7 Tip Badan Sihat di bulan Ramadhan | Set Berpuasa Shaklee


Bersempena bulan Ramadhan yang bakal tiba, kami kongsikan tip-tip kesihatan yang boleh kita cuba agar tubuh tetap segar dan sihat selama menjalani ibadah puasa.

1. Nasihat Doktor
Jika mempunyai masalah kesihatan, sebaiknya dapatkan nasihat doktor tentang tahap kesihatan terlebih dahulu. Tanyakan mengenai pola pemakanan, waktu yang tepat untuk mengambil ubat atau multivitamin dan juga jenis sukan yang boleh dilakukan selama berpuasa.

2. Pengambilan Karbohidrat Kompleks
Pengambilan makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks seperti ubi, jagung, oatmeal, roti gandum atau nasi merah boleh membantu perut kenyang dengan lebih lama. Tambahkan makanan berserat dalam menu makan. Sayuran dan kekacang adalah makanan yang mengandung kadar serat tinggi yang dapat membantu perut kenyang lebih lama. Selain itu, makanan berserat dapat mencegah dari gangguan pencernaan yang sering terjadi di awal-awal menjalankan ibadah puasa.

3. Tingkatkan Pengambilan Protein
Berpuasa adalah masa yang tepat untuk mengubah pola pemakanan terutama jika berhasrat untuk menurunkan berat badan. Jika sebelumnya pola makan tinggi karbohidrat (lebih banyak nasi putih berbanding lauk), puasa adalah waktu untuk mengubah pola pemakanan yang tinggi protein. Makanan berprotein tinggi dapat membantu perut kenyang lebih lama sekaligus mencegah katabolisme otot (penyusutan otot) selama puasa.
[Jom baca : makan ESP protein soya kenyang dan kurus]

4. Pengambilan Lemak Baik
Lemak baik boleh diperolehi dari ikan, kacang-kacangan, minyak zaitun, dan buah seperti alpukat. Lemak terutama lemak baik (HDL) juga diperlukan tubuh untuk menyerap nutrisi. Lemak baik juga berperanan penting dalam membekalkan tenaga kepada tubuh, membantu menurunkan kolesterol, dan mengurangkan risiko penyakit jantung.
[Jom baca : Fungsi dan manfaat asid lemak HDL]

5. Kurangkan pengambilan Garam
Sebaiknya tidak terlalu mengambil makanan yang masin samada sewaktu sahur dan berbuka. Mengambil makanan tinggi garam dapat membuat tubuh cepat lapar dan dehidrasi.

6. Cukupkan keperluan air
Tubuh memerlukan minima 8 gelas air setiap hari untuk keperluan cecair dalam tubuh. Ketika berpuasa, kumpulkan jumlah air yang diperlukan dengan minum secukupnya ketika bersahur, berbuka dan setelah berbuka.

7. Perlu Beriadah
Bersukan dapat membuat tubuh tetap sihat dan kuat dalam menjalankan ibadah puasa. Lakukan rutin senaman selama beberapa minit sebelum waktu berbuka. Cukup lakukan senaman dengan intensiti rendah hingga sedang. Jangan bersukan setelah makan sahur agar anda tidak berpotensi membatalkan ibadah puasa.

Supplemen yang kami cadangkan untuk bersahur, berbuka dan selepas moreh adalah

PERFORMANCE DRINKS
  • Sejenis minuman rasa seperti oren yang lazat.
  • Membantu mengawal bendalir dalam badan supaya badan tidak mudah dehidrat, dan berupaya mengurangkan dahaga di siang hari.
  • Mengandungi elektrolit-elektrolit yang akan memberikan lebih tenaga kepada sesiapa yang meminumnya.
ENERGIZING SOY PROTEIN
  • Memberikan rasa kenyang lebih lama semasa berpuasa dengan kandungan protein yang semulajadi tanpa bahan pengawet, perisa dan pewarna yang tidak dibenarkan.
  • Pastinya sahur yang hebat dengan mengekalkan rasa kenyang yang berpanjangan.
MEAL SHAKES
  • Mengandungi 24 vitamin dan mineral lengkap untuk memberikan tenaga yang lebih di siang hari dan mengelakkan kelesuan akibat kekurangan vitamin dalam badan.
  • Rasanya yang sangat enak seperti aiskrim memberikan aroma baru pada yang mengamalkannya.
LECITHIN
  • Bila puasa kita akan makan macam-macam makanan yang sedap.
  • Lecithin bertindak sebagai pengemulsi minyak.
  • Jadi walaupun makan macam-macam tidaklah kita risau sangat lemak yang akan bertapa dalam badan nanti.


Bulan ni ada harga gempak sempena promosi Set Ramadhan Shaklee.
Harga asal RM 390.00
Kami nak berikan diskaun sehingga RM 22 kepada anda
Hubungi kami segera


Nak lagi EXCLUSIVE dan TEBALKAN POKET ANDA, daftar ahli Shaklee dulu secara online
👇👇👇👇

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan