Suplemen Kalsium VS Kalsium Dari Sumber Makanan

Ada yang mengatakan mereka tidak memerlukan kalsium. Ini kerana kalsium boleh didapati daripada makanan sehari-harian mereka. Kalsium dikenali sebagai pemelihara dan pembangun kekuatan tulang dan gigi. Kalsium juga berfungsi dalam proses pembekuan darah, konduksi saraf dan kontraksi otot. Ada banyak bukti yang menyebutkan bahawa kalsium juga dapat menurunkan tekanan darah, risiko kanser usus besar dan gejala PMS.

Dari mana sumber kalsium terbaik untuk kita ambil? Jawabannya dari makanan, bukan dari suplemen. Namun bagi mereka yang mempunyai alasan tidak mampu mencukupi keperluan kalsiumnya daripada makanan atau kerana keadaan tertentu, maka suplemen kalsium juga akan membantu.

Berapa banyak kalsium yang diperlukan?
=============================
Banyaknya kalsium yang Anda perlukan akan bergantung kepada had umur dan keadaan Anda saat ini, misalnya adakah Anda sedang hamil atau menyusu. Secara garis besar, keperluan kalsium untuk orang normal adalah:

Usia Keperluan Kalsium
0-6 bulan 200 mg
7-12 bulan 260 mg
1-3 tahun 700 mg
4-8 tahun 1.000 mg
9-13 tahun 1.300 mg
14-18 tahun 1.300 mg
19-50 tahun 1.000 mg
51-70 tahun 1.000 mg (laki-laki) 1.200 mg (perempuan)
71+ tahun 1.200 mg

Makanan yang mengandungi kalsium?
===========================
Susu kaya dengan kalsium dan dianggap sebagai penyumbang utama untuk sumber kalsium di dunia. Tapi ada sebahagian orang yang tidak menyukai atau mengalami alah kepada susu, laktosa atau makanan-makanan lainnya yang mengandungi kalsium. Antara makanan yang mengandungi kalsium yang terbahagi dalam produk olahan susu, produk non-susu dan produk dari soya yang telah difortifikasi dengan kalsium.

Produk Susu
Yogurt (1cup) 450 mg
Keju Ricotta (1/2 cup) 340 mg
Susu (1 cup) 305 mg
Keju Cheddar (1 oz.) 205 mg
Keju Cottage (1/2 cup) 105 mg
Produk non Susu
Sereal gandum (3/4 cup) 1.000 mg
Ikan sarden (3 ons) 325 mg
Ikan salmon kaleng 185 mg
Kacang almond (1 ons) 75 mg
Brokoli (1 cup dimasak) 60 mg
Kacang hitam (1/2 cup) 45 mg
Produk Kedelai
Yogurt kedelai dengan kalsium (1 cup) 300 mg
Susu kedelai dengan kalsium (1 cup) 300 mg
Edamae (1cup) 260 mg
Tofu (1/2 cup) 250 mg
Kacang soya (1/2 cup) 120 mg

Haruskah saya mengambil suplemen kalsium?
=================================


Suplemen kalsium sudah menjadi standard perawatan untuk mencegah dan mengubati osteoporosis. Menurut NHANES 2003-2006, sekitar 43% dari penduduk AS (hampir 70% usia wanitanya lebih tua) mengambil suplemen yang mengandungi kalsium.

Terdapat pelbagai jenis jenama suplemen kalsium ada di dalam pasaran sehinggakan kita keliru yang mana satu kah yang harus kita pilih dan beli? Jangan risau, kami ada penyelesaian untuk anda

1. Perhatikan jenis senyawa garam suplemen kalsium (karbonat, sitrat, glukonat, laktat, fosfat). Biasanya komposisi yang tertulis pada label adalah senyawaa garamnya bukan elemental kalsiumnya.

2. Pilihlah sumber garam kalsium yang berasal dari bahan semulajadi. Kalsium karbonat lebih baik diberikan bersama makanan agar mudah dicerna dan diserap.

3. Pertimbangan memilah jenis sediaan yang ada, umumnya bentuk suplemen berupaa sirap atau suspensi mudah diserap oleh saluran pencernaan.

4. Pemberian suplemen kalsium lebih baik dalam dos kecil, tidak melebihi kadar 500 mg sekali minum.

5. Pengambilan suplemen kalsium tidak boleh bersamaan dengan pemberian ubat antimuntah, antikonvulsan, dan antialergi kerana akan menurunkan penyerapan kalsium.

6. Hati-hati juga pemberian suplemen kalsium bersama-sama dengan antibiotik tetrasiklin atau quinolone karena akan menurunkan absorpsi (penyerapan) dos antibiotik.

7. Hindari pemberian suplemen bersamaan dengan makanan berserat (mengandung selulosa, asid uronat), natrium alginat dan oksalat kerana mengurangkan penyerapan kalsium.

Dr Bruce Miller juga mengatakan Pilihlah supplement kalsium yang ada mengandungi Vitamin D dan Magnesium untuk penyerapan yang sempurna. Magnesium sangat berguna dalam mencegah kalsifikasi di buah pinggang, pundi kencing dan sendi.

Fakta-fakta berkaitan kalsium
=====================
1. Tubuh dapat menyerap 500mg kalsium dalam satu waktu. Oleh kerana itu, yang terbaik adalah mengambil makanan yang kaya akan kalsium secara berperingkat (terbagi sepanjang hari).

2. Vitamin D akan meningkatkan penyerapan kalsium. Pastikan Anda mencukupi keperluan vitamin D. Bisa diperoleh dari makanan, suplemen dan sinaran matahari yang tepat.

3. Kafein akan mengurangkan penyerapan kalsium. Kalsium akan hilang bersama dengan pengeluaran urin. Bataskan pengambilan kafein sehingga 1-2 cawan kopi berkafein, soda atau teh sehari.

4. Sodium yang berlebih dalam makanan juga dapat meningkatkan kehilangan kalsium. Setiap kelebihan 500mg sodium dalam tubuh, maka akan menyebabkan tubuh kehilangan 10 mg kalsium.

5. Seiring pertambahan usia, tubuh anda kurang menyerap kalsium. Itulah mengapa pengambilan nilai tinggi kalsium sangat dicadangkan untuk orang yang sudah berusia.

6. Menjaga berat badan agar tetap normal, melakukan olahraga minima dua kali per minggu, dan berhenti merokok sangat penting bagi kesihatan tulang dan gigi.

Kenapa harus ada Vitamin D pada suplemen kalsium?
======================================
Kerana Vitamin D sangat penting untuk pembentukan, pertumbuhan, dan perbaikan tulang dan untuk penyerapan kalsium normal. Vitamin D mengatur penyerapan kalsium dan fosforus ke dalam tulang dan meningkatkan aliran kalsium ke dalam aliran darah. Tanpa vitamin D, kalsium tidak akan diserap ke dalam tubuh.

Vitamin D sangat penting untuk pertumbuhan dan menjaga kesihatan tulang serta fungsi organ lainnya. Kekurangan vitamin D dapat menyebabkan banyak masalah kesihatan, diantaranya penyakit jantung, arthritis, diabetes, tekanan darah tinggi, dan sebagainya, dan bahkan kanser pun dikaitkan dengan kekurangan vitamin D.

Selain itu, kajian terbaru menunjukkan bahawa vitamin D mungkin memainkan peranan kepada Ibu hamil untuk berisiko lebih besar terhadap kekurangan nutrisi, sehingga perlu memastikan kecukupan dan pengambilan vitamin D mereka. Terbukti bahawa ibu hamil dengan pengambilan vitamin D yang rendah melahirkan anak-anak dengan kepadatan tulang yang rendah. Kekurangan ekstrem vitamin D ketika kanak-kanak dapat menyebabkan rakhitis (tulang mudah bengkok).

Kenapa harus ada Magnesium pada suplemen kalsium?
=======================================
Pengambilan suplemen kalsium tanpa magnesium dikatakan akan menyebabkan kalsium terkumpul di bahagian tertentu tubuh, bukan dalam tulang.

Ia juga meningkatkan risiko batu karang, artritis, penyakit jantung koronari dan strok! Penghidap penyakit jantung dan diabetes jenis dua yang mengambilnya pula dipercayai akan menyebabkan keadaan mereka tidak berubah atau semakin parah.

Setiap organ dalam tubuh manusia terutama jantung, otot dan buah pinggang memerlukan mineral magnesium. Antara lain ia amat penting dalam menggiatkan aktiviti 300 jenis enzim dan memainkan peranan dalam penjanaan tenaga (pembinaan adenonosin triphosphate). Ia juga diperlukan bagi mengawal paras kalsium selain kuprum, zink, kalium, vitamin D dan pelbagai nutrien penting dalam tubuh.

Ramai tidak tahu ia adalah mineral penting dalam pengawalan tekanan darah dalam arteri dan merehatkan otot. Paras magnesium dalam sel adalah lebih tinggi berbanding di luar sel ketika tekanan darah normal dan otot dalam keadaan rehat. Pada masa sama paras kalsium lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel.

Apabila kalsium masuk ke dalam sel dan magnesium keluar dari sel maka tekanan darah arteri berkurangan dan otot berada dalam keadaan rehat. Pada keadaan ini paras magnesium di luar sel adalah lebih tinggi di luar sel berbanding di dalam sel. Paras kalsium di dalam sel pula lebih tinggi di dalam sel berbanding di luar sel.

Maka Ostematrix adalah produk yang bertepatan untuk suplemen kalsium kerana ianya bukan sahaja mengandungi vitamin D dan magnesium, malah turut ada boron, mangan, kuprum dan zink.


Apa kata para pengguna yang telah mencuba Ostematrix?


Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.

 Ostematrix Shaklee




Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan