Cara hilangkan stress | stress punca kepada penyakit kronik


Setiap orang malah dari peringkat bayi sehingga warga emas berhadapan dengan stress. Stress adalah suatu reaksi yang tidak spesifik oleh diri seseorang disebabkan oleh sesuatu bebanan yang menimpanya.

Ada 5 cara mudah untuk membantu kita hilangkan stress iaitu

1. Rehatkan fikiran
Berhenti dari melakukan apa-apa aktiviti, ambil nafas dan lepaskan beberapa kali hingga anda berasa lebih tenang. Ada baiknya jika ada keluar dan hirup udara segar, mungkin pergi ke taman? kosongkan fikiran dan lihat keadaan sekeliling yang mampu berikan ketenangan pada diri anda.

2. Mandi
Percaya atau tidak, mandi ketika sedang stres boleh memberikan ketenangan pada minda dan badan, lebih-lebih lagi jika anda memanjakan diri di dalam tab mandi kerana ia seolah-olah seperti berada di dalam rahim ibu. Kalau inginkan lebih ketenangan, letakkan sekali aroma terapi dalam tab mandian dan pasangkan lilin wangian. Jika anda sukakan muzik, boleh juga pasang bunyi yang menenangkan.

3.Bercuti
Kalau rasa tahap stres anda dah teruk, seelok-eloknya ambil masa untuk bercuti sama ada seorang diri atau dengan kawan-kawan. Dalam pada itu, anda boleh mencari semula diri sendiri dan mengenal pasti apa masalah anda selama ini.

4. Menangis
Kadang-kadang anda kena luahkan perasaan, usah dipendam. Sebab itulah, jangan takut untuk menangis, mana tahu lepas itu anda akan berasa lebih lega. Ramai orang suka pendam perasaan hingga sampai satu masa ia akan meletup, seterusnya menjadikan masalah kecil menjadi besar. Kalau segan nak menangis depan orang, boleh menangis seorang diri atau dalam bilik air.

5. Jangan lari dari masalah
Jangan buat tidak tahu jika anda stres, selagi anda tidak berdepan dengannya, selagi itu ia wujud. Perasaan anda, hanya anda seorang yang boleh tanganinya. Selain itu, jangan pula anda menjauhkan diri dari orang saat berdepan dengan stres tetapi seeloknya bercakap dengan seseorang yang dipercayai, kemudian, muhasabah diri dan cuba mencari jalan penyelesaian.

Kenapa kena hilangkan stress? Kerana stress memicu kepada masalah kesihatan dan penyakit seperti

1. Sakit jantung dan angin ahmar (stroke). Stress akan menambahkan asid lemak (fatty acids) di dalam darah dan bahan-bahan ini akhirnya akan bertukar menjadi lemak asli dan kolesterol yang akan menutupi saluran pembuluh darah. Stress juga akan meninggikan tekanan darah di samping memudahkan proses pembekuan darah. Semua ini merupakan perubahan-perubahan yang boleh menyebabkan serangan sakit jantung dan angin ahmar berlaku. (Health Education Associates, 1996; Stress and Heart Disease)

2. Insomnia atau susah tidur. Stress boleh menyebabkan masalah susah tidur dan susah tidur boleh menyebabkan stress, satu pusingan yang amat membinasakan. Di Amerika saja, jumlah mereka yang diserangi masalah ini menghampiri jumlah 36 hingga ke-62 juta orang. (Jeff Davidson, 1977; The Complete Idiot’s Guide To Managing Stress)

3. Kencing manis. Kesugulan dan tekanan hasil dari stress akan menambahkan kadar gula di dalam darah dan ini boleh membawa kepada penyakit kencing manis atau menerukkan keadaan pesakit yang telahpun mengidapnya. (Carol E. Watkins; Northern County Psychiatric Associates; 1998)

4. Gastrik dan ulser. Penyakit-penyakit pada sistem penghadaman seperti gastrik dan ulser juga mudah berlaku ke atas seorang yang mengidap stress disebabkan oleh peningkatan pengeluaran asid ketika diserang oleh stress, terutamanya, jika ia menyebabkan kemurungan dan kemarahan yang sangat teruk. (Ballieux, R.E., 1984; Breakdown in human adaptation to stress)

5. Infeksi atau jangkitan kuman. Tekanan atau stress juga akan menyebabkan pengeluaran bahan-bahan ‘catecholamines’ seperti ‘epinephrine’ dan ‘norepinephrine’ ke dalam darah. Bahan-bahan ini berperanan melemahkan sistem pertahanan badan dan ini sekaligus akan memudahkan kuman-kuman untuk menyerang dan menyebabkan penyakit-penyakit. (Stress and the Immune System by Hannah Koenker, 1994)

6. Kajian juga telah menunjukkan bahawa keadaan stress akan meningkatkan peratus kemungkinan seseorang itu dijangkiti kuman di sekitar 74 ke-90% dan dijangkiti virus selsema di sekitar 27 ke-47%. Stress juga akan memudahkan virus yang tidak aktif menjadi aktif semula. (Brosschot, J.F., Benschop, R.J., Godaert, G.L.R., Olff, M., De Smet, M., Heijnen, C.J., Ballieux, R.E., 1994; Influence of life stress on immunological reactivity to mild psychological stress: Psychosomatic Medicine)

7. Asma. Ketika menghadapi stress, pesakit yang mengidap lelah akan mudah diserangi oleh penyakit ini disebabkan oleh sistem pertahanan badan yang menurun ketika itu, yang akan memudahkan reaksi-reaksi tertentu berlaku di dalam darah yang akhirnya menyebabkan lelah. (Elliott G.R., Eisdorfer C., 1982; Stress and Human Health)

8. Kajian telah menunjukkan bahawa stress juga adalah penyebab kepada beberapa penyakit yang lain seperti darah tinggi, sakit sendi (rheumatoid athritis), cirit-birit dan sakit usus (irritable bowel syndrome and ulcerative colitis), mandul dan alahan kulit. (Dr. Maria A. Smith, UTC School of Nursing; Advanced Pathophysiology: Stress & Disease, Chapter 9)

Cara hilangkan stress dengan vitamin semulajadi tanpa kesan memudaratkan tubuh adalah

B-Complex: Mengandungi 8 jenis vitamin B. B1, B2, B3, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Badan akan lebih bertenaga dan stress juga akan berkurang.

Energizing Soy Protein (ESP): Dihasilkan daripada soya tanpa modifikasi genetik. ESP membantu penghasilan sel-sel baru yang lebih baik dan berkualiti. Protein yang mencukupi membantu sel-sel kita yang diperbuat daripada protein ni, untuk berfungsi dengan baik. Protein bersifat alkali membantu untuk melawan asid perut punca gastrik.

Ostematrix : Mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium terbukti dalam mengawal tekanan darah tinggi yang mengakibatkan stress, kemurungan, migrain serta ketidakstabilan emosi. Pengambilan Ostematrix sebelum tidur membantu mengatasi masalah kebas-kebas, lenguh badan dan sakit pinggang serta mudah untuk bangun seawal pagi. Magnesium adalah mineral yang berupaya memberi ketenangan pada sistem saraf kita lantas menghalang keresahan, ketakutan (fear), restlessness & irritability.

Sustained Release Vita C: Sumber vitamin C dari bahan semulajadi yang dilepaskan setiap jam demi jam. Vita C Shaklee memberikan 500mg vitamin C. Pengambilan Vitamin C secara berterusan, membantu menghilangkan stress. Juga membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan jangkitan kuman, virus.

Omega Guard: Kaya dengan asid lemak omega 3, DHA dan EPA. DHA penting untuk sel-sel otak berhubung, atau untuk penghantaran isyarat otak & meningkatkan komunikasi antara sel-sel otak. Apabila sel-sel otak dapat berhubung dengan baik, maka kita akan dapat berfikir dengan baik. Kajian telah membuktikan bahawa EPA dan DHA dalam minyak ikan mempunyai keupayaan untuk menstabilkan emosi dan membantu dalam perkembangan kesihatan mental, termasuk kemurungan, tekanan, kebimbangan (anxiety), neurasthenia, insomnia, autism, kanak-kanak hyperaktif dan penyakit schizophrenia. Juga membantu untuk pesakit asma.

Vivix: Vivix mengandungi resveratrol yang berupaya untuk membaiki kerosakan DNA. DNA yang rosak akibat stress dibaiki dan fungsi sel akan kembali normal. Memperbaiki tenaga sel. Semakin tubuh kita terdedah kepada penuaan, semakin cepat sel tubuh kita kehilangan tenaga. Vivix membantu menguatkan sel tubuh. Membantu meningkatkan fungsi otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi. Vivix berfungsi dengan Cell Defence (mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit), Cell Energy (memberi tenaga kepada sel yang lemah), Cell Repair (membaiki sel yang telah rosak) dan Cell Performance (meningkatkan prestasi sel).

Paling best, bulan ni ada promosi untuk Ostematrix. 
Dengan belian 3 botol, anda boleh dapat diskaun 5%
Dapat memenuhi keperluan tubuh badan kita bagi membantu melawan stress yang kita alami. InshaAllah.

Buat pilihan bijak.


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan