Musuh Utama Kita Sekarang : Antioksidan dan Radikal Bebas !!


Asap rokok, asap kendaraan, dan makanan yang terkandung pestisida merupakan contoh-contoh sumber radikal bebas dari luar tubuh yang berisiko merosak sel-sel dalam tubuh dan menyebabkan penyakit serius. Mengambil makanan yang kaya antioksidan dapat mengurangkan risiko kerosakan tersebut.

Saat dibelah, buah pisang dengan cepat akan berubah warna. Daging ayam yang tidak disimpan dalam peti ais lama-kelamaan akan menjadi basi. Inilah yang dinamakan proses oksidasi. Begitu juga dengan proses alam semulajadi yang terjadi pada sel tubuh manusia.

Saat tubuh menggunakan oksigen, sekitar 1-2 persen sel-sel akan menjadi rusak dan berubah menjadi radikal bebas. Radikal bebas adalah sebutan untuk sel-sel rusak yang dapat menyebabkan kondisi negatif tertentu. Untuk mencegah kerusakan, tubuh membutuhkan cukup antioksidan.

Antioksidan vs Radikal Bebas
Antioksidan adalah bahan yang membantu melindungi sel-sel tubuh Anda dari efek buruk radikal bebas. Radikal bebas dapat diperoleh secara alami dan dari luar tubuh. Secara alami, radikal bebas adalah bahan kimia yang dihasilkan dari proses pencernaan makanan. Sedangkan dari luar tubuh, ditimbulkan akibat asap rokok dan radiasi. Radikal bebas yang tidak dapat ditangani tubuh dapat menjadi pemicu berbagai penyakit kronis, seperti kanker dan sakit jantung.

Pada masa ini, terutama di bandar besar ketika paras pencemaran lebih tinggi, antioksidan sangat diperlukan. Beban oksidatif dalam tubuh di lingkungan semacam itu jauh lebih tinggi dibandingkan di tempat dengan paras pencemaran rendah. Tubuh anda secara semulajadi tidak dapat mengeluarkan antioksidan sesuai keperluan sehingga anda perlu mengambil cukup makanan dengan kandungan antioksidan tinggi. Untuk memerangi radikal bebas, disarankan untuk mengambil cukup makanan yang mengandung antioksidan setiap hari.

Jenis dan Sumber Antioksidan

Terdapat berbagai jenis antioksidan. Vitamin C berperanan mencegah kerusakan dengan menangkap dan menetralisasi radikal bebas. Sementara vitamin E dapat memecah rantai radikal bebas. Satu lagi adalah flavonoid sebagai jenis yang terdapat dalam banyak makanan dan merupakan bagian terbesar dari antioksidan. Tiap jenis antioksidan bekerja dengan cara yang berbeda pada bagian tubuh yang berlainan juga. Tubuh Anda memerlukan berbagai paduan vitamin dan mineral untuk melindungi diri dari kerusakan.

Beberapa sayur dan buah mengandung antioksidan lebih tinggi dibandingkan yang lain. Contoh antioksidan yang digunakan tubuh adalah vitamin C, E, dan betakarotin. Ketiganya banyak terkandung dalam buah dan sayur berwarna merah, oranye, kuning, dan ungu.

Sebuah penelitian menemukan bahawa wanita lanjut usia yang tidak terbiasa mengambil sayur dan buah-buahan segar setiap hari akan memiliki risiko 25% lebih tinggi untuk mengalami serangan jantung dalam waktu 10 tahun ke depan. Hindari memasak sayuran terlalu lama agar kandungan vitamin tidak hilang. Cara terbaik mengambil sayur adalah dengan dimakan mentah atau dikukus setengah masak.

Produk Shaklee untuk antioksidan adalah Vivix, Vitamin C, Vitamin E dan Vitamin A (Caratomax)


CarotoMax ialah Vitamin A shaklee dalam bentuk Beta-Carotena. Ia hanya akan ditukar jadi vitamin A bila diperlukan sahaja. Ia terdiri daripada ENAM daripada karotenoid penting yang dipilih daripada gabungan tumbuhan fitokimia. Anda tidak akan mendapat perlindungan gabungan ini daripada sumber makanan sahaja.

Vitamin C Shaklee bersifat sustained release iaitu pelepasan perlahan-lahan iaitu 100mg setiap jam. Ia juga mengandungi Bio-flavonoid C complex yang membantu meningkatkan penyerapan Vitamin C menghalang daripada dirosakkan oleh pengoksidaan dalam badan

Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam perhubungan suami isteri.

Minuman campuran botani Vivix Shaklee merupakan revolusi terbaru didalam pemakanan polifenol.

Vivix Shaklee mengandungi campuran unik botani Poligonium Caspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan poliphenol. Poliphenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan.

Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) value, from Laboratory Test, Brunswick Laboratorie 7/16/08, menunjukkan bacaan berikut:

* Vivix Shaklee Cellular – 5048 (per serving/ 1 teaspoon)

* Monavie Active – 610

* Xango Juice – 1976

* Tahitian Noni – 1016

Maklumat penting : Lebih tinggi kandungan ORAC lebih tinggi kekuatan antioksidannya. Jadi buat lah pilihan yang bijak.


Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. salam sis...nice blog...
    blogwalking here...
    from anak cucu s2u :)

    BalasPadam