Bahan Merbahaya Di Dalam Kosmetik Anda


Alatan kosmetik kita seringkali mengandungi pelbagai jenis bahan yang terkadang kita pun tak tahu apakah ia. Kalau tak percaya, cuba semak senarai nama bahan di label alatan kosmetik anda tu. Ada sesetengah nama bahan yang memang sah-sah agak sukar untuk kita sebut. Senarai yang berikut adalah bahan merahaya di dalam kosmetik. Cuba periksa kandungan kosmetik kawan-kawan sekarang (gambar utama, sumber yes24.co.id)

1) Urea
Contoh : diazolindyl urea, imidazolindyl urea
-Sekali baca teringat macam something wrong pula , hehe . Ok , sebenarnya urea ni adalah pengawet yg juga dikenali sebagai carcinogen boleh menyebabkan kita pening kepala , dermatitis dan pendarahan dalaman .

2) Parabens
Contoh : butylparaben, ethylparaben, isobutylparaben, methylparaben, propylparaben
-Haa , ni agak terkenal di kalangan pembaca . Ia selalunya akan mengakibatkan KANSER PAYUDARA .

3) Phthalates
Contoh : di-butyl-phthalate, di-ethylhexyl-phthalate
-Selalu digunakan dalam produk kecantikan kulit , kosmetik , pengilat kuku , produk rambut dan deodoran . Memberi kesan kepada hati , buah pinggang , paru-paru dan sistem reproduktif . Ia juga suspek utama kesan kepada anak yang dilhirkan cacat dan meningkatkan kesan kanser payudara .

4) Mineral Oil / Minyak Mineral
Contoh : mineral oil , liquid paraffin , petroleum
-Ia adalah bahan berasaskan petroleum yg menggangu aktiviti semulajadi kulit kita dengan menyebabkan lubang pori tersumbat , membesarkan lagi jerawat dan dicemari carcinogen yang mempunyai kaitan dengan kanser payudara .

5) Propylene Glycol and Polyethylene Glycol (PEG)
-Akan memberki kesan kepada buah pinggang hati dan hotak kita :p

6) Sodium Laurel/Laureth Sulfate
-Kerapkali digunakan dalam ejen untuk berbuih dan terkenal dalam menyebabkan gatal-gatal kulit . Bahan ini selalu menyamar dalam produk yang kononya "natural/semulajadi" dan ditulis sebagai "derived from coconuts/diperoleh daripada kelapa" .Jangan tertipu !
-Ia akan mengakibatkan merengsa kepada mata dan menghasilkan carcinogen yg menyebabkan kanser payudara .

7) Diethanolamine (DEA) and Triethanolamine (TEA)
-Akan memberi kesan kepada hati , perut , pundi kencing dan kanser esophagus .

8) Formaldehyde
-Kerapkali dijumpai dalam produk untuk kuku , ia selalu akan menyebabkan carcinogen , alergi dan merengsa kulit.

9) Synthetic Fragrances
-Walaupun perkataan ringkas seperti "fragrance" atau "parfum" , ia sebenarnya terdiri daripada banyak bahan-bahan yang kebanyakan daripada phthalates . Ia adalah penyebab kepada penyakit asma dan pencetus penyakit asma .

10) Synthetic Colors
Contoh: FD&C Yellow 5, D&C Red 40
-Selalunya dilabel sebagai FD&C atau D&C dan selepas itu disertakan dengan kod warnanya . Ia akan menyebabkan kulit kita menjadi sensitif dan iritasi . Dipercayai juga boleh menyebabkan carcinogenic .

11) Talc /Talkum
-Memang mengejutkan ! Ia adalah bahan utama dalam bedak bayi . BEDAK BAYI tau tak! Toksik daripada talkum akan menyebabkan tumor tumbuh pada ovari dan paru-paru .

12) Hydroquinone
-Bahan yang pernah satu ketika dulu gempar di Malaysia kerana banyak bahan-bahan yang berjenama disita oleh pihak berkuasa . Jaga-jaga bahan berjenama pun bukan boleh percaya!


Kenapa kawan-kawan tak beralih ke Shaklee. Produk yang sentiasa selamat, sentiasa berkesan dan sentiasa semulajadi.

1. Sentiasa Selamat

Keselamatan dan standard Shaklee tiada tandingannya bagi memastikan produk kami Always Safe. Shaklee telah melaburkan lebih $250 juta untuk ujian klinikal, penyelidikan dan pembangunan produk. Serta menjalankan 350 ujian bagi setiap kandungan dan 100,000 ujian kualiti produk serta 23,000 ujian keaslian dan keselamatan setiap tahun. Shaklee hanya memilih bahan semula jadi paling asli dan paling tulen dalam ramuan produk kami. Produk Shaklee tidak mengandungi sebarang bahan tiruan dan bahan kimia berbahaya yang terdapat dalam produk pesaing.


Shaklee bekerjasama dengan ahli toksikologi bagi mengembangkan senarai bahan kimia yang berpotensi berbahaya kepada manusia dan Shaklee mengemaskini senarai ini bagi memastikan bahan-bahan kimia ini tidak mencemari sebarang produk Shaklee.

2. Sentiasa Berkesan

100 laporan saintifik & Kajian Landmark 2007

Shaklee menjamin keberkesanan agar para pengguna sentiasa yakin bahawa produk Shaklee Always Works. Bukti klinikal ini boleh didapati dalam 100 laporan saintifik yang telah diterbitkan oleh Shaklee – ini adalah kajian semula setara dalam beberapa majalah utama. Salah satu daripada ujian ini adalah Kajian Landmark pada tahun 2007, yang menunjukkan bahawa kesihatan di kalangan pengguna suplemen Shaklee ternyata lebih baik berbanding mereka yang mengambil satu multivitamin atau tidak mengambil suplemen langsung.

Penjelajah Bertaraf Dunia & Kembara berkuasa Shaklee

Jika bukti daripada ujian dan jurnal ini masih tidak mencukupi, anda juga perlu menyedari bahawa beberapa Penjelajah Bertaraf Dunia dan atlet terhebat juga merupakan pengguna tegar produk Shaklee. Ia membuktikan bahawa kami komited dalam menyediakan produk yang benar-benar berkesan. Atlet terhebat, ahli sukan Olimpik dan pengembara dunia mengakui kehebatan suplemen Shaklee dalam memberi tenaga dan membantu mereka memperolehi pencapaian luarbiasa.


Pencapaian fizikal yang terhebat hasil pengambilan produk Shaklee ditonjolkan dalam projek Daeadelus pada 1987, yang merupakan penerbangan manusia paling jauh merentasi Laut Aegean. Ia melibatkan usaha getir seorang lelaki yang nekad mengayuh basikal untuk menghasilkan kuasa bagi menghidupkan kipas dan terbang merentasi 72 batu.

Bagi menjayakan usaha ini, kami telah berganding bahu dengan Universiti MIT dan mencipta formula yang boleh dimanfaatkan oleh atlet ini untuk memperoleh tenaga yang berterusan. Produk ini, yang dinamakan Shaklee Performance®, boleh didapati pada hari ini dan menjadi sebahagian daripada rangkaian produk sukan kami.



3. Sentiasa Mesra Alam

Hidup Harmoni dengan Alam Semula Jadi - Dr. Shaklee adalah pelopor Shaklee Corporation yang mengamalkan prinsip Living in Harmony with Nature®. Shaklee terus setia membawa legasi ini dan menjamin bahawa produk Shaklee, Always Green.


Shaklee sentiasa menggembleng usaha untuk mewujudkan dunia yang lebih baik. Shaklee berbangga menjadi syarikat diiktiraf Climate Neutral™ yang pertama di dunia pada tahun 2000 kerana berjaya mengimbangi pelepasan karbon dalam setiap aktiviti Shaklee bagi menjana impak sifar bersih terhadap alamsekitar – dan Shaklee melakukannya sebelum ia dipraktikkan secara meluas. Shaklee telah menghasilkan pencuci biorosot yang pertama, dan terus berusaha untuk menyediakan produk mampan yang Safe for You, Your Home and Your Planet®.


Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

7 ulasan:

  1. MOga terus maju bersama SHAKLEE.. :)
    salam kenal..follow sni ;)

    BalasPadam
  2. nice info. terima kasih krn sudi berkongsi! ;-)

    BalasPadam
  3. Banyak jugak kandungan bahan berbahaya kat dalam kosmetik ni ye?..kena hati..

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga bermanfaat, jangan lupa check label produk ;)

      Padam
  4. Banyak jugak kandungan bahan berbahaya kat dalam kosmetik ni ye?..kena hati2..

    BalasPadam