Silica Gel Juga Ada Kebaikannya

Apakah Silica Gel?

Silica gel ni yang selalu ada dalam beg tangan baru, kasut baru dan vitamin sintetik. Bagi yang tak tahu apa itu silica gel atau tak tau benda tu sebenarnye adalah silica gel, ia paket kecik yang mengandungi biji2 halus. Jika dikoyakkan, pasti berterabur biji2 halus.

Fungsi Silica Gel?

Silica gel berperanan untuk menyerap lembapan yang terdapat di udara yang mana sekiranya dibiarkan, kelembapan berterusan ini boleh menyebabkan pertumbuhan kulat yang akan merosakkan sesuatu barang tersebut. Dalam produk elektrik pula, lembapan berterusan dikhuatiri boleh menyebabkan ianya gagal berfungsi dan rosak.

Apa pula yang dimaksudkan dengan vitamin sintetik?
Vitamin sintetik adalah vitamin tiruan yang dibuat melalui proses kimia di dalam makmal. Sila berhati2 kerana kebanyakan vitamin yang dijual di farmasi tu adalah vitamin sintetik dan ianya jauh lebih murah dari vitamin semulajadi.

Kenapa vitamin yang ada silica gel adalah sintetik?
Sesetengah vitamin yang dihasilkan secara sintetik, hanya mengandungi sedikit saja elemen vitamin,sebaliknya banyak kepada ‘seakan vitamin’. Vitamin tiruan ini adakalanya bertindak secara agresif dengan tubuh. 

Ada yang ‘menutup’ kebolehan tubuh untuk menjalankan proses2 secara semulajadi, sebaliknya memerlukan bantuan dari vitamin2 ini, barulah boleh bekerja. Ada yang mendatangkan pelbagai reaksi seperti alahan, tekanan dalam otak dan sebagainya.

Seperti yang kita tahu, vitamin yang didatangkan ada dalam bentuk tablet ataupun kapsul sangat sensitif dengan faktor persekitaran. Jika lembapan hadir, secara automatik akan ganggu kandungan khasiat vitamin itu sendiri dan ia akan merosakkan kandungan dalam vitamin itu sendiri.


Perbezaan yang paling ketara secara kasarnya antara vitamin semulajadi dengan vitamin sintetik adalah dengan silica gel. Silica gel akan ada dalam botol vitamin sintetik. Manakala vitamin semulajadi tidak memerlukan silica gel disebabkan mengandungi kofaktor (cofactor) semulajadi yang membantu penyerapan dan ketersediaan (bioavailability) yang tidak terdapat dalam vitamin sintetik. 



Mengapa kofaktor (cofactor) tersebut sangat penting dalam vitamin?

Kofaktornya termasuklah protein, karbohidrat, lemak, enzim, vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh badan untuk menyerap seoptimum mungkin khasiat nutrisi sepatutnya. Contohnya kita memerlukan kalsium untuk tulang tetapi perlu diambil bersama magnesium dan Vitamin D untuk memastikan tulang kita mendapat kalsium tersebut.


Bagaimana pula dengan Vitamin Shaklee?

Vitamin Shaklee adalah VITAMIN SEMULAJADI yang asli dan selamat. Vitamin Shaklee TIDAK didatangi bersama Silica Gel. Kepada yang telah membeli Vitamin Shaklee, pasti anda tidak jumpa Silica Gel di dalam botol, kecuali Chewable Vitamin C dan Vitalea for Children.

Di samping itu, anda juga tidak perlu khuatir kerana Vitamin Shaklee TIDAK MENGANDUNGI pewarna tambahan, bahan pengawet dan perisa tiruan. 

Jadi, sekarang ini bila anda sudah tahu. Tepuklah dada dan tanyalah selera. Pilihan di tangan anda jadi mengapa anda tidak memilih sesuatu yang lebih baik untuk diri anda sendiri dan keluarga. Bagi saya sendiri, biar alah beli, tapi menang memakai.


Namun, silica gel ni ada jugak manfaatnya. Jadi jangan la dibuang ye 😎


0 comments:

Catat Ulasan