[TIPS] Kedudukan jerawat - petunjuk sebab kemunculan jerawat

Satu kajian menunjukkan bahawa lebih 50% wanita dewasa mengalami masalah jerawat. Jika kawan-kawan kurang pasti samada jerawat di muka tu adalah jerawat remaja atau dewasa, pertama cuba kawan-kawan check umur. Wanita di umur 21 atau 22 ke atas selalunya menghadapi jerawat dewasa yang selalu wujud di bahagian bawah muka manakala golongan remaja mengalami jerawat remaja di bahagian atas muka, sekitar dahi.

Penyebab jerawat

Setiap orang mempunyai kulit yang berbeza antara satu sama lain, tanpa mengambil kira faktor gaya hidup, persekitara dan diet yang hanya akan menyukarkan situasi untuk mengenalpasti penyebab jerawat. Apa yang sesuai untuk seorang individu, mungkin tidak akan sesuai untuk yang lain.

Berikut antara 6 sebab-sebab utama jerawat dewasa wanita :

1. Perubahan hormon. Biasanya bermula pada pertengahan hingga lewat 20-an umur dan berterusan sehingga dewasa, ramai wanita mengalami hormon yang menyebabkan jerawat. Jerawat ini boleh dikaitkan dengan androgen, yang merupakan hormon yang bertanggungjawab untuk merangsang kelenjar minyak dan folikel rambut pada kulit. Apabila hormon ini dirangsang keterlaluan, jerawat di muka wanita boleh marak. Dermatologi Diane Berson berkata, "Apabila wanita dewasa mengalami jerawat, hormon biasanya punca utama."

2. Tahap Tekanan Tinggi. Androgen juga dihasilkan dalam kuantiti yang berlebihan ketika dalam tekanan, ini menyebabkan badan merangsang pengeluaran minyak yang berlebihan dan menyebabkan jerawat untuk wanita. Kebanyakan dermatologi percaya bahawa wanita yang mampu untuk mendapatkan tekanan mereka di bawah kawalan juga mungkin boleh membersihkan kulit mereka.

3. Ubat-ubatan. Sesetengah jenis ubat boleh mencetuskan huru hara kepada wanita; contohnya bahan kimia seperti anticonvulsants, kortikosteroid, ubat ketenangan, malah beberapa pil kawalan kelahiran boleh membuatkan kulit wanita lebih teruk.

4. Diet. Walaupun dipertikaikan secara meluas sekali, banyak pakar dermatologi kini bersetuju bahawa diet memainkan peranan yang agak penting dalam penentuan kulit seseorang. Sesetengah pihak malah bersumpah bahawa susu dan tenusu harus dipersalahkan, manakala yang lain percaya bahawa gula berlebihan yang mencetuskan jerawat.

5. Produk dan Kosmetik. Berikan tumpuan bukan sahaja kepada apa yang anda letakkan pada muka tetapi juga apa yang anda letakkan berhampiran anda! Gel penggayaan rambut, semburan, dan lain-lain boleh menyumbat liang dan menyebabkan jerawat. Jika anda pernah menggunakan pada muka, cuba elakkan penggunaan untuk beberapa minggu dan lihat jika kulit anda mengalami perubahan. Cuba tukar rejim solek anda untuk sesuatu yang lebih semula jadi jika anda merasa bahawa anda kosmetik boleh menyebabkan jerawat anda.

6. Faktor-faktor alam sekitar. Kelembapan, pencemaran, dan cuaca boleh menyumbang kepada jerawat. Tetapi ada beberapa perkara yang anda tidak akan terfikirkan. Sebagai contoh, jika anda bercakap di telefon bimbit anda secara kerap dengan waktu yang lama, anda mungkin mengalami jerawat lebih kerap. Skrin anda tidak bersih, dan ia mengumpulkan bakteria negatif yang boleh memberi kesan kepada kulit anda.

Cara untuk mengenal pasti apakah penyebab kemunculan jerawat

Ianya sangat mudah, anda hanya perlu melihat peta muka di bawah dan mengenal pasti warna zon yang ada hubung kait dengan bidang yang menghadapi masalah yang paling teruk anda alami. Kemudian, baca apa punca jerawat di kawasan tersebut. Semoga peta muka ini boleh membantu anda untuk mendiagnosis diri dan membetulkan masalah jerawat anda.


Royal Blue Zones (kening): Sistem pencernaan dan pundi kencing. Dalam usaha untuk meningkatkan jerawat dalam bidang ini, anda mungkin perlu mempertimbangkan perubahan diet atau peningkatan dalam pengambilan air. Pertimbangkan pengurangan makanan yang diproses - ianya benar-benar boleh membantu membersihkan jerawat di kawasan ini.

Hot Pink Zone (di tengah bulu kening): Hati. Untuk membasmi jerawat yang berada diantara kening, anda harus mempertimbangkan proses detox toksin. Kurangkan pengambilan alkohol, makanan ringan, dan menimbangkan apa-apa makanan yang anda mungkin telah menyebabkan alahan (seperti susu)

Forest Green Zones (di luar mata): Buah pinggang. Kurangkan kopi, soda dan minuman bergula yang lain, dan minum beberapa ol baik 'H20 sebaliknya. Hidrat badan anda dan anda akan dapat melihat penurunan ketara jerawat di sekitar mata anda. Jerawat di telinga adalah berkaitan dengan buah pinggang juga.

White Zone (hidung): Jantung. Jerawat di hidung boleh bermakna tekanan darah tinggi atau kolesterol yang tinggi. Cuba tinggalkan diet daging merah sebaliknya tingkatkan pengambilan makanan yang mempunyai asid lemak Omega-3 seperti avokado dan ikan. Selain itu, kerana hidung anda begitu kalis air, pastikan bahawa alatan solek anda tidak tamat tempoh.

Purple Zones (pipi): Sistem pernafasan. Jerawat di kawasan ini biasanya menunjuk kepada alahan atau merokok. Dalam kes yang tidak alahan dan tidak merokok, pertimbangkan menjaga badan anda pada suhu yang neutral daripada membiarkan ia terlalu panas- elakkan makanan pedas dan tambahkan sayur-sayuran hijau dalam diet anda. Anda juga perlu memastikan bahawa perkara-perkara yang menyentuh muka anda yang paling kerap seperti telefon bimbit, sarung bantal, dan tangan adalah sangat bersih.

Teal Zones (diluar kawasan mulut): Hormon. Zon ini adalah sukar untuk membasmi kerana hormon secara semulajadi adalah di luar kawalan kita. Walau bagaimanapun, mendapatkan tidur yang cukup pada waktu malam, menjaga kulit yang bersih dan lembap, dan pemakanan yang seimbang boleh membantu.

Yellow Zone (dagu): Perut. Oleh kerana kawasan ini dikaitkan dengan perut, tingkatkan jumlah serat dalam diet anda, minum lebih banyak air, dan pada amnya detox toksin dalam badan boleh membantu membersihkan jerawat di kawasan ini.

Sebenarnya, anda melawan jerawat dari dalaman ke luaran! Jika punca jerawat anda adalah melibatkan dalaman tubuh badan, tiada krim atau pencuci yang boleh membantu dalam tempoh yang cepat. Walaubagaimanapun, harus diingat, 'berlawan' dengan jerawat dewasa memerlukan dedikasi dan perubahan gaya hidup.

Hormon dalaman tubuh badan sangat sinonim dengan GLA Complex.

Nak kulit cantik je, tak sangka masalah senggugut pun dah takda!

Minyak Borage, Minyak Bunga Matahari dan Vitamin E

GLA Complex Shaklee merupakan kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. *

Tiada perisa, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

1Fann YY, Chapkins RS.Importance of dietary gamma-linolenic acid in human health and nutrition. Journal of Nutrition. 7998;128:1411-1414

Fungsi GLA Complex SHAKLEE

*Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
*Membantu meningkatkan kesuburan
*Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
*Membantu dalam menangani menopus
*Menguatkan kuku dan rambut
*Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
*Membantu menangai ekzema
*Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
*Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
*Menguatkan imuniti tubuh
*Memperlahankan proses penuaan
*Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
*Mengawal kencing manis dan darah tinggi
*Mengawal kolesterol
*Untuk fungsi saraf

SIAPA YANG MEMERLUKAN GLA?

GLA sangat diperlukan oleh semua kaum hawa samada yang telah berkahwin atau tidak…
GLA diperlukan bagi golongan wanita yang menghidap Pre Menstrual Syndrom atau PMS.
GLA sangat diperlukan oleh pengidap arthritis rheumatoid dan eczema dan mereka yang menghadapi masalah kencing manis serta mereka yang bimbang dengan lebihan berat badan.

English Primrose Oil vs. Borage Oil (GLA Complex Shaklee)

Ramai yang bertanya tentang produk EPO Shaklee, mendorong saya untuk berkongsi tentangnya. EPO atau English Primrose Oil, dibuat dari sejenis bunga bernama English Primrose, sekian lama digunakan untuk menyelesaikan masalah wanita dan sakit sendi. Hinggakan nama EPO disalah-sangka sebagai nutrien macam DHA, EPA, etc. EPO sebenarnya minyak dari bunga english primrose.



Dalam minyak english primrose ni mengandungi GLA (gamma-linolenic acid) dan minyak inilah yang berguna untuk selesaikan beberapa masalah tersebut. GLA ini juga terkandung dalam bunga borage yang digunakan sebagai bahan utama dalam GLA Complex Shaklee.

Perbezaan English Primrose Oil dengan Borage Oil?

Jadi, apakah perbezaan antara EPO dengan borage oil? Borage oil mengandungi GLA yang lebih tinggi dari EPO iaitu sebanyak 25% berbanding 10% GLA dalam EPO.

Kelikatan GLA yang lebih tinggi terbukti lebih baik untuk membantu dalam beberapa masalah kesihatan seperti PMS, arthritis, malah ekzema.

Bukan itu saja, GLA Complex Shaklee mengandungi Vitamin E dan minyak biji bunga matahari yang kaya dengan asid lemak Omega-6. Daun borage juga dikatakan galactogogue yang bagus (dalam GLA Complex Shaklee bukan daun, tapi biji bunga borage).

Borage oil juga digunakan pada akhir kehamilan untuk mematangkan serviks.










======================================
BAGAIMANA NAK ORDER GLA COMPLEX?
======================================
Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan.

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Bagi yg tidak memliki debit kad tersebut, boleh hubungi saya di

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan