Tips Anti-Oksidaan : 8 Manfaat Polifenol untuk Kesihatan


Polifenol (polyphenol) adalah kelompok bahan kimia dengan lebih dari satu unit fenol per molekul. Polifenol ditemukan secara alami pada tumbuhan. Jenis polifenol yang paling sering ditemukan pada tanaman adalah flavonoid, asam fenolat, catechin, anthocyanin, isoflavon, quercetin, dan resveratrol.

Manfaat Polifenol

Beberapa polifenol penting seperti flavon, flavonoid, resveratrol, dan isoflavon diketahui memiliki sifat antioksidan.



Antioksidan diyakini memiliki khasiat meningkatkan kemampuan anti-inflamasi dan kekebalan tubuh. Berikut adalah beberapa manfaat polifenol bagi kesehatan:

1. Sebagian besar polifenol adalah antioksidan sehingga mampu meneutralkan radikal bebas yang memiliki kesan merosakkan terhadap sel-sel dan jaringan tubuh.

2. Radikal bebas sering dikaitkan sebagai penyebab kerosakan sel yang berhubung dengan penuaan. Sebagai antioksidan kuat, polifenol mampu memperlambatkan proses penuaan.

3. Polifenol efektif memperkuatkan sistem kekebalan tubuh. Sistem kekebalan tubuh yang kuat merupakan suatu kewajiban untuk menjaga kesihatan dan mencegah timbulnya penyakit.

4. Polifenol dapat meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan kesihatan jantung sehingga menurunkan risiko penyakit jantung dan penyakit kardiovaskular.

5. Polifenol tertentu seperti resveratrol menunjukkan sifat anti-tumor sehingga berpotensi membantutkan pertumbuhan kanser.

6. Beberapa polifenol yang ditemui dalam raspberry dipercaya efektif memperlambatkan penuaan pada tulang. Penuaan tulang adalah faktor utama yang menyebabkan osteoporosis.

7. Catechin, salah satu jenis polifenol yang ditemukan dalam teh hijau efektif membantu menurunkan berat badan. Ini merangsang tubuh untuk membakar lebih banyak lemak dan kalori.

8. Isoflavon, jenis lain dari polifenol, ditemui sebahagian besar dalam produk soya dan dapat membantu wanita mengatasi gejala-gejala menopause terutama hot flashes dan penuaan tulang.

Cara terbaik untuk mendapatkan manfaat polifenol adalah dengan mengasup makanan yang mengandung bahan ini.

8 Makanan yang Mengandung Polifenol Tinggi

1. Buah-buahan
Mengambil buah-buahan dapat meningkatkan sumber antioksidan polifenol, terutama buah yang berwarna cerah, kerana memiliki kandungan polifenol lebih tinggi. Selain buah yang berwarna cerah, buah berwarna merah tua seperti delima atau strawberi juga memiliki kandungan yang sama. Begitu pula buah yang berwarna biru tua seperti blueberi, atau oren kemerahan seperti jambu biji, juga punya kandungan polifenol tinggi.

Buah-buahan lain yang boleh dipilih untuk mendapatkan  sumber polifenol adalah blackberry, vitamin C, kismis, anggur merah, cranberry, ceri, raspberry, plum kering, dan buah prune. Dalam setiap 100 gram buah-buahan itu terkandung 200-300 mg polifenol.

2. Sayur-sayuran
Selain buah-buahan, polifenol juga boleh didapati dalam sayur-sayuran hijau seperti bayam, kangkung, lobak, lada, brokoli, selada air, dan kale. Sayur-sayuran lain yang juga kaya antioksidan serta memiliki kandungan polifenol tinggi adalah terung, kubis merah, ubi keledek dan bawang.

3. Teh
Teh telah terkenal sebagai sumber polifenol, khususnya teh hijau dan teh hitam. Dalam secangkir teh hijau (220 ml) terkandung sekitar 266 mg polifenol, yang ertinya lebih dari satu bahagian brokoli. Sementara dalam secangkir teh hitam terkandung 233 mg polifenol. Kerana kandungan polifenolnya yang tinggi, meminum teh setiap hari boleh menjaga kesihatan tubuh kita secara keseluruhan.

4. Herba
Bahan-bahan herba semacam kemangi, kayu manis, thyme, atau lainnya, juga termasuk sumber polifenol, selain dikenali sebagai antivirus dan aktibakteri.

5. Coklat Hitam
Jika menyukai makanan manis, cokelat hitam adalah makanan ideal-manis, lezat, sekaligus menyehatkan. Cokelat hitam memiliki sifat antioksidan yang tinggi, karena mengandung flavonal (senyawa polifenol). Bagi orang-orang yang sangat menjaga kesehatan, cokelat hitam tergolong dalam daftar makanan utama yang memiliki antioksidan tinggi.

6. Anggur Merah
Jika diambil dalam jumlah tepat atau tidak berlebihan, anggur merah akan memberikan polifenol yang bermanfaat bagi kesihatan jantung, kerana mengandungi antioksidan tinggi. Dengan hanya segelas anggur merah setelah makan malam sudah mampu memberikan sumber polifenol dalam jumlah yang baik.

7. Kacang-kacangan
Kekacang mengandungi polifenol dalam jumlah yang banyak. Penelitian menunjukkan bahawa polifenol yang terdapat dalam kekacang memberikan kesan melindungi jantung. Semangkuk kacang merah mengandungi bahan fenolik dalam jumlah banyak. selain kacang merah, antioksidan yang tinggi juga boleh diperolehi dari kacang hitam. Semakin gelap warna biji kacang, semakin tinggi kadar antioksidan di dalamnya. Kerananya, kacang kidney yang berwarna merah tua cenderung memiliki antioksidan lebih tinggi daripada yang putih.

8. Makanan Laut
Daripada semua seafood (makanan laut), ikan adalah makanan yang paling tinggi dalam hal kandungan polifenol. Ikan salmon, misalnya. Warna merah muda pada ikan salmon disebabkan adanya sumber polifenol. Kadar antioksidan pada berbagai jenis ikan bervariasi, namun ikan salmon liar Alaska paling dikenal sangat tinggi antioksidan.

Makanan sihat saja sebenarnya tidak cukup, jika tidak dimbangi dengan kaedah memasak yang sama sihatnya. Kaedah memasak yang sihat sangat penting diperhatikan, untuk mencegah hilangnya kadar antioksidan dalam makanan. Pemanasan yang berlebihan atau menggoreng boleh melenyapkan nutrisi, yang akhirnya menghilangkan manfaat diet.

Kemudian, mengambil sayuran mentah dalam bentuk salad sangat baik dalam mempertahankan nutrisi serta meningkatkan pengambilan aktioksidan, dibandingkan jika dimakan setelah dimasak. Jika anda tidak selesa memakan sayuran mentah, maka mengukus adalah kaedah memasak yang dianjurkan, kerana mencegah kehilangan antioksidan lebih banyak. Sedangkan untuk memasak ikan, anda boleh merebus atau memanggangnya.

Sumber polifenol pilihan saya semestinya Anggur Merah Muscadine, Elderberry, Purple Carrot dan Polyganum Cuspidatum di dalam Vivix Shaklee.



1- ANGGUR MUSCADINE
Satu-satunya anggur yg mempunyai lebih satu kromosom yg bermanfaat untuk kesihatan. Anggur ini mempunyai ciri-ciri untuk menghentikan bahan kimia yang menjadi penyebab kanser, juga sebagai anti-virus dan anti-bakteria.

Anggur muscadine dan bijinya adalah salah satu daripada sumber terbaik antioksidan dan mempunyai ciri anti-radang. Jika dibandingkan dengan anggur lain, ia mempunyai 40 kali ganda lebih polifenol yang terbukti berfaedah bagi kesihatan kardiovaskular,menurunkan tahap gula dalam darah selain melambatkan proses penuaan.

2- ELDERBERRY / Sambucus Nigra
Berry yang bertaraf PREMIUM HIGH CLASS kalau dalam salasilah keluarga berry. Elderberry merupakan buah yang popular dan telah lama digunakan dalam perubatan tradisional.

Antara manfaat lain yang sangat penting dari jus elderberry adalah:
❤️ Kemampuannya untuk mencegah dan mengubati cancer, fakta ini dikaitkan dengan antioksidan yang terkandung di dalamnya.
❤️ Meningkatkan sistem imunisasi tubuh serta sangat membantu dalam mengubati penyakit AIDS dan cancer.
❤️ Berupaya untuk menurunkan kadar kolesterol untuk mencegah penyakit jantung.
❤️ Membantu mengatasi dan merawat masalah diabetes.
❤️ Meningkatkan kesihatan jantung dan ginjal.

3- PURPLE CARROT
Purple carrot adalah sumber terbaik vitamin A dan mengandungi phytochemical termasuk lah carotenoids, phenolics, polyacetylenes, isocoumarins dan sesquiterpenes. Ia juga mengandungi anthocyanins, antioksidan yang mustajab. Anthocyanins bertindak sebagai anti-radang, anti-mikrob dan anti-carcinogen yang berupaya untuk mengurangkan risiko penyakit jantung.

Asid klorogenik adalah anti oksidan paling banyak dalam semua carrot termasuk lah Purple Carrot. Ia bertanggungjawab mengurangkan risiko penyakit diabetes.

4- POLYGONUM CUSPIDATUM (Knotweed Jepun)
Sejenis tumbuhan perenial yang besar berasal dari asia, juga banyak ditemui di Amerika Utara dan Eropah. Knotweed jepun adalah sumber komersial Resveratrol.

Polygonum Cuspidatum banyak manfaat kesihatan dan digunakan untuk merumuskan supplement anti penuaan. Kesimpulan dari ujian demi ujian menunjukkan resveratrol di dalamnya membantu melambatkan proses penuaan, merendahkan kolesterol, merendahkan tekanan darah, meninggikan prestasi atlet dan mengurangkan berat badan.






Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.


Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!


Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan