5 Tips Untuk Kesuburan Wanita


Dr Hamid Arshat memberikan 15 tips untuk pasangan yang mencuba untuk mendapatkan cahaya mata. Antaranya adalah Jangan putus asa terus berdoa kepada Allah dan berusaha dapatkan rawatan, Turunkan berat dan kawal disekitar 60 kg, Kurangkan gula dan karbohidrat dalam minuman dan makanan, Minum teh hijau (dari uncang bukan botol dan tin) dan fresh juice, Jauhkan fizzy/soft drink dan juice dalam botol dan kotak. Minum air kelapa atau buat juice buah-buahan, Makan lebih sayur-sayuran hijau, ulam-ulaman, sup sayur, salad, pecal atau rojak, Makan lebih buah-buahan, Mulakan setiap sajian makanan dengan buah-buahan, diikuti sayur-sayuran, Kurangkan nasi , masak lauk - daging , ayam dan ikan yg segar, Gunakan lebih kunyit, halia, serai dan bawang dalam masakan, Jauhkan fast dan junk foods dan makanan yang diperoses yang mengandungi pengawet, perisa dan pewarna tiruan, Rehat dan relaks. Ambil cuti bila ketika isteri subur. Boleh kesan kesuburan dengan ujian ovulation, Lakukan exercise dengan berjalan kaki, jogging, treadmill atau berenang 30 minit setiap hari, Supplemen seperti multivtamins, folic acid, vitamin E dan C, logam2 zinc, selenium ,fish oil dan habbatus sauda, Berbagai kaedah rawatan menambah peluang hamil - xray HSG, hydrotubation , D&C,Laparoscopy, IUI, IVF ICSI dan Setiap pasangan kelamin perlu bersungguh-sungguh dan disiplin untuk mematuhi garis panduan.

Selain tu, 5 Tips Untuk Kesuburan Wanita

1. Masalah Berat Badan

Kelebihan berat badan, sama ada terlalu gemuk ataupun terlalu kurus juga tidak baik untuk sistem peranakan dan kesuburan wanita. Berat badan yang terlalu gemuk akan menganggu kelancaran haid. Ada kajian mengatakan, wanita memerlukan berat badan dengan kandungan lemak 17 hingga 21 peratus supaya dapat melalui proses kesuburan secara teratur. Jadi, untuk memilikinya jagalah berat badan anda dengan melakukan senaman serta menjaga pola pemakanan yang teratur.

2. Jaga Pola Pemakanan

Pengambilan makanan yang tidak sihat boleh mempengaruhi kesuburan hormon. Perbanyakkan pengambilan makanan yang mengandungi vitamin C, E dan B kompleks, terutamnya B6. Vitamin tersebut dikatakan sangat penting untuk pembentukan serta gerak kerja hormon. Selain itu, banyakkan makan taugeh dan kacang tanah kerana ia mengandungi lemak esensial yang baik untuk kesuburan hormon.

3. Pengambilan Makanan Organik

Makanan organik merupakan makanan yang bebas daripada bahan kimia seperti ‘pestida’. Zat negatif tersebut akan mempengaruhi hormon progesteron yang baik untuk kesuburan. Progesteron adalah hormon yang berfungsi menghasilkan dan mematangkan sel telur serta menyiapkan dinding rahim bagi kehamilan. Tanpa progesterone kehamilan tidak mungkin akan terjadi.

4. Kepentingan Vitamin

Vitamin merupakan penyokong utama untuk kesuburan wanita. Pelbagai jenis vitamin terdapat di pasaran, namun anda harus bijak memilih yang terbaik. Adalah lebih baik jika anda mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan untuk membeli atau memakannya.

5. Hindari Stress Berlebihan

Jangan tak percaya, bahawa stress mampu mengundang permasalahan terhadap kesuburan wanita. Hindari membawa keadaan huru-hara di pejabat ke rumah kerana ia boleh mengundang stress yang berlebihan. Selain itu, merokok juga boleh mempengaruhi kesuburan wanita. Zat yang terkandung pada rokok sangat berbahaya untuk organ peranakan. Bahkan merokok pun boleh membuatkan wanita mengalami menopause semulajadi. Akibatnya, wanita tersebut sukar hamil.

Produk Shaklee yang boleh membantu untuk Kesuburan Wanita


GLA atau Gamma Linolenic Acid adalah sejenis asid lemak yang diperoleh dari sumber tumbuhan dan biasa dijumpai dipasaran dalam bentuk kapsul Evening Primrose Oil (EPO). GLA mempunyai pelbagai untuk semua wanita dan lelaki. Namun fokus entry ini hanya untuk melihat peranan GLA bagi meningkatkan kesuburan wanita.

☛ Membantu menstabilkan hormon dan memastikan kitaran haid yang teratur
☛ Membantu menghasilkan mucus serviks yang berkualiti bahkan meningkatkan kuantitinya juga.Tugas mucus serviks ialah membantu pergerakan sperma berenang keovum dan memanjangkan jangka hayat sperma didalam ovum selama 5 hari maka peluang untuk persenyawaan lebih tinggi
☛ Membantu mengatasi masalah senggugut
☛ Menguatkan placenta dan meningkatkan lapisan uterus-memoptimumkan persekitaran rahim bagi meningkatkan peluang persenyawaan berlaku
☛ GLA boleh ditukarkan kepada prostaglandine yang berperanan untuk mengurangkan keradangan (imflammation) yang mungkin menghalang persenyawaan berlaku

Bagaimana GLA complex membantu perbaiki KESUBURAN WANITA?

1. GLA complex mampu mengawal dan mengatur ketidakstabilan hormon wanita sebagai langkah utama bagi meningkatkan kesuburan.
2. GLA complex juga mampu mengecutkan CYST dalam rahim wanita yang boleh menghalang proses kehamilan.
3. GLA complex membantu tubuh menghasilkan sejenis mukus yang dipanggil 'cecair kesuburan' di dalam rahim. 'Cecair kesuburan' ini memberi 'ruang' untuk telur dan sperma untuk terus hidup hingga 5 hari.
4. GLA complex memperbetulkan dan memperbaiki keadaan haid yang tidak teratur jika diambil secara konsisten setiap hari.
5. GLA complex melambatkan menopause (putus haid)

Alfalfa Complex
☛ Diamalkan oleh wanita, terutama bagi mereka yang rasa “sakit ketika bersama”,
☛ membantu atasi masalah keputihan,
☛ masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium),
☛ membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah).

Vitamin E
☛ Popular sebagai “vitamin cinta” yang membantu untuk membangkitkan perasaan cinta dan keinginan untuk bercinta bagi isteri mahupun suami. Ia amat terkenal sebagai vitamin yang mempunyai khasiat bagi meningkatkan kelelakian dan menyuburkan organ reproduksi lelaki dan juga wanita.
☛ 10mg selenium semulajadi yang terkandung didalamnya membantu dalam penyerapan vitamin E. Diketahui bahawa sebanyak 50% selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel dan duktus seminal. Lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani maka kandungan selenium yang cukup dapat membantu hubungan seksual bagi pasangan.
☛ Ia turut membantu menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran darah, mencegah pembentukan darah beku dan membentuk sel-sel baru (termasuk RNA & DNA).


Isu Ovari Bengkak, Cyst dan Fibroid; boleh ke GLA Complex diambil untuk Kesuburan Wanita?

- GLA adalah good omega 6 yang membantu mengurangkan radang dan membantu kestabilan hormon.

-GLA dari sumber minyak borage adalah yang terbaik berbanding dari EPO. EPO juga asid lemak omega 6 yang bagus tetapi mengandungi kandungan GLA yang lebih rendah. Pastikan anda memperoleh supplements dari sumber yang premium dan natural.

-Minyak yang kita gunakan untuk menggoreng seperti minyak jagung, corn oil dan minyak sunflower juga mengandungi omega 6 tetapi minyak jenis ini lebih bersifat pro-radang dan menyebabkan keradangan. (sumber Dr Malinda)


GLA Complex Shaklee, apakah bezanya ia dengan Evening Primrose Oil?

Evening Primrose Oil adalah minyak yang diekstrak
dari benih pokok Evening Primrose – bunga liar yang tumbuh di timur dan utara Amerika.

Sebenarnya kandungan yang diingini dari Evening
Primrose Oil dan GLA Complex Shaklee adalah sama iaitu Gamma-Linolenic Acid atau lebih dikenali sebagai GLA.

Namun sumber GLA di dalam GLA Complex Shaklee bukanlah dari pokok Evening Primrose tapi daripada benih pohon Borage.


Berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.

 GLA Complex


Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 69.00 seumur hidup

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan