Collagen Powder untuk pesakit kecederaan ACL

Bila sebut produk Collagen, kebanyakan daripada kita (malah saya sendiri), menganggap ianya hanya sekadar untuk kecantikan kulit wajah semata-semata. Sedangkan hakikatnya kolagen adalah diperlukan untuk seluruh tubuh termasuk sendi! Collagen membentuk 70% daripada lapisan dermis kulit. Ia adalah bahan utama dalam kulit, tulang, rawan dan pelbagai tius penghubung di dalam badan kita. Collagen membantu pertumbuhan semula kulit baru serta mengekalkan kelembutan kulit. Di dalam sendi rawan, ia berfungsi sebagai kusyen untuk mengurangkan bebanan terhadap sistem struktur badan terutama pada pinggul, sendi dan lutut. (sumber gambar utama http://www.sinarharian.com.my/ultras/liga-malaysia/cedera-wan-zack-pasrah-1.207777?localLinksEnabled=false)

Menurut Arthritis Research United Kingdom , Kolagen tambahan kaya dengan asid amino yang memainkan peranan penting dalam pembentukan kolagen. Kolagen adalah salah satu protien utama dalam rawan. Pegambilan kolagen jenis ini dapat mengurangkan masalah osteoartritis (Sakit sendi) dengan merangsang penghasilan kolagen.

Menurut Daily Mail UK pula, terdapat bukti yang menunjukkan kolagen boleh merangsang pertumbuhan tulang rawan baru dalam sendi. Bukit ini di sokong oleh kajian baru dalam dunia perubatan yang mengatakan bahawa pesakit sendi artritis atau sendi rosak menunjukkan peningkatan dalam pergerakan dan melegakan kesakitan apabila pesakit mengambil kolagen sebagai makanan tambahan.

Menurut Life extension pula, Kajian menunjukkan bagaimana kolagen meningkatkan mobiliti, mengurangkan kesakitan dan meningkatkan kauliti hidup bagi pengidap artritis. Hanya dengan dos yang kecil setiap hari diambil oleh pesakit, kolagen membantu memulihkan fungsi lutut seorang wanita berumur 88 tahun yang sebelum ini cacat akibat sakit osteoarthritic (sakit sendi).

Master Dosh ni ambil Collagen Powder (CP) sebab masalah utama beliau adalah masalah lutut. Bonusnya of kos la dapat kat kulit dia. Baca kisah beliau...

9 tahun lepas, semasa masih aktif berBola Sepak, lutut kiri diuji dengan ACL! Putus ligamen all over lutut menyebabkan 80% damage menyebabkan lutut saya 'longgar' ; bertongkat 2 minggu tapi takut nak pegi operate. Saya tahan-tahan bertahun biar je lutut camtu. Efeknye? Saya susah nk jalan jauh dan angkat barang berat sambil jalan. Pasti rasa sengal dan kebas waktu malam. Nak jogging atau aktif berjalan sambil bawa beg berat serta membuat beberapa aksi bersukan yang gunakan lutut, tak dapat dibuat secara kasar dan aktif. Walaupun begitu, alhamdulillah, masih ada kaki, saya gagahkan juga..

Tahun 2012 saya baru kenal Collagen tapi tak consume lagi. Saya mula aktif amalkan CP sejak Jan 14! Selepas tahu yang collagen ni diperlukan untuk kekuatan rawan, saya mula consume CP dan alhamdulillah, saya dapat rasakan lutut kiri jadi lebih kuat dari sebelum. Walaupun dah lama saya tak pegi checkup untuk tengok condition lutut. since saya mampu berjalan jauh tanpa rasa sengal dilutut untuk jangka masa lama, dah cukup syukur sangat terutamanya masa dukung anak saya, Faheem. Saya mampu bertahan lama dan berjalan sambil mendukung dan menggalas beg (agak-agak dalam 30kg la beban dibawa) tapi saya still steady. Lutut tak gegau la kirenye. hehe

CP digunakn sebagai makanan tambahan yang boleh membantu masalah sakit sendi. CP juga dapat menyokong baik pulih tisu penyokong terutamanya pada sendi.

Info ACL

Apa itu ACL?

Lutut merupakan sendi penghubung di antara tulang paha (femur) dan tulang betis (tibia). Ligamen adalah struktur pada lutut yang memegang tulang femur dan tibia dan menolong mengawal pergerakan sendi.

Terdapat dua ligamen yang berada di tengah lutut iaitu anterior cruciate ligament (ACL) dan posterior cruciate ligament (PCL). ACL adalah salah satu ligamen terpenting pada lutut. Ia berfungsi untuk mengawal sejauh mana tulang tibia bergerak ke hadapan, relatif kepada tulang femur. Jadi, ACL adalah penting bagi mengelak pergerakan yang terlalu ke hadapan yang boleh menyebabkan kecederaan pada struktur lain dalam lutut.

Lazimnya, kecederaan ACL berpunca dari pergerakan memusingkan badan secara tiba-tiba dan perlanggaran fizikal. Ia selalunya berlaku pada sukan-sukan seperti bola sepak, futsal, badminton, sepak takraw, ragbi, bola keranjang dan bola jaring. Selain aktiviti bersukan, kecederaan di tempat kerja dan kemalangan jalan raya juga boleh mengakibatkan kecederaan ACL. (sumber utusan.com.my)

=========================================
BAGAIMANA NAK ORDER COLLAGEN POWDER?
=========================================
Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan.
Collagen Powder

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Bagi yg tidak memliki debit kad tersebut, boleh hubungi saya di 
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan