Mana Satu Nak Pilih : Minyak Hati Ikan atau Minyak Ikan


Dulu masa Umi kecik-kecik, mak ada belikan minyak ikan kod untuk Umi makan. Mak kata bagus untuk minda dan sistem imun. Lama jugak Umi makan minyak ikan kod tu. Sekarang bila dah besar, baru tahu bahawa minyak ikan kod tu diambil daripada hati ikan. Setahu Umi, di hati kandungan toksik tinggi. Kalau dulu semua orang gunakan minyak hati ikan dalam bentuk cecair, sekarang ramai yang dah beralih kepada kapsul minyak ikan. Mesti ada yang tertanya, apa perbezaan antara minyak hati ikan dan juga minyak ikan.

minyak hati ikan kod atau minyak ikan omega 3

1. Minyak Hati Ikan Cod vs Minyak ikan : Vitamin D

Menurut artikel yang disiarkan oleh Jurnal Lembaga Amerika Amalan Keluarga , 42% daripada remaja dalam satu kajian didapati vitamin D kekurangan dan banyak orang dewasa Amerika mengalami kekurangan vitamin penting ini.

Vitamin D memainkan peranan penting dalam pelbagai fungsi tubuh termasuk berfungsi dengan baik terhadap sistem imun, kesihatan tulang , fungsi sistem saraf dan muncul untuk melindungi terhadap beberapa jenis kanser. Kebanyakan makanan yang mengandungi vitamin D mempunyai kadar yang sangat rendah . Sumber semula jadi vitamin D terbaik adalah cahaya matahari yang kebanyakan rakyat Amerika mendapatkan dalam jumlah yang terhad kerana sibuk , gaya hidup dalam bangunan mereka .

Menurut kajian terbaru oleh Dr. John Cannell, Pengarah Pertubuhan Vitamin D, kandungan minyak hati ikan telah berkurangan Vitamin D. Ia berikutan Proses penyahbau yang dilakukan telah menghilangkan kebaikan nutrisi ini.

Kajian ini boleh dirujuk pada 15 artikel yang dikeluarkan dan artikel terbarunya adalah "Cod Liver Oil, Vitamin A Toxicity, Frequent Respiratory Infections, and the Vitamin D Deficiency Epidemic" dalam isu bulan November Annals of Otology, Rhinology and Laryngology

minyak hati ikan kod atau minyak ikan omega 3

2. Minyak Hati Ikan Cod vs Minyak Ikan :Omega-3

Pakar mengesyorkan penggunaan minyak ikan terutamanya untuk kepekatan omega -3 yang mengimbangi beberapa perubahan keradangan yang tidak sihat yang berlaku di dalam badan dan membantu untuk menggalakkan kesihatan jantung. Omega-3 membantu melegakan tanda-tanda kemurungan dan menggalakkan fungsi otak yang optimum.

3. Minyak Hati Ikan Cod vs Minyak Ikan :Kehadiran bahan cemar

Minyak hati Ikan Cod telah terbukti mengandungi pelbagai bahan cemar berbahaya yang terdiri daripada raksa kepada bahan kimia seperti itu PCB dan Dioxanes .

Untuk pengetahuan anda, organ hati adalah tempat menapis berbagai-bagai bahan pada tubuh. Oleh sebab itu, minyak hati ikan mengandungi lebih banyak pencemar seperti logam berbahaya iaitu plumbum dan merkuri.

Kanak-kanak, wanita mengandung dan ibu menyusu tidak digalakkan mengambil minyak hati ikan kod kerana logam berat ini mudah meresap dan membahayakan bayi.

4. Minyak Hati Ikan Cod vs Minyak Ikan :Vitamin A

Minyak Hati Ikan Cod juga kaya dengan vitamin A; iaitu vitamin larut lemak yang disimpan dalam badan dan boleh menjadi toksik pada dos yang tinggi . Ada beberapa kebimbangan bahawa tahap vitamin A yang terdapat di beberapa jenama minyak hati ikan Cod mungkin terlalu tinggi.

Hari ini, 16 pakar terkenal, termasuk profesor Walter Willett dan Ed Giovannucci Harvard, Dr John Hathcock (Council for Responsible Nutrition , dan Profesor Reinhold Vieth Universiti Toronto, menerbitkan amaran pernah berlaku sebelum ini tentang pemakanan minyak hati ikan Cod dan paduan keracunan vitamin A .

Minyak ikan gred farmaseutikal adalah penyelesaian yang lebih baik kerana tiada bahan cemar.

5. Minyak Hati Ikan Cod vs Minyak Ikan : Bau Hanyir

Kandungan Omega-3 dalam minyak ikan dan minyak hati ikan adalah lebih kurang sama. Kedua-duanya mengandungi DHA, EPA dan ALA. Omega Guard Shaklee mengandungi rangkaian penuh 7 asid lemak omega-3 selain DHA, EPA dan DHA. Apa yang kurang menarik, minyak hati ikan mempunyai masalah bau hanyir yang sangat kuat. Masalah bau ini sering membantutkan matlamat pengambilan omega-3 yang berterusan. Sebaliknya, minyak ikan yang mempunyai bau yang lebih lembut membantu anda mengambilnya dengan konsisten.

Jadi mana satu nak pilih antara Minyak Hati Ikan atau Minyak Ikan?

Baca juga Why I Stopped Taking Fermented Cod Liver Oil

Pada Umi, seharusnya kita memilih minyak ikan. Ini kerana minyak hati ikan sumber nya adalah HATI yang mana fungsi hati adalah untuk membersihkan kekotoran ikan tersebut, maka akan ada bahan berbahaya seperti merkuri dan bahan toksin lain.

Selain tu, minyak hati ikan kod mengandungi Vitamin A yang lebih tinggi daripada minyak ikan. Selalu ada kebimbangan bahawa ketoksikan Vitamin A boleh menjadi masalah jika minyak hati ikan kod yang tidak diambil seperti yang diarahkan walaupun diambil seperti yang diarahkan itu adalah selamat.

Kalau kawan-kawan nak cuba minyak ikan yang disuling sebanyak 3 kali dan bergred farmaseutikal, Omega Guard adalah jawapannya.

Minyak Ikan Terbaik Di Dunia

OmegaGuard Shaklee diekstrak daripada ikan laut air sejuk (mackerel, herring, anchovies) di perairan negara Jepun. Ianya bukan daripada minyak hati ikan. OmegaGuard Shaklee tidak diekstrak daripada ikan ternak yang diberi makanan pellet sepanjang hidupnya. Ikan ternak ini mempunyai kadar asid lemak Omega-3 yang rendah serta kurang atau tiada nutrien lain.

Berbanding dengan produk fish oil di pasaran, OmegaGuard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spektrum penuh 7 jenis asid lemak Omega-3 semulajadi termasuk DHA, EPA, ALA dan banyak lagi. Satu kajian berkaitan menunjukkan OmegaGuard mampu membekalkan 905ml asid lemak Omega-3, EPA dan DHA.

Kebanyakan pengeluar produk minyak ikan yang lain menggunakan kaedah penyulingan bertekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah ini bukan saja boleh memusnahkan sesetengah nutrien, malah tidak dapat menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan.

OmegaGuard Shaklee diekstrak menggunakan kaedah penyulingan ultratulen bergred farmaseutikal teknologi tinggi. Proses penghasilan OmegaGuard Shaklee menggunakan kaedah penyulingan propietari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak Omega-3 yang paling tulen dan semulajadi sambil menyingkirkan bahan berbahaya seperti plumbum, merkuri, arsenik, kadmium, dioksin dan polychlorinated byphenyl (PCB) iaitu bahan kimia industri yang sangat toksik.


"Menurut pakar dari Amerika Syarikat, sekiranya diet anda mengandungi kurang asid lemak omega-3, otak anda akan menjadi 2 tahun lebih tua daripada umur yang sepatutnya. Kajian ini juga mendapati individu dengan tahap darah asid lemak omega-3 di bawah 25%, memberikan markah yang lebih rendah dalam ujian yang melibatkan penyelesaian masalah dan pemikiran abstrak."

Sumber : majalah I-Sihat Sep 2012

beli omega guard shaklee online
Harga asal 90 biji RM 136.00
Harga ISTIMEWA???

Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di atas untuk buat pesanan.

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. assalamualaikum umi
    anak saya dulu makan juga minyak hati ikan tu
    lepas tu dah tak makan =)

    anyway saya membalas kunjungan
    Diari Seorang Mama

    BalasPadam