mereka suka disalai dengan biji kopi dan makan . Membantu melawan tanda-tanda penuaan pada kulit, ciri-cirinya yang anti radang seperti mengurangkan bengkak, lebam di kulit, dan memperbaiki lebam dan kebiruan pada kulit akibat kapilari darah pecah di bawah kulit.

2. Sage
Herba ini dapat membantu meningkatkan peredaran darah dan merangsang pembaharuan sel-sel. Ianya juga kaya dengan vitamin A dan kalsium serta antioksidannya membantu memerangi radikal bebas pada kulit.

3. Rosemary
Rosemary merupakan sumber zat besi , kalsium, dan vitamin B6 yang menyokong tahap kolagen yang sihat . Kaya dengan mangan dan mineral yang membantu mengurangkan kedutan dan mengelakkan kulit menjadi rosak. Apabila adanya radikal bebas pada kulit kita ia bukan sahaja merosakkan kulit malah membawa kedutan, tona tidak sekata serta kendur.

4. Yarrow
Yarrow ini pula mengandungi bahan anti radang dan anti septik. Di mana, ia dapat memperbaiki tisu yang rosak di dalam badan. Ia boleh dipraktikkan bagi kegunaan luar , menyembuhkan luka , luka terbakar , ulser , alahan kulit dan juga bengkak.

Krim Herbal Blend juga memberikan manfaat untuk pelbagai jenis masalah lain. Antaranya ialah :

1) Melegakan gigitan nyamuk
- Krim ini turut boleh digunakan untuk menghalang gigitan nyamuk. Caranya sapu krim di kawasan badan yang terdedah kepada gigitan.
- Jika dah terkena gigitan nyamuk, sapukan krim pada tempat gigitan. Krim ini dapat menghilangkan rasa gatal dan menghalang dari terus menggaru.

2) Melegakan kesan melecur
- Boleh bertindak sebagai first aid, terutamanya jika terkena api atau air panas. Caranya hanya sapukan nipis-nipis di tempat yang melecur.
- Namun jika kesan melecur terlalu banyak dan teruk, pastikan bawa ke klinik atau hospital dulu yer.

3) Luka cepat kering
- Jika anak jatuh dan terluka atau pun anda terhiris pisau, boleh sapukan krim di tempat luka tersebut. Krim ini dapat mengurangkan rasa sakit dan mempercepatkan kulit untuk bercantum semula.

4) Kecutkan jerawat
- Jika jerawat naik sebiji dua tu, sapukan saja herbal blend ke atas nya. Krim ini dapat mengecutkan jerawat serta menghilangkan parut tinggalan jerawat. Tapi kena kerap sapu la yer..

5) Lembapkan bibir
- Bibir yang kering memang merumitkan. Jika tak dijaga boleh sampai berdarah. Dengan herbal blend, sapukan sahaja krim ini nipis-nipis di atas bibir. Jangan risau jika terjilat atau tertelan, krim ini 100% semulajadi dan bebas dari bahan kimia.

6) Kurangkan gatal
- Kadang-kadang tanpa disedari kita tergaru-garu disebabkan gatal, tengok-tengok dah berbiji-biji. Mungkin disebabkan alahan atau persekitaran. Sapukan saja herbal blend di tempat gatal, kesan sejuk dari krim ini akan mengelakkan kita dari terus menggaru.

7) Atasi kulit kering
- Ada sesetengah dari kita memiliki kulit yang sangat kering tak kisahlah di tangan, kaki atau pon muka. Krim ini dapat melembapkan semula bahagian kulit yang kering. Sapukan sahaja di anggota badan atau muka, terutamanya selepas mandi. Jangan risau, krim ini tidak akan meninggalkan kesan berminya.

8) Tumit merekah
- Kepada yang tumit merekah boleh sapukan herbal blend di tapak kaki anda. Krim ini dapat melembutkan semula tapak kaki dan membantu pencantuman semula kulit-kulit yang sudah pecah. Yang penting, kena KONSISTEN.

9) Kulit eczema
- Eczema bukan hanya terjadi kepada kanak-kanak, namun orang dewasa pon ada yang masih mengalaminya. Hanya sapukan nipis-nipis krim ini di tempat yang gatal.
- Peringatan : Tidak sesuai untuk eczema berair.

10) Ruam lampin
- Mengikut pengalaman saya, inilah sebab utama ibu-ibu memilih herbal blend. Krim ini 100% diperbuat dari bahan semulajadi, jadi sangat sesuai untuk digunakan kepada kulit bayi.
- Jangan risau jika bayi tertelan kerana herbal blend ini bebas dari bahan kimia.

11) Parut chicken pox
- Krim ini boleh digunakan bermula saat biji-biji mula keluar. Ia dapat memberikan rasa sejuk dan menghilangkan rasa gatal. Selain itu ia juga dapat menghilangkan parut yang ditinggalkan oleh chicken pox itu sendiri.

12) Turunkan suhu demam
- Jika anak tiba-tiba demam di tengah malam, anda boleh menggunakan krim ini untuk menurukna suhu badan anak. Hanya sapukan nipis-nipis pada sendi-sendi tulang.

Basic H
Pencuci super concentreate yang dihasilkan daripada minyak kelapa dan minyak jagung. Ianya tanpa bahan kimia. Basic H adalah hasil daripada vitamin residue (sisa vitamin) yang terhasil di kilang Shaklee. Semua vitamin Shaklee adalah semulajadi bermaksud baki-baki vitamin itu juga adalah semulajadi.

Perbezaan Basic H adalah :
  1. Kepekatan yang tinggi – 16 auns membuat sehinnga 48 gelen pmbersihan berkuasa apabila bercampur dengan air.
  2. Pembersih serbaguna dan berkuasa menghilangkan kotoran, gris dan kotoran dari permukaan mana-mana boleh di basu, di dalam dan keluar. Cairkan mengikut arahan.
  3. Tiada bilas, tiada sis, formula bebas coretan.
  4. Tanpa toksik
Khusus untuk anda yang mendapatkan set hilangkan ruam ini, kami akan berikan jadual pengambilan exclusive untuk kesemua produk di dalam set ini.

Kami juga akan bekalkan kepada anda pelbagai cara lain untuk penggunaan kedua produk ini. Semoga masalah penyakit ruam ini dapat diatasi hendaknya dengan izin Allah. InshaAllah


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan