[WAJIB TAHU] 9 Tanda-tanda Tubuh Anda Stress


Tubuh sudah mengirimkan signal kepada anda bahawa anda sudah terkena stress dan ia terjadi kerana anda terlalu penat. Disebabkan terlalu sibuk, anda tidak menghiraukan segala tanda-tanda yang telah diberikan oleh tubuh.Tindakan anda yang tidak mempedulikan tanda stress boleh meninggalkan kesan buruk pada sistem penghadaman, bahkan penyakit kardiovaskular dan strok.Ramai wanita yang mengalami stress ketika dihimpit dengan pelbagai masalah rumit, samada masalah keluarga, kewangan mahupun pekerjaan. Stress adalah bentuk ketegangan dari fizikal, psikologi, emosi mahupun mental.

Berikut Tanda-Tanda Stress :

1. Cepat Penat
Stress akan membuatkan tubuh seseorang menjadi cepat penat. Meskipun tidak bekerja sepanjang hari dan sudah mendapatkan rehat yang secukupnya, stress seringkali menganggu tenaga dan stamina. Jika anda berasa cepat penat, kemungkinan besar anda telah dihadapkan pada keadaan stress dan terlalu banyak berfikir.

2. Gangguan Sistem Penghadaman
Sebahagian besar penderita penyakit stress ini akan mengalami gangguan penghadaman. Ketika seseorang mengalami stress, ramai yang merubah pola pemakanannya sehingga menganggu sistem penghadaman. Terlalu banyak berfikir kerana stress juga membuatkan sistem penghadaman di dalam tubuh tidak bekerja secara normal.

3. Jerawat
Stress dikatakan mampu meningkatkan hormon seseorang. Jika hormon ini terus mengalami peningkatan, tidak hairan jika ia boleh menimbulkan jerawat di tubuh ataupun wajah. Perasaan bimbang atau cemas yang timbul akibat stress juga membuatkan sistem ketahanan tubuh menurun dan menimbulkan jerawat.

4. Kulit Gatal
Stress juga boleh meninggalkan kesan pada kulit. Jika kulit anda terasa gatal kebelakangan ini, cuba perhatikan tahap stress anda dalam kehidupan. Jika keadaan kulit anda menjadi bertambah parah, jangan ragu-ragu untuk berjumpa dengan pakar kulit untuk mengatasi masalah ini.

5. Ngilu Pada Gusi
Ketika stress kadar hormone kortisol akan meningkat dan ia akan melembahkan sistem ketahanan tubuh. Perkara ini akan mengundang kehadiran bakteria di mulut, yang mana pada akhirnya akan mengundang peradangan pada gusi. Masalah bau mulut yang terjadi juga akan membuatkan anda hilang keyakinan diri. Selain menggosok gigi dan berkumur dengan pembersih mulut, untuk meningkatkan ketahanan tubuh anda disarankan mengambil makanan berkhasiat seimbang, cukup tidur dan ambilkan multivitamin.

6. Mata Berkedut
Mata berkedut juga salah satu tanda yang diberikan oleh tubuh untuk memberitahu anda sudah terkena stress.

Mungkin disebabkan oleh pekerjaan yang terlalu membebankan sehingga memaksa anda berjaga sehingga larut malam, mengambil kafein dan sebagainya juga turut menyumbang kedutan di bahagian mata anda.

7. Rasa Loya & Mual
Walaupun anda sudah makan dengan teratur, tiba-tiba sahaja anda rasa loya dan mual dan keadaan ini juga boleh menunjukkan bahawa anda sedang stress. Kebimbangan yang berlebihan adalah puncanya. Selain bersenam, anda disarankan menjauhi makanan berempah dan pengambilan kopi akan membantu anda menurunkan risiko stress yang menghampiri.

8. Batuk & Selsema
Kebimbangan akibat stress dikatakan mampu menurunkan sistem ketahanan tubuh seseorang. Sistem ketahanan tubuh mudah menurun, dan ini menyebabkan virus serta bakteria penyebab batuk mahupun selsema dengan mudahnya menyerang. Batuk dan selsema merupakan salah satu kesan buruk yang terjadi akibat stress.

9. Berat Badan Tidak Stabil
Sesetengah orang yang mengalami stress dan makan banyak sehingga dia mengalami obesiti. Namun, ada juga yang menjadi hilang nafsu makan di saat dirinya ditimpa stress sehingga menjadi lebih kurus. Berat badan yang tidak stabil dan cenderung naik ataupun turun merupakan salah satu pengaruh dari perasaan stress. - wom.my

Bagaimana Shaklee boleh membantu masalah anda?

Produk Shaklee bukan sahaja untuk turunkan berat badan, malah boleh detoks toksin di dalam badan juga boleh mencantikkan kulit serta menganjalkan kulit.

3 Langkah untuk Menurunkan Berat Badan dengan Shaklee



LANGKAH PERTAMA : DETOX


Detox adalah proses membersihkan usus dimana segala toksin, lemak dan lendir yang melekat di dinding usus dikeluarkan melalui pembuangan air besar. Selepas dinding usus kita bersih. baru badan kita dapat menyerap nutrien pada tahap optimum.


Apa yang sesuai untuk detox adalah Herb-lax atau Alfalfa. Bagi mereka yang tidak mengalami masalah sembelit boleh cuba Alfalfa. Herb-lax pula sesuai untuk mereka yang mengalami masalah sembelit. Saya tidak menggalakkan Herb-lax diambil oleh ibu-ibu yang menyusu kerana bimbang akan memberi kesan cirit birit kepada anak.


LANGKAH KEDUA : MEMECAHKAN LEMAK

Proses memecahkan lemak boleh dilakukan dengan mengambil Lecithin atau omega. Lecitin dinamakan “pengemulsi semulajadi” kerana ia mempunyai kesan melekat pada lemak, dalam perkataan ringkasnya,ia menyebabkan lemak tu terapung di dalam darah, dan seterusnya mencegah lemak dari melekat kat dinding membran. Lecitin tak boleh dihasilkan oleh badan tetapi ianya sangat diperlukan oleh badan.

Walau apa juga supplemen yang anda makan untuk kurus anda haruslah menjaga pemakanan seharian anda, jangan makan sesuka hati. Kena kurangkan lemak dan minyak , rajin bersenam dan banyakkan minum air. Sekurang-kurangnya 3L sehari.


LANGKAH KETIGA : MEMBINA OTOT DENGAN PROTEIN

Protein sangat diperlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%.

Untuk protein terbaik, anda boleh memilih samada Cinch Shake atau jika anda ibu yang menyusukan anak, jangan ambil Cinch Shake ni, tapi gantikan dengan ESP/ MealShake (ESP juga membantu mempercepatkan penghasilan susu badan)


Kenapa perlu mengambil protein? Kerana apabila lemak diuraikan daripada badan, otot diperlukan untuk menggantikan ruangan yang kosong itu bagi mengelakkan kulit kelihatan tidak bermaya, lembik dan kusam. Bagi anda yang sedang dalam proses mengawal berat badan,pastikan protein terkandung dalam setiap makanan anda. Protein sangat perlu untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh, meningkatkan perkembangan otot, menjaga nafsu makan dan menjaga otot bebas lemak. Kajian menunjukkan protein dapat membakar kalori sampai sebanyak 35%

Contoh makanan yang kaya protein kacang soya, ikan, telur, hasil tenusu (susu,keju,yogurt), kekacang, avokado, ayam, tauhu dan lain-lain.





Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 69.00 seumur hidup

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. adakalanya kita mmg kena rehat tanpa buat apa2 kerja dlm sehari ... kat mata ya ... huhuhuuu

    BalasPadam