[TIPS] 5 makanan terbaik untuk kesihatan anda dan ibu bapa anda


Kawan-kawan tahu apakah makanan yg terbaik untuk kawan-kawan dan juga untuk orang tua kita? Dibawah ni saya share 5 jenis makanan terbaik untuk orang tua kita berserta penerangan kenapa ianya perlu. Ini adalah hasil pembacaan saya dari Majalah Kesihatan dan Kecantikan. Tips ini juga boleh diamalkan untuk diri kita sendiri sebagai persediaan menghadapi hari tua yang aktif dan sihat!

1. Sayuran Hijau Berdaun

Kenapa diperlukan : Untuk kesihatan Mata. Orang2 tua sangat mudah diserang penyakit katarak. Mengikut kajian, about 60% warga Tua yang berumur 60 tahun ke atas akan mula mengalami masalah katarak sama ada sedikit ataupun bnyk.
Sayuran Hijau berdauin mengandungi lutein (sejenis bahan antioksidan) yang mampu melindungi proses oksidan dlm mata yang menyebabkan selaput.
Selain Katarak, Lutein juga mampu melindungi masalah penglihatan lain seperti macular degeneration

2. Oat

Kenapa diperlukan: Untuk merendahkan tekanan darah
Tekanan darah tinggi yang biasa dihidapi oleh warga emas sangat berisiko memberikan serangan jantung dan strok. Makanan yg tggi dgn serat seperti oat dan roti tinggi serat dapat membantu mengurangkan kadar kolestrol dan merendahkan tekanan darah
Kebaikan makanan bijirin yg tggi serat spt oat ini akan membantu penyerapan gula dlm darah secara terkawal dan membekalkan tenaga berterusan dan mampu mengawal Diabetes Jenis 2.
Satu kajian dari Universiti di US mendapati bahawa, memakan oats sbnyk 6 kali sehari dapat mengurangkan tekanan darah

3. Beras Perang

kenapa diperlukan: Untuk Tenaga
beras perang adalah sejenis "whole grains" yang bermaksud, bhgn luarnya masih tidak dibuang untuk mendedahkan bhgn dalamnya yang putih.
Secawan beras perang memberikan 90% unsur manganese iaitu sejenis mineral yang digunakan untuk menukar protein dan karbohidrat kepada tenaga
beras perang juga mengandungi 90% kandungan Fiber dan zat besi berbanding beras putih biasa.
kandungan Vitamin B adalah 70-90%
Makanan yg tggi dgn fiber akan memberikan rasa kenyang dgn lebih lama.
Wanita yang mengambil makanan yg mengandungi bnyk fiber akan lebih kurang risiko dlm 49% untuk gemuk berbanding wanita yang makan beras atau roti putih

4. Ikan

Kenapa diperlukan: Untuk kesihatan sendi
Ikan merupakan mknn yg sgt kaya dengan Omega-3, asid lemak perlu untuk badan kita yang sangat berguna untuk kesihatan sendi.
Asid lemak ini mampu menukar enzim yang merosakkan rawan menyebabkan kesakitan dibahagian sendi
amalkan memakan ikan spt mackarel, salmon, tuna dan sardin sekurang2nya 2 kali seminggu untuk mendapatkan Omge-3 yg lebih kerana ikan2 yg berminyak/berlemak lagi bnyk kandungan omega-3 nya

5. Telur

kenapa diperlukan : untuk jantung yang lebih sihat
Ramai yang mengatakan telur tidak bagus untuk jantung, tetapi kajian dari Harvard School of Public Health in US, telah menemui tiada kaitan yang significant antara telur dan penyakit jantung
Satu Kajian juga yang disiarkan dalam Biological and Pharmaceutical Bulletin teleh menjumpai bahawa protein di dalam kuning telur dapat memperlahankan proses pembekuan darah di saluran jantung yang dpt mengurangkan risiko serangan jantung
telur juga mengandungi kandungan lutein yg dapat memelihara penglihatan yg baik
sebaiknya amalkan memakan telur ayam kampung kerana ianya fresh dan organik dan kandungan zat yg tggi.

note : Whole grain merupakan bahan makanan yang tergolong biji-bijian (serelia), namun setelah diproses masih mengandungi bran (dedak), endosperm (lembaga), dan germ (embrio) secara proporsional. Contoh bahan makanan yang tergolong biji-bijian antara lain padi, gandum dan jagung. Sedangkan contoh whole grain yang berasal dari padi adalah beras merah, kerana masih mengandungi ketiga bahagian yang disebutkan diatas. Nasi putih (white rice) tidak termasuk whole grain kerana ada beberapa bahagian yang hilang pada saat penggilingan, iaitu bekatul dan dedaknya.


Antara Kelebihan Set Kesihatan ini :

- Vitamin mudah larut
- Kesan yang cepat, semulajadi dan selamat
- Melengkapkan keperluan nutrisi harian
- Membantu melegakan sakit sendi, menguatkan tulang dan meningkatkan daya ingatan.

Set Kesihatan Optimum
Vitalea 120biji RM 88.75
Vita-C 500mg 180biji RM 92.50
Vivix 150ml RM 475.00
B-Complex 120biji RM 53.75

Set Sendi Sihat
Omega Guard 90biji RM 136.00
Ostematrix 120biji RM 61.00
Advanced Joint Health Tablet 90biji RM124.00

Adakah wajib beli kesemua produk di atas?
Tidak. Ianya juga bergantung kepada bajet anda.

Kepakaran Umi ialah membantu anda untuk mendapatkan kesan terbaik melalui produk Shaklee di dalam harga bajet anda, insya Allah semuanya dengan izin Allah swt.
=======================
BAGAIMANA NAK ORDER ?
=======================

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Boleh hubungi saya di 
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan